jonassheiakh 0 Postad 2 September , 2008 Hej, Skulle behöva lite tips angående hur man pallar upp en båt. Jag har alternativet att forsla båten till en lokal marina och ställa den där över vintern, men de ska ju ha hyra för bockar, för att lyfta dit båten osv. Iofs går förvaringen på ca 2000kr som kanske är okey ? Men eftersom jag precis lagt ut dryga 80.000kr på båten så tänkte jag försöka spara lite och kanske palla upp dem själv på trädgården över vintern. Någon som vet hur man tillverkar bockar, för sitt skrov, och hur man sedan faktiskt lägger dit båten på bockarna från en trailer, om det ens är möjligt. Det är en Flipper 535 Sunfish, 5.35x2 med 90Hk 140kg motor. Mvh, Jonas Senast ändrad av jonassheiakh | 02 september 2008 | 16:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 2 September , 2008 Beror ju lite på hur seriös man vill vara. Enklast och billigast är att ställa båten på en trave lastpallar som placeras i lämplig höjd i förhållande till trailern. En trave bak och en fram. Kanske låter simpelt men fungerar riktigt bra. Meningen är ju att kölen ska ta upp vikten, för annars kan det bli intryckningar i skrovet. Som stöd lägger man in träreglar i lämplig tjocklek under steglisterna bak så att båten inte kan ramla i sidled. Din båt är ju så pass liten och lätt, så det är absolut inga problem. Tjusigare men jobbigare är ju att tillverka egna skräddarsydda träbockar, men de fyller ju egentligen samma funktion. En annan fördel med lastpallsalternativet är att vikten blir utspridd över en större yta på kölen, men det brukar inte vara så kinkigt. Många förvarar ju båten bara direkt på en trailer och kölen brukar inte bli bucklig för det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seagate 0 Postad 2 September , 2008 Jag lade min båt på reglar. Sedan när vi lyfte av båten med lastare skruvade vi dit stöttor. SItter som gjuten. Har sprungit och hoppat upp och ner i båten som en jojo när man håller på att mecka // S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 2 September , 2008 Visst går det att lasta från trailer till pall eller bockar! Börja med att palla och stötta aktern, sedan rullar du bara fram trailern under båten och pallar fören. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonassheiakh 0 Postad 2 September , 2008 Ok, tack för svar. Det låter lite krångligt, men det kanske är mest för att man är rädd om båten och inte vill att den ska tippa över ellernågot liknande Funderar på att montera av motorn innan och även lämna in den på service för att sedan få det lite lättare med själva båten, när det försvinner 140kg. Dock har jag hydrauliskt styrning, och har ingen direkt manual för att montera bort det hela. Men det rer sig Förstabåts ägare som man är vill man ju göra det rätt, så det kanske blir att lägga den på marinan och istället klura ut en bra lösning till nästa år. /jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grundlurad 0 Postad 2 September , 2008 Varför inte låta den stå kvar på trailern? Eller är det inte din som du transporterar den på? Annars så är inte en trailer av den storleken så dyr eller inte speciellt svår att bygga. För 2000kr per säsong så betalar det sig fort och man kan sjösätta och ta upp båten när man själv vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 2 September , 2008 Har man en trailer ellr vagn finns det inga skäl att flytta den därifrån I och för sig kan du palla under traliern fram och bak med några kubbar, laspallar eller dyligt, för att skona däcken. men om den står på gräs är det inte nödvändigt. Byt gänra olja i motorn och växellåda på hösten. Slå in båten i lättviktspressar och ställ den i ett hörn på tomten och vänta på våren och gör ngt roligare för dina 2000 Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 2 September , 2008 Har min ståendes på trailer hela vintern.. inga som helst problem. Lägg bara en planka under varje hjul om det är mjuk mark som den står på.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 3 September , 2008 Det bästa måste vara att köpa en (begagnad) upptagningsvagn och låta båten stå på den under vintern. Då är du inte beroende av någon annan, det är bekvämt (typ om du vill/måste ta upp båten under säsongen) och inköpet är en engångskostnad - troligen billigast i längden. Så gjorde jag och är mycket nöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 3 September , 2008 Tre pallbockar, den typen man har till bilar. Två i aktern å en i fören. Akterbockarna drar man en kedja alt rep för att dom inte ska glida isär. Det finns gummi man sätter upp på bocken så båten inte ligger direkt mot metallen. Går ju lösa med träklossar också. Som tidigare skrev. Se till att aktern vilar på bockarna i aktern sedan rullar man bara trailern föröver. Sedan är det bara stötta fören. Super enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonassheiakh 0 Postad 3 September , 2008 Jag skulle helst vilja köpa en 30km´ s upptagningsvagn, men den billigaste för 5.35m jag hittar på blocket etc, är 8000kr i Östergötlandsregionen. Vilket är lite för mycket om du frågar mig, iaf i nuläget. Men om någon har en billig till salu, så är det bara att kontakta mig på 0738-139640 Mvh, Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser