Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
LennartC

Blir snart vansinnig.....

Rekommendera Poster

Hej Svejs!

Jag har under några säsonger meckat med min Aq145,a som sitter i en Flipper 700. Problemet är att jag inte får ut full effekt. Vid max varv har jag 1/3 dels gas kvar där det inte händer någonting.  Den vill inte varva mer än 4200 ibland något mer med en 15x17 på. Har även provat med 15x15 och då ökar den ca 400 varv.  Det intressanta i historien är att den inte tar mer bränsle än max 30 lit timmen vilken propeller jag än använder. I våras trodde jag att jag hittat felet då jag av en slump kollade kamaxeln och såg att det var en A-kam. Sagt och gjort, iväg och köp K-kam, här var ju naturligtvis problemet. Stor förvåning när det visade sig att det inte blev en millikvanta skillnad. Den drog exakt lika mycket bränsle som förrut. Övrig prestanda exakt lika. Under resans gång har jag bytt bränslefilter till större, ny bränslepump, en elektrisk förpump, ställbart kamdrev, nytt grenrör, ny fördelare. Har även mätt å justerat med det mesta på bränsle, ventiler och tändning. I helgen gjorde jag en tur och på hemvägen fick jag idén att kolla hur det ser ut i förgasarna när jag kör. Av med prylarna så man ser ner i förgasarna. Nu till frågorna, det blåser ur förgasarna (mottryck?) när man varvar upp, ska det vara så? Vad kan det bero på, är det mitt problem? Blir det mottryck i avgassystemet så avgaserna inte kommer ut? Klarar inte ett 270 drev en AQ145? Som ni förstår så tar jag tacksamt emot alla möjliga förslag.

mvh/LennartC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du klaffar i avgasbälgen? Vet inte hur det funkar på 270, men på mitt 280 satt det klaffar i bälgen. Kanske långsökt.. Men det är det enda jag kan komma på som skulle kunna hindra avgaserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har ett liknande problem, gjorde rent flammdämparen var igensatt av en slirande kilrem. det vart stor skillnad, ska även kolla bottensilen i tanken. Innan jag gjorde rent flammdämparen fick jag inte ens upp båten i plan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

15 x 17 propeller är kanske i största laget. I en rek.tabell i en gammal Michigan propellerkatalog rekommenderas generellt 14 x 17 till 22-25 fots båtar med 110-145 hk och utväxling 2.15:1 i drevet. Jag har själv en båt i liknande storlek, en Ancas Queen 24 med en AQ130/270. Den varvar 5000 vid 24 knop med en 15x15 propeller. Din båt är kanske lite mer v-bottnad och tyngre att driva men din motor ska ju vara starkare så den borde orka med i alla fall 15x15. Är du säker på att du har 2.15:1 i drevet? AQ145 och 270 drev är väl ingen originalmonterad kombination. Någon tidigare ägare kan ju ha bytt underdel efter en grundkänning och fått dit något med fel utväxling. Annars ska ett 270-drev klara din motor utan problem, de fanns med både 6:or och V8:or.

Varken A eller K-kam har så mycket överlapp att det ska blåsa ur förgasarna. Kolla så att avgaserna har fritt fram hela vägen. Det kan vara en avgasslang eller klaffar i bälgen som spökar. Annars misstänker man ju att ventilerna är otäta eller att kamaxeln är felinställd.

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 15x17-propeller ska fungera bra på den båten med den motorn.

Eftersom AQ145 och 270-drev är en hemkokt kombination kan man fundera på ifall allt stämmer där. Är du säker på att det är en B23 och inte en B21 (på marinspråk AQ140)? Ett annat fel kan vara att du har ett drev som har fel utväxling, t ex om det suttit mot en V6/B30. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt 270 drevet är inget som satt orginal mot AQ145; ta bort offeranoden som sitter bakom, eller framför hur man nu ser det, propellern så står utv. där, antingen i klartext eller en bokstav  B = 1,61:1, C = 1,89:1, D = 2,15:1, E = 1,45:1.

Du ska alltså ha D 2,15:1 Du får kanske skrapa lite på lagerboxen för att se det instansade.

Om du har något annat så måste du kompensera med stigningen på propellern.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att det inte är drevet utan avgaslimpan som begränsar mycket. Har kopplat förbi drevet med fritt utblås från limpan och det blir inte mycket bättre.

Problemet är att varje cylinder inte har en egen avgas ´ kanal i limpan som på ett extarktor-rör utan samsas i samma rör. Därför slår avgaspulser tillbaka från en cylinder till en annan,  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för era förslag och idéer. Det är riktigt att det inte är orginalkombination. Urprungligen satt det en AQ130 monterad. För nått år sedan fick jag tag på denna motor och tyckte det skulle bli bra med lite mer tryck. Nej jag är inte 100% säker att det är en B23, har litat på säljaren men det skall kollas upp. Flipper 700 med AQ145 har som standard 15x17 monterad dock med ett 280 drev. Har kollat vilken modell av drev det är och det är en med 2.15 utväxling. Angående bakblåset i förgasarna så var det mest vid låg och mellanvarv för att klart minska ju mer som varvades. Jag har dragit mig till minnes att säljaren sa att toppen är lite lätt modifierad. Har fram till nu inte funderat så mycket på vad det skulle innebära. En arbetskollega som jag konsulterade idag är inne på att modifieringen kan vara boven som förmodligen inte är lite lätt. Portningen kanske är gjord för att motorn skall ge effekt vid 5000 varv och mer. Det skulle kanske förklara att bakblåset avtog med högre varv. Säljaren kan idag inte komma ihåg vad som gjordes åt toppen så ingen hjälp där. Jag letar nu efter en ny topp som är helt orörd för att få rätsida på problemet. Jag håller er informerad om framstegen kanske kan det hjälpa någon annan med liknande problem när jag fått fram svaret. Tack än en gång för era förslag.

LennartC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har även kollat kompen, den är 12.5 - 12.5 - 12.5 - 12.0 och jag tror att det är OK.

LennartC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lennart. Har en fundering som du kan kolla upp. Eftersom toppen är modifierad kanske den kräver mer bränsle. Då måste du sätta i större munstycke och förmodligen ändra flottörnivån så att det finns mer bränsle i förgasarna. Det kan vara så att förgasarna tömms när du ger fullt.Du säger ju att förbrukningen inte ändras. Det tyder också på att det är för lite bränsle i förgasarna Om det är stående solex 44:or är det förmodligen en aq145 är det däremot liggande 44:or är det  så är det en aq140. lycka till Mvh Benkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du någonsin fått ut mer effekt? Jag har själv en AQ145 i min 22 fotare och den går som den ska och varvar cirka 5100 med en 15*15. Dessa motorer är ju i minsta laget för båtar i den här storleken så det kanske kan vara så att effekten inte riktigt räcker till för en 15*15 propeller även om motorn går som den borde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...