Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
StefanG

Albin 23 Öka farten med några knop ?

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Alin 23 sedan några år och trivs utmärkt med denna. Dock skulle jag vilja pressa ut några extra knop. Jag loggar 7 på topp (2500 varv) och 6 (2000 varv) i marchfart med min MD17 som endast gått 400 timmar, funger perfekt.  Har därför funderat på valet av propeller. Är det någon som har erfarenhet av att byta till en annan stigning ? Tittar man i pappren så var ju tanken att med denna motor få ut i alla fall 9 knop.

MVH

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Stefan

Ägde tidigare en Albin 21 o upptäckte att med sambon längst fram i fören gick hon nästan ett knop snabbare....lade några sandsäckar som ballast o tyckte att det hjälpte.  Kolla se om det ger något. Tror att bottenformen är ganska lika. Även full färskvattentank hjälper till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag har trimmat min Albin 23 på följande sätt. Till skillnad från dig har jag en Perkins 4.108 med rak axel. Först testade jag med fasta rostfria trimplan och vantskruv. Detta fungerade ganska väl, fick 0,5 - 1 knop extra. Tyvärr var det mycket svårt att justera trimplanen, båten ville gärna gå på näsan. Nästa steg, eftersom aktern uppenbarligen bör komma upp ur vattnet, var att montera en hel skädda över aktern. Som tur är lever skrovet kvar som en fiskemodell och vad finns till denna modell om inte en färdig skädda!! Bara att bulta fast och visst blev det bra. Ett ytterligare tips är att sätta en rostfri list i bakkant på skäddan, den fungerar som en Smart Tab. Alltså trycker den upp aktern ytterligare en bit. Nu har jag en go' marschfart på 7,5 knop (GPS) och båten ligger behagligare i sjön. Frugan kan dessutom sitta i aktern vilket inte alltid behöver vara en fördel...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanon, då går ju din 0,5 knop fortare. vad kostade kalaset!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vänligen läs inläggen noga innan du blir tyken!!

Marschfarten är 1,5 knop högre, toppfarten nämnde jag inte. Är du nyfiken och lovar att läsa ordentligt kan jag upplysa dig om att den är ca 8,5 - 9 knop. Motsvarande siffra innan ombyggnaden var under 8 knop, en procentuell ökning som i mitt tycke är helt ok.

Kostnaden då? ungefär 2500.-.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ju billigt. Kan man anlita dig till ngt mera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr StefanG, du startade en tråd där jag kunde bidraga med erfarenhet, helt enligt MG:s tanke och ide'. Detta föll inte alla på läppen. Jag avslutar den här tråden för min del nu, andra kan säkert lista ut varför.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ge inte upp, tror nog att stefan är beredd att betala 2500 om du hjälper honom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av bilden Sativa borde Du inte ens få kalla Dig Kapten.......eftersom vraket har ungefär samma substans som dina otroligt dumma inlägg, Du bidrar inte med något i inlägget.

Är förresten mormon med 3 fruar alla lika villiga o har inget emot att bytas ut mot sandsäckar. Lägg ned....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej MatsY

Tack för ditt bidrag. Det låter mycket intressant med en skädda. Vet du var jag kan få tag på en sådan?

Trevlig att få seriös hjälp !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...