LennartC 0 Postad 1 September , 2008 Hej Svejs! Jag har under några säsonger meckat med min Aq145,a som sitter i en Flipper 700. Problemet är att jag inte får ut full effekt. Vid max varv har jag 1/3 dels gas kvar där det inte händer någonting. Den vill inte varva mer än 4200 ibland något mer med en 15x17 på. Har även provat med 15x15 och då ökar den ca 400 varv. Det intressanta i historien är att den inte tar mer bränsle än max 30 lit timmen vilken propeller jag än använder. I våras trodde jag att jag hittat felet då jag av en slump kollade kamaxeln och såg att det var en A-kam. Sagt och gjort, iväg och köp K-kam, här var ju naturligtvis problemet. Stor förvåning när det visade sig att det inte blev en millikvanta skillnad. Den drog exakt lika mycket bränsle som förrut. Övrig prestanda exakt lika. Under resans gång har jag bytt bränslefilter till större, ny bränslepump, en elektrisk förpump, ställbart kamdrev, nytt grenrör, ny fördelare. Har även mätt å justerat med det mesta på bränsle, ventiler och tändning. I helgen gjorde jag en tur och på hemvägen fick jag idén att kolla hur det ser ut i förgasarna när jag kör. Av med prylarna så man ser ner i förgasarna. Nu till frågorna, det blåser ur förgasarna (mottryck?) när man varvar upp, ska det vara så? Vad kan det bero på, är det mitt problem? Blir det mottryck i avgassystemet så avgaserna inte kommer ut? Klarar inte ett 270 drev en AQ145? Som ni förstår så tar jag tacksamt emot alla möjliga förslag. mvh/LennartC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 1 September , 2008 Har du klaffar i avgasbälgen? Vet inte hur det funkar på 270, men på mitt 280 satt det klaffar i bälgen. Kanske långsökt.. Men det är det enda jag kan komma på som skulle kunna hindra avgaserna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Code24 0 Postad 2 September , 2008 Hej, har ett liknande problem, gjorde rent flammdämparen var igensatt av en slirande kilrem. det vart stor skillnad, ska även kolla bottensilen i tanken. Innan jag gjorde rent flammdämparen fick jag inte ens upp båten i plan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 2 September , 2008 Hej! 15 x 17 propeller är kanske i största laget. I en rek.tabell i en gammal Michigan propellerkatalog rekommenderas generellt 14 x 17 till 22-25 fots båtar med 110-145 hk och utväxling 2.15:1 i drevet. Jag har själv en båt i liknande storlek, en Ancas Queen 24 med en AQ130/270. Den varvar 5000 vid 24 knop med en 15x15 propeller. Din båt är kanske lite mer v-bottnad och tyngre att driva men din motor ska ju vara starkare så den borde orka med i alla fall 15x15. Är du säker på att du har 2.15:1 i drevet? AQ145 och 270 drev är väl ingen originalmonterad kombination. Någon tidigare ägare kan ju ha bytt underdel efter en grundkänning och fått dit något med fel utväxling. Annars ska ett 270-drev klara din motor utan problem, de fanns med både 6:or och V8:or. Varken A eller K-kam har så mycket överlapp att det ska blåsa ur förgasarna. Kolla så att avgaserna har fritt fram hela vägen. Det kan vara en avgasslang eller klaffar i bälgen som spökar. Annars misstänker man ju att ventilerna är otäta eller att kamaxeln är felinställd. Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 2 September , 2008 En 15x17-propeller ska fungera bra på den båten med den motorn. Eftersom AQ145 och 270-drev är en hemkokt kombination kan man fundera på ifall allt stämmer där. Är du säker på att det är en B23 och inte en B21 (på marinspråk AQ140)? Ett annat fel kan vara att du har ett drev som har fel utväxling, t ex om det suttit mot en V6/B30. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 2 September , 2008 Som sagt 270 drevet är inget som satt orginal mot AQ145; ta bort offeranoden som sitter bakom, eller framför hur man nu ser det, propellern så står utv. där, antingen i klartext eller en bokstav B = 1,61:1, C = 1,89:1, D = 2,15:1, E = 1,45:1. Du ska alltså ha D 2,15:1 Du får kanske skrapa lite på lagerboxen för att se det instansade. Om du har något annat så måste du kompensera med stigningen på propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 2 September , 2008 Min erfarenhet är att det inte är drevet utan avgaslimpan som begränsar mycket. Har kopplat förbi drevet med fritt utblås från limpan och det blir inte mycket bättre. Problemet är att varje cylinder inte har en egen avgas ´ kanal i limpan som på ett extarktor-rör utan samsas i samma rör. Därför slår avgaspulser tillbaka från en cylinder till en annan, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LennartC 0 Postad 2 September , 2008 Tack alla för era förslag och idéer. Det är riktigt att det inte är orginalkombination. Urprungligen satt det en AQ130 monterad. För nått år sedan fick jag tag på denna motor och tyckte det skulle bli bra med lite mer tryck. Nej jag är inte 100% säker att det är en B23, har litat på säljaren men det skall kollas upp. Flipper 700 med AQ145 har som standard 15x17 monterad dock med ett 280 drev. Har kollat vilken modell av drev det är och det är en med 2.15 utväxling. Angående bakblåset i förgasarna så var det mest vid låg och mellanvarv för att klart minska ju mer som varvades. Jag har dragit mig till minnes att säljaren sa att toppen är lite lätt modifierad. Har fram till nu inte funderat så mycket på vad det skulle innebära. En arbetskollega som jag konsulterade idag är inne på att modifieringen kan vara boven som förmodligen inte är lite lätt. Portningen kanske är gjord för att motorn skall ge effekt vid 5000 varv och mer. Det skulle kanske förklara att bakblåset avtog med högre varv. Säljaren kan idag inte komma ihåg vad som gjordes åt toppen så ingen hjälp där. Jag letar nu efter en ny topp som är helt orörd för att få rätsida på problemet. Jag håller er informerad om framstegen kanske kan det hjälpa någon annan med liknande problem när jag fått fram svaret. Tack än en gång för era förslag. LennartC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mahaffa 1 Postad 2 September , 2008 Har du kollat kompressionen? /Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LennartC 0 Postad 7 September , 2008 Har även kollat kompen, den är 12.5 - 12.5 - 12.5 - 12.0 och jag tror att det är OK. LennartC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Benkan44 0 Postad 10 September , 2008 Hej Lennart. Har en fundering som du kan kolla upp. Eftersom toppen är modifierad kanske den kräver mer bränsle. Då måste du sätta i större munstycke och förmodligen ändra flottörnivån så att det finns mer bränsle i förgasarna. Det kan vara så att förgasarna tömms när du ger fullt.Du säger ju att förbrukningen inte ändras. Det tyder också på att det är för lite bränsle i förgasarna Om det är stående solex 44:or är det förmodligen en aq145 är det däremot liggande 44:or är det så är det en aq140. lycka till Mvh Benkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mahaffa 1 Postad 10 September , 2008 Har du någonsin fått ut mer effekt? Jag har själv en AQ145 i min 22 fotare och den går som den ska och varvar cirka 5100 med en 15*15. Dessa motorer är ju i minsta laget för båtar i den här storleken så det kanske kan vara så att effekten inte riktigt räcker till för en 15*15 propeller även om motorn går som den borde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser