TimmyFroberg 0 Postad 1 September , 2008 Hej! Har en fråga gällande startmotorer. hitta en startmotor som suttit på en johnson 33 hk på blocket. tror ni att den skulle passa på min motor som är en johnson 20 hk av ungefär samma årsmodell. ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 1 September , 2008 Har din startmotor gått sönder eller har du tänkt att få till elstart på en som inte haft det tidigare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 1 September , 2008 Kolla så att du har kuggkrans på svänghjulet fäste för startmotorn. Sedan behövs batteri, eventuell laddning(?), startknapp. Kan tyvärr inte svara på urspungsfrågan, om detta kan vara en startmotor som passar. 33hk låter som en gammal motor? Om jag tolkar partlistan på ishopmarine.com så verkar det vara samma startmotor för Johnsson 25-40 HP 1957-1988. Hittade ingen gammal 20hk med startmotor men leta gärna vidare där... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 1 September , 2008 Kan vara vxl ström ut från eluttaget på riggen, dessa är avsedda för lanternor och kan då inte direkt användas för laddning. Du behöver i så fall en likriktare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 1 September , 2008 Lite monolog i den här tråden (beroende på att jag får svaren som privata mess), skriv gärna direkt i forumet istället... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TimmyFroberg 0 Postad 1 September , 2008 Okej så du menar att ja ändas kan leverera ström till lanternor ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 1 September , 2008 Är vanligt att det är så men en del har även inbyggd likriktare (som jag förstått det). Hur det är med din motor vet jag inte, men kolla upp det innan du kopplar in batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TimmyFroberg 0 Postad 2 September , 2008 Okej. men vist ja kan ju klara mig utan det. den är ju lättstartad och så men de skulle ju vara skönt men du vet inte hur man får ner bränsleförbrukningen ? har hört någe om trimfena? Hjälper det någe ? Min motor drar Förj*vligt mycket bensin tycker ja om man jämntför med andra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 September , 2008 Inte svårt att likrikta om det skulle vara växelspänning ut. En likriktarbrygga hittar du t.ex på Elfa för några tior. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 2 September , 2008 Hur mycket drar den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TimmyFroberg 0 Postad 3 September , 2008 ve inte hur många liter sjömilen den drar eller vad man ska säga. Mina föräldrar har en 60 hk evinrude lite nyare då. när dom har kört upp 7 liter så har väll ja kört upp 20 om inte mer. ver inte om man kna jämnföra med en större o nyare motor men mycket drar den ifall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 3 September , 2008 Kolla upp exakt hur mycket den drar. Tanka fullt, kör 10-20(mät med gps) sjömil och tanka igen o se hur många liter som gick i. Min 70 hk Evinrude 1976 drar cirka 1 liter/sjömil. Båten väger då straxt över 700 kilo med motorvikten inkluderad. Senast ändrad av Yadis | 03 september 2008 | 11:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TimmyFroberg 0 Postad 3 September , 2008 Ska tästa de till helgen eller så snabbt som möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser