Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
kirre1

Ojämn tomgång.

Rekommendera Poster

Hej!

Undrar om någon kan hjälpa mig med förslag,på att min tomgång är olika nästan varje gång man har varit ute med båten.Motorn är en vp V8 5.7L med förgasare och den är rengjord.Tomgången vandrar inte utan den är för låg så att den stannar,eller ochså för hög kommer inte ihåg varvtal men ca 1500-2000 kanske och man skruvar ner den så att den blir bra sen nästa gång så är den för låg.Ändrar sig nästan efter varje tur.Mvh.Kirre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan !

Du har ju samma fråga på ett annat tråd.

Där har du väl fått tipps, det ena med det andra.

Jag kommer inte upprepa dessa. Men saken är, din motor är säkert minst 20 år gammal om inte äldre ?

En gammal motor, som denna V8 5,7L, har sett sina bästa dagar. Frågan är om det överhuvudtaget lönar sig att plocka isär och renovera, med dagens bensipriser HI.

Om jag har rätt i mitt antagande, och båten som sådan är bra, är det vettigare att byta till en diesel motor ?

Annars är det säkert svårt att ge dig ett klart svar på din fråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag hade liknande problem med min VPAQ205 motor i våras. Skicade förgasaren till Carbguy för renovering och fick följande svar: Följande var fel vi hittade på din förgasare:
Spjällplattans botten skruv samt de två långa bakre lock-skruvarna satt rejält löst. Min gissning är att du fick ett vakuumläckage här ( dvs mellan platta och kropp) eftersom din tomgång blev högre och inte gick att justera ner efter ett tag. Det faktum att de två främre fästskruvarna drar genom hela förgasar kroppen och de två bakre bara genom spjällplattan gör att jag tror den ställde sig upp en smula vilket gjorde att luft kunde smita in så att säga.

Dom renoverade, ändrade nivån i flotörhuset enligt VP grundinsällning och provtryckte förgasaren. Motorn går nu bra och tomgången håller sig där jag ställer den.

Dom har mejladress info@carbguy.com

/zappe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...