Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
fredrikj

Läckande självläns

Rekommendera Poster

Hallå! Har en Terhi Big Fun från 92. Problemet med den är att det kommer in ganska mycket vatten via självlänsen som sedan inte försvinner förrän man planar ut båten vid körning. Detta är något irriterande då det mesta blir blött i båten då 2-5 liter vatten åker runt. Finns det något man kan göra? Någon idé? Mvh Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst squash

På vilket sätt läcker det? Rinner det in hela tiden eller? Stänga kranen kan du ju alltid göra....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå! Har inte hittat någon kran tyvärr. Verkar bara gå en slang från botten ventilen upp till hålet i durken. Det läcker inte in hela tiden men det läcker in när man sitter bak i båten. Dvs när den tyngs ned där bak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst squash

Skumt, på min Ryds har jag en kran så jag kan stänga av länsen. Och det kommer inte in nåt direkt vatten när jag står bak i båten heller väger ändå 90 ....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Bosse Söderkvist

Det stter antagligen en kula i utloppet som fungerar som en spärr och hindrar vattnet från att rinna fel väg. Troligen är det där felet ligger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK! Skall kolla det där med kulan. Tyvärr blir det väl inte förrän tills vintern då man tar upp båten. Får väl stå ut med lite vatten så länge eller stoppa i en kork i hålet... Tack så mycket för er hjälp! // Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst fredrik

tjena jag e nybliven ägare till en big fun. Men jag har det så att jag måste sätta i en plugg när jag kör. Den sätter jag i uppifrån. så när du planat ut o allt vatten försvinner så sätt i pluggen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå! Jo jag kör med den varianten också. Men det är trist att vattnet inte åker ut när det regnar. Det har blivit ett par turer för att tömma den i sommar... :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst fredrik

oki jag har ju inte provat detta än. Men vad jag förstod av förra ägaren så ska pluggen inte sitta i när båten ligger i hamn. Utan då ska den vara ur och vattnet som regnar in ska åka ut i vattnet. Och när man sen ska ut o köra så ska man sätta i pluggen. Men hur det funkar riktigt vet jag inte. Men jag ska kolla lite närmare på båten och se om där möjligtvis sitter någon backventil eller något

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej
jodå det går att ta ur pluggen när båten ligger i hamn, jag gör det jämt för att slippa ösa  det enda är att man måste vara snabb när man ska i med den igen annars så kommer det in vatten när det blir belastning på bakpartiet.
jag har ej testat att ta ur den när man kör men jag kommer nog att testa det nu när ni skriver att det går att göra=) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...