tocce 0 Postad 1 September , 2008 Jag har en rak axel i min segelbåt och det är två tallrikar mellan propelleraxel och motoraxel, däremellan ska det sitta nån bussning som har två funktioner(vad jag har förstått), den ena är för att minska vibrationer från motor till skrov och den andra är för att kraften från propeller inte ska gå in i motor. Min fråga är vad är bäst att ha, vad är den gjort av(gummi?) Jag har en MD7a. tacksam för åsikter och kunnande i denna fråga. Mvh Tocce Senast ändrad av tocce | 01 september 2008 | 17:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anemos_ 1 Postad 1 September , 2008 Hejsan ! Det är nu säkert helt riktigt vad du själv har funnit ut. Den där tallriken efter motorns drev, är till för att minska brytningen till propelleraxen, för att alexn inte skall vibrera (använd särskillt på långa axlar) Där bör finnas, efter denna tallrikochså ett stödlager. I denna talrik är liksom gummi bitar som gör att denna talrik flexar litet, eller böjer sig något, 1-2 grader vid gång, om inte motorn skulle vara riktad i linja med alexn ! Då minskar man vibrationer av axel och motor ! Hur kraften från propellern belastas emot, beror på detta stödlager konstruktion, ett Axial eller Radiallager ! Annars är det motorn med dess stödkuddar, som tar trycket-skjutet trån propelleraxeln ! Senast ändrad av Anemos_ | 01 september 2008 | 14:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Samot74 0 Postad 1 September , 2008 Ja du anemos du kan konsten att uttrycka dig begripligt du! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser