Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
laban1

supercool fläkt går ej längre!

Rekommendera Poster

Hej!

Nu har fläkten slutat gå i min supercool. Tidigare år har den gått lite trögt så jag har smörjt axeln då har fläkten börjat snurra. Kylelementet fungerar för det är kallt när man tar på det, så stöm kommer fram. Ger man fläkten en lätt knuff ät fel håll protesterar den lite och går ett halvt varv, men där är det stopp. Knuffar man åt rätt håll händer ingenting. Blir det till att köpa ny fläktmotor nu? Var skaffar man det i så fall? Svårt att montera? Andra idéer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

borde inte vara svårt att hitta tex en data fläkt med samma mått och spesefikationer, mät och kolla vad det står på fläkten och letapå en likvärdig på tex elfa.

(kolla med elfanomaden här på forumet, han har sökert kolll)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PC-fläkt i lämplig storlek. ca 80 mm skulle jag tro. kostar nästan ingen ting

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sök upp Elfas hemsida på http://www.elfa.se/

Uppe till vänster finns en sökruta. Sök på fläkt så får du olika typer. Sök DC och axialfläktar och ta de som är 80x80 osv. Där finns 12V varianter. Butiker finns i Sthlm och Gbg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns att köpa nya på Hjertmans 254kr. Men det funkar säkert med en annan motor, viktigt att den går att styra hastigheten på den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det är enkelt att byta motorer. Demontera fläkten och pilla bort metallblecket som håller motorn på plats sedan är det bara att dra ut motorn.

Tips! Jag bytte motorn på varmsidan till en datorkläkt 80x80. den gick att klämma fast i kylflänsen utan problem. Däremot fungerade den inte med spänningen ifrån aggregatet, den snurrade inget vidare så jag anslöt den till 12v via en strömställare. Jag fick bättre kyla i boxen speciellt i Ekonomidrift.

MVH Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...