MickeZ70 0 Postad 1 September , 2008 Har tittat länge på begagnade motorbåter och har på sistone fallit för Albin 25. Dock är jag lite osäker på de olika motoralternativen som finns. det handlar om MD17, MD3B, AD21 m fl. Är det någon som har erfarenheter om vad man bör välja? Det känns som att jag skulle behöva rekommendationer från någon/några som har lite koll. Tackar på förhand. Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
albin25_anna 0 Postad 1 September , 2008 Hej Albin25 är en fin båt,bra planerad men lite gammalmodig i stilen. Båtar fram till -74 är lite smalare i aktern , och har en lite klenare motor,AD21 , MD2. Får du tag i ett exemplar med utbytt motor så är det bra. Vad det gäller Volvomotorerna så är det svårt att få tag på vissa reservdelar. De gammla AD21 från Albin är det inga problem med reservdelar. Till Albin motorerna tillverkas alla gjutna delarin Ha det bra med Albin. L-Å Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 1 September , 2008 Har haft Albin 25:a. Jag tycker du ska satsa på deluxe-versionen med utbytt motor. Deluxe-versionen har förbättrat skrov, hyllor mellan kojerna i akterruffen, hyllor fram i förpiken, bärplan över propellern plus annat jag för tillfället glömt. Du ser skillnaden på DL och std genom att DL-modellen har avgasröret ut på styrbordssidan i aktern. Standardmodellen ut babord. Standardversionen har bara ursprungligen en Albin-originalmotor på 22 hk, deluxe hade MD-motor på 36 hk. Utbytta motorer kan vara 40-60 hk, du vinner ingen hastighet men det kan vara skönt att ha några hästkrafter extra om det brallar på och du behöver gå mot sjön. Du får också en skön tyst gång. Själv hade jag en DL från 1974 med Yanmar turbodiesel från 97 med 47 hk. Gjorde 12 knop max, 8 knop i behaglig marchfart. Du kan ju kolla lite på http://albin25deluxe.blogspot.com/, (min gamla annons) sist på sidan finns en länk till originalbroschyren med en massa info. //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 595 Postad 2 September , 2008 DL-modellen kom som 1973 års modell (inte -74) med bättre skrov, skåp med skjutluckor i förpiken m.m. Motorn 73-75 var MD3B (36hk) och från 75 MD17C/D (35hk). Tycker Du skall titta på DL, inte de äldre modellerna (69-72) med för modellen lite väl klen motor. För att skilja en DL från en äldre är nog det enklaste att titta på om skåpen med skjutluckor finns i förpiken. Det där med avgasutblåsets sida är jag inte lika säker på stämmer rakt av.... Kolla att roderinfästningen är fri från sprickor och/eller fula lagningar. Sprickor eller annat skumt här kan tyda på grundstötning. I övrigt - sök på Albin 25 och Du kommer få massor av träffar på mer tips i andra trådar ! Senast ändrad av IngemarE | 02 september 2008 | 12:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeZ70 0 Postad 3 September , 2008 Tack för alla nyttiga inlägg! Det känns som att det är en DL man ska införskaffa. Är det så att den vanliga modellen försvann 1973 och att DL-modellen då var den som tog över d v s att det inte finns vanliga Albin 25 från och med 1973? Hälsningar Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 595 Postad 3 September , 2008 Ja, det är rätt uppfattat. Alla fr.o.m. -73 är DL och t.o.m. -72 inte DL. MEN, ofta kan man inte vara säker på att årsmodellen säljaren uppger stämmer. Jag har t ex sett gamla modellen på Blocket utannonserad som en -74. Att det sitter en nyare/kraftigare motor i gamla skrovet är bättre, men gör den inte till en DL i alla fall. Kolla därför inredningsskillnaderna o.s.v om inte båten är på land och Du kan se skrovformsskillnaden tydligt i aktern (vilket i och för sig krävs lite träning för att se ändå). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser