Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
jorgenkarls

Oljekvalitet - byta olja

Rekommendera Poster

Efter denna säsong har motorn ( 4,3 Mpi) gått 33h. Oljan är fortfarande gyllenbrun. Inget vatten i oljan till drevet. Jag kommer byta olja i motor och drev , men samtidigt tycker man ju att den borde hålla längre.  1000mil i en bil motsvarar ca 170h ( 10min/mil). Rimligt borde den ju smidigt gå en säsong till.

Använder ni någon pump eller dylikt när ni byter olja i drevet eller går det bra att trycka direkt ur tuben ?  tips tas tacksamt emot.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olja har inte bara smörjande uppgifter i en motor, den ska även fånga upp smuts och det är det som missfärgar den. Det är inte bara hälsokost i en använd olja och det är inte bra att det står gammal olja i en motorn över vintern. Jag har sett gamla folkamotorer som frätts sönder inifrån för att det stått gammal olja i dem. det lär inte hända med en gjutjärnsmotor men det beskriver rätt väl att gammal olja inte ska stå långe i motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olja i en bils motor och växellåda utsätts för precis samma som i en båt. Enda skillnaden kan vara att drevet sitter under vattenytan och skulle kunna släppa in vatten om det är otätt.

Bilen använder oljan 1000-2000 mil mellan oljebyten. Oljan i växellådan brukar aldrig bytas. Bilen får ofta stå ute i 20 minusgrader för att sedan köras några mil för att sedan stå still igen.

Undrar vad som gör att oljan i bilen förnyar sina egenskaper att inte förstöra motorer på motsvarande sätt som uppges hända med båtmotorer?

Liknelser med bilmotorer som fått stå många år med mycket gammal olja gäller inte för båtmotorer som gått några få timmar och sedan får stå stilla till nästa sässong.

Själv anser jag det är en myt att oljan blir förstörd på bara en kort säsong i en båtmotor och att det i båtmotorer bildas massa frätande saker som inte skulle bildas i en bilmotor.

Givetvis försvaras reglbundna servicar av alla som tjänar pengar på service men frågan är hur viktigt det är?

Eventuellt vatten i drevoljan kontrolleras enkelt genom att släppa ut en mindre mängd drevolja strax efter drevet varit igång.

Är det någon här som har erfarenhet av att använda båten relativt lite per sässong och sedan bara byta olja ibland?

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte relevant att jämföra en bilmotors driftsförhållanden med en båtmotors,

oljan i en båtmotor skulle i och för sig stoppa mycket längre än en säsong om man räknar till antalet driftstimmar. Men hur många bilmotorer står still under 6-7 månader med gammal olja i mellan åkturerna, oljan i en bilmotor hettas ju upp med jämna mellanrum varvid t.ex. ev. vatten förångas.

Att byta oljan innan vintervilan på en båtmotor tycker jag är självklart -och en ganska förumbar kostnad i sammanhanget.

Oljan i drevet byter jag själv inte varje år men det är ju vettigt att som sagts tappa ur lite för att kolla om det ev. finns något vatten i den. Finns i och för sig parafinbaserade växellådsoljor som inte blandar sig med vatten och därmed inte förstörs om det skulle komma in lite vatten i oljan, men även då bör ju ett ev. läckage i drevet åtgärdas omgående.

 

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle aldrig i livet låta motorn stå över vintern med förra årets olja om så motorn bara gått några timmar. Heller inga större kostnader!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skriver ni gammal olja. Det jag frågar här är ju om ni verkligen tycker att en olja som gått 30h verkligen kan betraktas som gammal ?

Har det verkligen kommit in så mycket fukt och vatten så motorn skulle börja rosta ? lager börjar rosta ?   efter 30 h ?

Jag håller med om att det är varken jobbigt eller speciellt dyrt att byta , och kommer säkerligen göra det själv eftersom jag vårdar båten ömt..hehe.

Ni skriver att kondens etc kokas ur oljan i en bil , men det bör den ju ha gjort i båten med efter sista turen / turerna ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även syret i luften påverkar oljan, det är ett av de vanligaste felen folk gör med sina motorer att de får ett bra pris på en stor dunk. Använder halva ena säsongen och andra halvan nästa oljebyte. Då är det nästan bättre att låta bli!

Vad är det för pengar vi pratar om? Inte ens en 1000-lapp till båtar för 100 000-tals kronor, ofta miljoner. Personligen tycker jag att det är dumsnålt att låta bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt säga att du köper en 10l dunk med olja. Du använder 5l. Då finns det plats för 5 liter luft i dunken. 21% av de 5L är syre = ca 1l. Resten är kväve och lite andra ämnen. Jag har svårt o tro att den mängden syre skulle kunna förstöra oljan som är kvar. Men det är min åsikt bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte bytt i ditt läge. Det behövs helt enkelt inte. Folk kan få kalla det dumsnålt men varför byta när det inte behövs?

Ang oljebyte i drevet. Enklare att använda en pump. Finns att köpa som passar på Quicksilvers oljedunkar. Blir mindre kladd jämfört med tub. Hade det räckt med en tub så hade det gått bra.

Tänk på att alltid fylla drevet från bottenpluggen och ha drevet ned sänkt så det ej kan bli luftfickor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag delar din uppfattning till 110% Roland. Jag tror också att många byter oljan i sina inombordare helt i onödan, speciellt de som inte använt båten särskilt mycket under säsongen. Kanske bara nå´ t 10-tal timmar. Jag tycker också att det känns helt onödigt att byta, då man inte ens kan se en tillstymmelse till svärta i oljan. Jag vet att samma diskussion förekommer då det gäller entusiastbilar som bara körs kanske max 100 mil på sommaren. Är det då nödvändigt att byta oljan varje år? Jag tycker inte att det är nödvändigt och har själv slutat med det. Oljan byts bara vartannat år och det har fungerat bra än så länge. Jag tycker inte det känns dumsnålt, utan bara totalt onödigt att byta något som är helt okej. Många resonerar väl kanske better be safe then sorry - men helt i onödan som jag ser det.

Däremot tror jag många bilägare skulle tjäna på att överge rekommendationerna från biltillverkarna att köra så långt som 2-3 tusen mil per oljebyte. Det är nämligen totalt vansinne att köra så långt. Många har problem med oilsludge och det har jag aldrig ens hört talas om när det gäller båtmotorer.

Jag tror helt enkelt att generellt borde folk byta oljan i bilen dubbelt så ofta och i båten hälften så ofta. Finns ju naturligtvis undantag, men det gör det alltid...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citerar inte då det kan missuppfattas, men delar helt o fullt Sparres o Ringhedes uppfattning.

Om oljan använts i 30h tycker jag spontant det känns som resursslöseri att kassera den. Det har för min del inte med kostnaden att göra, egentligen inte heller med det lilla merarbete det innebär på hösten, utan helt enkelt för att det känns jäkligt onödigt. Har inte ens oljan hunnit bli missfärgad har jag svårt att tro att den skulle vara så dålig att den inte klarar 30 timmar till.

Ett undantag är givetvis inkörning av helt nya motorer där metallpartiklarna från inslitningen ju hamnar i oljan, men det är ju ett ganska logiskt byte iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det väl i och för sig viss skillnad på bensin och diesel-motorer, men oljan i min ad41 blir tämligen svart efter 30 tim- vilket den också ska bli för annars fungerar inte oljan som den ska-

Efter vad jag förstått så innehåller sotet från förbränningen svavel och när det kommer i kontakt med ev. vatten i oljan så bildas... ja just det SVAVELSYRA.

Det bör man nog undvika att låta ligga i motorn hela vintern eller....?

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi behöver inte tjafsa om det här men du är medveten om att 1 liter syre till 5 liter olja är väldigt mycket syre? Risken att oljan oxiderar är stor.

Var precis nere o tittade till vattnet, sugen som fasen på att ge sig ut blev man! :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är syre som förstör oljan så blir detta mycket värre på en motor som används året runt. På t.ex. en bilmotor så körs oljan runt hela tiden under året och betydligt mer yta på oljan exponeras för den luft som finns i vevhuset.

På en båtmotor som är stillastående så är det bara översta ytan som kommer i kontakt med luft och blir betydligt mindre.

Alltså bara spekulationer och obekräftade teorier.

Bytte olja förra året och den var mycket fin efter 10-20 timmars drift. Byter olja på våra bilar och de ser rejält missfärgade ut efter 2000 mil.

Rost är nonsens då jag aldrig sett någon motor rosta i vevhusdelen. Däremot är cylindrar och kolvringar betydligt mer utsatta för rotangrepp men det är ju därför man konserverar.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart byter man olja på hösten innan upptagning! Bäst är att byta efter att ha kört i c:a 3 timmar! Oljan är då tillräckligt varm och lätt att suga ur!

Det finns väl ingen som inte byter olja på hösten! Byte varje höst gör att motorn får en längre livslängd!Glad

En liten kostnad för att veta att det bara är att köra på våren!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj oj här var d livat, byta varje år??? Tänk på oljekrisen för helvete kan ju inte slösa med oljan på d viset heheFlört..

Själv Byter ja på motor vart annat år, drev varje år, gummibälgar, impeller, och tändstift vart tredje år samt om d vill sig väl även en provtryckning av drevet.. Allt annat är overkill, men alla andra gör väl som dom vill. Där inte sagt att mitt sätt att göra detta på är d bästa men funkar för mig.. Har dock en båtgranne som nog tar detta med båtägandet till en helt ny nivå. Han byter gärna olja i motor 2 gånger per år, tänstift, bälgar stödlager osv varje år och är han riktigt seriös provtrycker han drevet var o vart annat år. Funkar ju fint för han men anser d vara overkill.

Bilar, motorcyklar, traktorer, gräsklippare, elverk etc står o dräller hela vintrar och i årevis utan att någon byter olja på dom. Och inte fan tar dom någon större skada av d, hade förut en bil som jag bara nyttja på sommaren och den fick som alla andra bilar jag haft sitt oljebyte vid 1000mil. Om d gick 2 sesånger eller bara en på dom 1000 milen brydde sig inte den motorn om..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två synpunkter:

I den här tråden är det ganska mycket tyckande och tro, och ganska lite vetenskap. Finns det någon på forumet som kan hänvisa till forskningsresultat som t.ex svarar på frågan; vad gör att motorolja åldras (dvs förlorar viktiga egenskaper)? Kallstarter? Höga temperaturer? Hård mekanisk påverkan?

Bytesintervallen kan ju knappast vara en ointressant fråga även om det för den enskilde inte kostar en förmögenhet att byta varje säsong. Hur många liter pratar vi om på utombordarbeståndet i Sverige? Kanske skulle vi spara en del ändliga gemensamma resurser med rimligare bytesintervall?

Ha de!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har pratat med en bekant nu som forskat på olja i 4 år.

Måste ändra mig angående förvaring av olja, alltså att det står 10 liter kvar i en 20 liters dunk i nåt år. Den ska inte användas , då tillsatser etc faller tilll botten, syret bryter ner oljan etc.....  köp mindre förpackingar alltså.

För motorns bästa är nog igentligen att förutom att byta olja på hösten även byta den igen till våren då den redan åldrats ca 7 månader. Då tillsatser etc  inte längre håller sina egenskaper fullt ut.

Swedols helsyntet 5W-40 rekommenderas , det är en förklädd högkvalitets olja till bra pris.



Senast ändrad av jorgenkarls | 04 september 2008 | 13:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant med forskning på olja.

 

Var har han forskat?

 

Skulle vara bra att veta vilken typ av olja som är så dålig att den inte håller att lagras i en dunk i ett halvår.

 

De som hävdar att olja är så viktigt byter givetvis olja ofta. De får inga haverier.

 

Men det skojiga är att de som aldrig byter olja får heller inga haverier.

 

De som hävdar att olja är så viktigt är ibland inblandad i distributionsledet på ett eller annat sätt. De kan ju inte göra annat än hävda att det är viktigt. Det skulle visserligen skänka personen ifråga en högre trovärdighet men samtidigt bidra till lägre intäkter och viss risk för att förlora jobbet.

 

Att oljetrådarna blir så långa beror till viss del av att så många proffs är med när det vädras oljesnack.

 

Det finns många som har en gammal bil som passar på att testa hur viktigt det är med oljekvaliteter. Om maskinen skulle packa ihop spelar ingen större roll då det ofta är nära till en skrot och bilen kanske ändå inte klarar nästa besiktning.

 

Mycket sällsynt att motorn rasar ihop även om inte oljan bytts de sista 3-4 åren!

 

Ändå är nog oljan rätt så oxiderad vid det laget. Den är nog t.o.m rätt så svart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig hört talas om någon olja som oxiderat...

Trodde det bara var metall som oxiderade. Själv trodde jag också att en olja var en lösning och inte en slammning. Dvs, det finns inget som ska sjunka till botten med en olja precis på samma sätt som ett glas O´ boy om det får stå ett tag.

Har heller aldrig sett på några oljedunkar att de ska omskakas innan man heller dem i motornSkrattande

Intressant att läsa om all den nya kunskap och olika forskningsrön som läggs fram på detta diskussionsforum är det i alla fall!Glad

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj oj oj.

Har aldrig sett en dunk olja med bäst före datum.

Läst på dunkarna med olja jag har i garaget och där står inget om att man inte bör använda mindre mängder som blivit kvar i dunken. Alltså när jag byter olja på bilen så går det i 5,5 liter och dunkarna är på 4 liter och resterande mångd i dunken använder jag vid nästa oljebyte alternativ för att fylla på förbrukad olja i motorn.

(jo jag har bytt olja på våra bilar i många år och lovar att motorerna inte märkt ett skvatt av detta)

Alla dunkar som man köper innehåller luft och borde därför evakuerats eller luften borde ersatts med ädelgas för att undvika oxidering som påstås inträffa.

De ämnen som sjunker till botten i båtmotorn borde rimligtvis även sjunka till botten i en dunk med olja.

De  ämnen som sjunkit till botten borde rimligen blanda sig omgående då man startar motorn igen.

 

Hur tror ni marian gör som servar båtar åt de som inte orkar eller kan?

Jo de har ofta ett fat med olja och när de på hösten är klara med alla servicar så kommer fatet stå där till nästa period med servicar minst ett halvår senare. Oxiderad och förstörd,  med alla fina tillsatser på botten. eller?

 

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har inte använt båten så mycket. Blir inte klokare av era inlägg. Jag har 2st dieselmotorer.

KAD44, om jag ska byta olja så går det åt 23 liter, misstänker att jag tjänar lite pengar på att köpa olja på Biltema eller ska jag köpa olja på en VolvoPenta verkstad?

Huvudsaken är väl att oljan följer VovoPentas rekommendationer eller.

Vet ni vilken olja jag i så fall ska köpa på biltema, tänkte byta olja och filter i höst innan jag tar upp båten.

Behöver jag göra något annat?

Olja i kompressor, drev mm.

Bränslefilter, eller något annat.

 

Calle (Bavaria 34 Sport)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns bra mineralolja för c:a 100 kr per 5 liter på varuhusen.

 

Kolla på etikettens finstilta. Står det t.ex API SH, SJ eller SL så duger den bra om det inte är nån högeffekteiv dragstermotor med 50 minuters livslängd som med en superolja kan hålla ytterligare 5 minuter.

 

10 liters dunkar blir extra billigt/liter.

 

 



Senast ändrad av forgus31 | 04 september 2008 | 22:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu varit inne på några sidor om motorolja (Castrol och Mobil) Finns en del intressant att läsa där.

Hittar inget om att olja förstörs då den får stå i en halvfull dunk och oxideras.

Står heller inget om bäst före datum eller att tillsatser sjunker till botten

Eller gör den det i skitoljor och att det är viktigt att välja bra kvalitet?

 

Eftersom jag tycker om fakta har jag mailat Mobil för att få deras svar på oxiderande oljor

mvh Roland 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jobbat på Volvo , konstruktion och utveckling av transmission och oljor i 4 år . Han är väldigt insatt i oljor , minst sagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska bli intressant att se vilket svar du får.

Jag har inte heller sett något bäst före datum på motorolja. Däremot upptäckte jag till min förvåning en märkning should be used before 2011-xx-xx på flaskorna när jag bytte växellådsolja på bilen för en tiden sedan. Det lustiga i kråksången är att biltillverkaren (SAAB), inte alls förordar något oljebyte i växellådan, då oljan enligt dem ska ha evigt liv...

Känns ju lite konstigt om oljan blir gammal efter 3 år i flaskan, men anses hålla i kanske 20 år i bilen...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På höstarna byter jag motoroljan i båten efter ca 300 timmars drift, då är oljan ordentligt svart så det är nog dags för ett byte. Det borde motsvara ungefär 1500 mils bilkörning.

Eftersom jag nu har en gammal Volvobil som har varit på väg till skroten i 5 års tid tyckde jag inte det var någon ide att byta olja i den utan jag fyller på med spilloljan från båten varteftersom det läcker ut ur bilmotorn.

Under de här fem åren av misshandel av bilmotorn har jag inte märkt någon skillnad i oljeförbrukning, inte låter eller går motorn sämre heller.

Så min egen slutsats är att mycket är skrämselpropaganda från oljebolagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på vad som händer när oljan tar slut i världen, vad skall vi skriva om på forumet då? Men visst är det kul med alla åsikter, tyckanden och experter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fått svar från Mobil

Olja förstårs nog inte så snabbt som dina bekanta tror; normal lagringhållbarhet för olja är minst 5 år men kan väl vara 10 år eller längre - förutsatta att oljan lagras torrt i rumstemperatur.

Kall lagring / fukt kan ge problem, eftersom fukt kan öka oxidationen och bidrar till att tillsatser förstörs och faller ut pga såkallad hydrolys (kemisk reaktion med vatten). Därför kan tex en kanna som lagras i bilen över några år ev. få en fällning på botten.

 

Viss del rätt i att oxidation kan ske men nu står nog båten inte så länge som ett par år. 

mvh Roland

 



Senast ändrad av Ringhede | 05 september 2008 | 16:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...