Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Bella440R

GPSövervaknig på vintern

Rekommendera Poster

Har installerat DEFAs GPSövervakning i båten å det funkar toppen.

Men hur gör jag på vintern, då vill jag ju plocka ur batteriet eftersom båten står ute? Övervakningen blir ju då utan ström å kommer därmed inte varna om motor/båt flyttas.

Har funderat på att stoppa i ett gammalt batteri som kanske inte levererar så mycket ström men DEFAn drar ju inte så mycket heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plocka ur batteriet för att den står ute. Varför det? Blir det inte över -10 klarar sig batteriet bra över vintern om du laddar det ett par ggr (eller ännu bättre har på en ständig laddning). Att du dessutom har en liten strömpryl inkopplad är ännu bättre för batteriet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja men det skulle ju kunna trilla ner till -20 om man har otur. Underhållsladdning funkar inte. Får långt till eluttag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om inte det ena batteriet håller, varför skulle det andra då göra det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anemos: tydligen vet du inte hur GPSövervakningen fungerar. Men bara för det så behöver du väl inte förstöra tråden med ditt sega resonemang. Dina inlägg förstör de flesta trådar här på forumet.

Jag kan förklara för dig hur den funkar:

Man installerar enheten sedan tecknar man ett övervakningsabonemang hos FALCK. Jag får sedan ett SMS till telefonen om båt/motor flyttas. Beroende på vad jag har för abonemangsform så är det upp till FALCK att spåra motorn.

Om enheten inte har någon ström så får jag inget SMS å kan inte larma FALCK alltså så kan tjuvarna lugnt åka till Estland å sälja motorn.....

Man får även larm om motorn tiltas, ström slås av resp på etc.

Jättebra grej som gör att jag iaf sover bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då kan jag använda ett gammalt skräpbatteri som inte gör något om det fryser sönder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

O.K. Ingen strömtillgång.

Då föreslår jag en liten solpanel som kan underhållsladda ditt batteri.

Om batteriet är väl uppladdat klarar det -17,6 grader innan det fryser.

Tvivlar på att du får under det i Mellansverige i vinter. Förutsätter att

batteriet finns inne i båten, vilket innebär ett litet värmetillskott och att

båtupplaget ligger nära sjö, vilket också ger värmetillskott.

Länk till billig vintersolfångare:

http://cgi.ebay.de/Solar-Ladepanel-Batterie_W0QQitemZ220275009020QQcmdZViewItem?hash=item220275009020&_trkparms=72:968|39:1|66:2|65:12|240:1318&_trksid=p3286.c0.m14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Brodur för ett vettigt svar. Skall kolla på panelen. Kan ju vara bra att ha även på sommaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men då får du ju inget sms!

Vit press och solpanel funkar bra, om ingen stjäl solpanelen för då har du ingen solpanel eller smsSkrikandes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, men jag är ute vid båten/landet nästan varje helg å kan då titta till så det finns ström. Rent teoretiskt skulle jag kunna dra en lång lång kabel å underhållsladda batteriet oxå....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om batteriet är väl uppladdat klarar det -17,6 grader innan det fryser.

Jag har startat bilen i -35 grader. Batteriet fryser inte sönder vid -17,6 grader. Var har du hittat den exakta siffran?

Klarar nog ännu lägre än -35 grader.

Jag tror de flesta lämnar batterierna i båten. Bästa platsen då de flesta inte har kallförråd att ha batteriet i hemma. Men som skrevs. En liten solpanel ger det lilla extra tillskottet som får batterierna att må bra.

Sönderfrysta batterier är ofta de som skulle ha blivit utbytta pga ålder och dålig kapacitet. Ett batteri som är yngre än 3-5 år håller laddningen över halva vintern åtminstone.

Speciellt när det är riktigt kallt då självurladdningen liksom de flesta kemiska reaktioner minskar med temperaturen.

Så ha du GPS-larmet igång om det nästan inte drar nån ström. Multiplicera strömförbrukning med antal timmar som batteriet är utan laddning. Produkten bör inte bli mer än 20% av batterikapaciteten. T.ex 20 mA förbrukning och 500 timmar blir 10Ah vilket man kan tillåta i ett skapligt batteri. Bäst är dock att batteriet alltid är fullt så ännu en gång - en svag underhållsladdning av en liten elpanel är det bästa tipset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låt oss räkna lite:
Enligt manualerna drar en Defa BG600 20 mA, och GPS:en 11 mA (viloläge), tillsammans 31mA, per dygn blir det 0,031 * 24 = 0,744 Ah.

Ett normalt 75Ah förbrukningbatteri med antagen Peukertfaktor 1,3 (mer eller mindre standardvärde) har vid den låga belastningen en kapacitet på 316 Ah Cool

Det kan (om man bortser från självurladdningen) vid 20°C leverera den strömmen (31mA) i 10197 timmar /2 (50% urladdningsregeln) = 5098 timmar = 212 dagar = 6 månader.
Antar man att det blir kallt (-20°C hela tiden) så har batteriet bara 50% kapacitet, då räcker batteriet 5098 * 0,5 = 2549 timmar = 106 dagar (strax under 3,5 månader).

Har du 2 * 75Ah (som många har) så blir siffrorna 25109/2=12554 timmar = 523 dagar = >17 månader vid 20°C, *0,5 = 261 dagar = >8 månader vid -20°C

Konklusion: Låt (full-laddade) batteriet sitta kvar i båten, solcell hjälper självklart till men behövs egentligen inte.

Blir det smäll-kallt under längre tid så tar du hem batteriet ett dygn och laddar det (och under tiden så kör du på ditt nyladdade skräpbatteri, det klarar ett dygn eller två och fryser inte).

Fryspunkt vid olika ladd-tillstånd (-57°C för laddat batteri) och mycket annat värt att veta finner du här
http://web.telia.com/~u40404287/LaddningsSpanning.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Enklast är väl att Du monterar ett fulladdat batteri i båten och har ett i reserv som Du håller laddat sen åker Du ner till båten en gång i månaden och byter/laddar o.s.v! (Du vill väl ända ta en tur ibland för att se att allt är OK??)

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Du menar väl under -10? Oavsett så klarar ett uppladdat battteri mer kyla än -10! Men varifrån har Du fått att batteriet mår bra av att stå och ladda ur i kylan? Det är ju direkt fel! Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror som de flesta andra på att ha batteriet kvar, eventuellt ta hem det och underhållsladda nån gång. Risken att tjuven slår till just den natten kanske inte är överhängande. Alternativt en liten solpanel som laddar för säkerhets skull. Denna ger hela 1,5 watt vid fullt solljus och kostar 299 kr på Jula. Installationen verkar som synes vara ganska enkel... Har haft svårt att se poängen med så små paneler, men just här kanske det skulle funka.

post-21399-1394235607,6935_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mår bra och mår bra. Ett bilbatteri mår inte bra i värme (och naturligtvis menar jag under -10 grader). Min uppgift om -17,5 ovan är förresten inte korrekt. Fullt uppladdat klarar bränslecellerna betydligt mer än så. Idealtempen tode väl vara -10 till 10 för ett batteri. Därför ska det naturligtvis stå kvar i båten. Laddat. End of (som engelsmännen säger).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

LArmar inte DEFAn när spänningen blir för låg??
Har spårenhet från Naveye som larmar vid låg spänning (dock aningen för låg, men man kan själv kolla då och då via sms omo man vill)
sändaren har eget batteri som klarar ca 2dagar om inspänningen blir för låg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna ger hela 1,5 watt vid fullt solljus

Kanske i juni månad, men i princip ingenting alls i tänkt applikation.

På vintern(mest mörkt) ger solpaneler inte särskilt mycket..

Ungefärlig elproduktion från solpanel i mellansverige relativt Juni månad.
De data som anges förutsätter att solpanelen är vinklad i 45 grader och riktad mot söder.
Okt 37%
Nov 19%
Dec 10%
Jan 12%
Feb 28%
Mar 52%

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man installerar enheten sedan tecknar man ett övervakningsabonemang hos FALCK. Jag får sedan ett SMS till telefonen om båt/motor flyttas. Beroende på vad jag har för abonemangsform så är det upp till FALCK att spåra motorn.

Om någon stjäl motorn så lär de väl inte ta med något batteri. Då får nog FALCK svårt att spåra motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får larm om spänningen bryts. Sen har ju GPSen inbyggt batteri för typ 2 dygn så då kan den larma iaf.

Nu har jag iaf fått bra tips å uträkningar så nu blir nog batteriet kvar i båten i vinter!

EDIT:

Fick detta svar av DEFAs kundcenter:

Hej

Vi rekommenderar inte att du plockar ur batteriet över vintern

Installera en underhållsladdare istället

Backupbatteriet räcker inte hela vintern utan enheten riskerar att gå i blockeringsläge med batteribyte och upplåsning som följd

För mera info ring vår tekniska support på tel 08-923400

Senast ändrad av Bella440R | 03 september 2008 | 08:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

GPSövervakningsenheten sitter i motorn eftersom det oftast är motorn som blir stulen. Det är ju sällan de tar båten men lämnar motorn.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...