beginner 0 Postad 2 September , 2008 Hej, nu har vi tagit upp vår Crescent HT för renovering. Bottenfärgen har aldrig suttit bra och nu skall det göras ordentligt men utan överdrifter då båten är gammal och utan större värde. Under den bottenfär som finns är det samma färg som på skrovsidorna (lackfärg!?) och det känns konstigt. Men, kan vi slipa ned så att det är färg som sitter och sedan måla över med sådant där spärrskikt man avvänder när man byter okänd bottenfärg. Ovanpå det tänkte vi köra epoxigrundfärg för att veta att det är vattentätt och ovanpå det ny bottenfärg. Tänker vi rätt? Vi skall också måla överbygnaden som har en hemsk urinvit nyans. tänkte köra Internationals Brightside med matteringstillsats. På däcket är det liksom skrovliga räfflor i själva plasten, räcker det eller måste vi dessutom ha i något halkmedel i färgen? Tacksam för alla goda och fantasirika råd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 2 September , 2008 Allt det du säger låter jättebra tycker jag, men aningen motsägelsefullt: ordentligt men utan överdrifter då båten är gammal och utan större värde. Skulle jag göra det där, så skulle jag ha jobb i en vecka - minst.... Jag skulle nöja mig med att skrapa bort det som sitter löst/flagnar och sedan måla ett varv med den nya färgen..., men det är ju jag det.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
beginner 0 Postad 8 September , 2008 Finns det ingen mer som har lite råd att dela med sig av? Såg på BT att de hade både en tvåkomponents-primer och en enkomponents, när väljer man vad? Skall alltså måla på gammal bottenfärg blandad med gammal lackfärg av något slag som finns under bottenfärgen. Det är samma lackfärg som finns över vattenlinjen, finns det något knep för att ta reda på om det är en- eller tvåkomponentsfärg? När och varför väljer man vilken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser