Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
PCP-Roger

Förb....e toalett helv...e

Rekommendera Poster

Hej

Måste bara kolla erfarenheterna hos er övriga vad gäller toaletter.

Har i min nuvarande båt en Jabsco handpumpad och har haft stopp eller annat krångel(tex läckage) ett flertal gånger

under säsongen-använder bara Aqua-soft papper, har i de tidigare båtarna bara haft toaletter med elkvarn i och aldrig haft några problem.

Problemen har alltid varit i själva toan- för tömningen har jag en pump med kvarn( de gånger man inte kan tömma vid bryggan Oskyldig).

Har jag bara otur eller vad anser ni andra om vilken typ som fungerar bäst?

Roger

Senast ändrad av PCP-Roger | 01 september 2008 | 10:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt tester gjorda så var Aqua-soft nästan sämst av alla, men klart dyrast. Kan vara en orsak. Testerna gjordes i en båtidning, kom ej ihåg vilken. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

AJ f-n kan det vara papperet som ställer till det-inbillar ju sig att det ska vara bra när det är speciellt avsett för sådana toaletter.

Du vet inte vad som rekomenderades i stället?

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder samma papper utan några problem. Du får inte snåla med spolningen för då kan pappret sätta sig och i värsta fall torka in i slangen in i tanken. Om du får backläckage dvs vatten kommer upp i stolen har du antagligen en otät jockerventil. Den kostar 120 kronor och du byter den på 5 minuter. Man kan köpa bara den ventilen och inte hela repsatsen som kostar 400 kr. Jaag är noga med att informera att det enbart är det speciella pappret som får användas efter att ha haft gäster som spolade ut en våtserviett som fastnade i inloppet till tanken. Det märkte jag genom att det inte gick att pumpa med handpumpen, total stopp ! Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan tillverka skyltar. MEDTAG EJ EGET PAPPER. Valfri logga ,350 pix,Masurbjörk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Praktiskt båtägande ! Samma resultat med Aquasoft som för Lambi som kostar1/3 svårt val ? Fick totalstopp med skit upp till armhålorna i stömstad förra året, troligtvis p.g.a snålspolninmg Man snålar bara en gång när man får städa sin och andras skit !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testet var i Praktiskt Båtägande nummer 1- 2008 sidan 40-41 under rubiken Toapappersbluffen.

AquaSoft och Soft (specialpapper) mot vanliga Lambi och Munksjö dubbeltoa.

Rankingen (lösligheten i vatten) blev (bäst->sämst) efter 6 timmar:

Lambi ( gick inte att lyfta ur glaset i ett stycke)
Soft (liknande men segare tendens)
Aquasoft (höll fortfarande ihop)
Munksjö (höll sitt fasta skick under hela testperioden, 12 timmar).

Kontentan av testet var egentligen det kan anses bevisat att du kan förhindra förstoppning i båttoaletten lika bra med ett vanligt toalettpapper som löser sig lika bra eller bättre än dyra specialpapper.

Själv använder jag Euroshoppers skitbilliga Flört papper och det löser sig snabbt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en handpumpad jabsco som va ny förra året. Höll på att bli vansinnig då den bara krånglade hela tiden. Det visade sig att det saknades en fjäder i backventilen. Köpte en renoveringsats med en riktig backventil sen har den funkat perfekt!

Sen har jag för mig att man ska dra 7 gånger i pumphandtaget per meter slang för att spola igenom slangen helt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På apoteket finns det kartonger med cellstoff att köpa eller beställa.  Skurna ark som i vatten löses upp när man tittar på.  Fast de håller ihop medan man torkar sig, jag lovar.  Med dessa blir det aldrig stopp. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var nere i båten i dag och skruvade isär pumpen på toan, problemet var en klump med papper som satt sig under jokerventilen ( om det är vad gummiflärpen som fungerar som backventil kallas som ligger i botten på pumpen).

Med tanke på vad som kommit fram i de tidigare svaren i tråden så ska jag nog använda Lambi eller något annat papper i fortsättningen, tydligen helt vansinnigt att betala dyra pengar för något som bevisligen inte fungerar bättre än vanligt toapapper.

Ytterligare ett exempel på hur vi båtägare blir lurade att betala onödiga pengar

Skrikandes

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Återigen, inget är så lättlösligt som cellstoff.  Efter 30 år inom äldreomsorgen vet jag vad jag pratar om Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

INGE papper i toan!

Allt papper lägges i behållare vid sidan om toan - så gör många båt-, husbils- och husvagnsägare. Cool

Ungefär som man gör på många toaletter utomlands.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med!!

Kör Greklands toalett, så slipper du problemetCool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också en Jabsco handjagare. Funkat bra för mig.

Jag brukar använda Ica's egna papper. Efter ett dygn i tanken och med lite rullning på båten finns inte en pappersbit kvar. Brukar inte vara några problem med pumpningen heller. Däremot kan själva bummelibummet göra att det går trögt ibland. (fråga mig inte hur hag vet...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Greklands modellen njaaaaae det vet i tusan, här lägger man ut rejält med pengar på diffussionstäta slangar för att slippa skitlukten i båten och så ska man ha en påse med använt dasspapper i båten.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säger bara en sak, el-toa med inbyggd kvarn. Aldrig problem med stopp blir bara fragment kvar av pappret och även det man skiter ur sig.

Har frifalls tömmning och det bara rasar ut som ett värsta diaree anfall. Så igen herrarna El-toa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har en regel på båten att det som hamnar i toastolen måste ha passerat igenom kroppen först. Dvs inget papper i toan. Vad vi tjänar på detta är att toan aldrig krånglar och att tanken bara fylls med No1 och No2 och vatten och att man inte behöver spola onödigt länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv kör vi med Porta potti, är det lilla jobbet för tjejerna så åker pappret i papperskorgen... handlar det om det stora jobbet -både tjejer å killar- så används dyrpapper som åker ner i pott-tanken... där det löses upp föredömligt m h a de medel som skall användas... inget stopp, inga äckliga klumpar vid tömning (oftast i toalett, helst inte i havet...). Funkar bra för oss...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstårfortfarande inte riktigt vart du vill komma lilla gubben. Var det ett hot eller hur ska man uppfatta det? Din rysliga hämnd verkar isf inte drabba mig, utan de vars trådar du konsekvent förstör

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ojojoj :) Fantasifullt eller hur. Mottot är faktiskt lånat, men inte av den typ av personer du tror.

Vore trevligt om vi kan hålla våra diskussioner här istället

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag ser det är det nog i forumets bästa intresse att du Amenos tar en liten paus, börjar bli lite trist att läsa dina inlägg i alla trådar.

Mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner ingen här på MG personligt, men jag håller med om att du borde ta en paus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte någon admin gå in och plocka bort tramset från Anemos???????Skrikandes

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åter igen en länk med en relevant och specifik fråga som fullständigt urartar. Båt- och sjöfrågorna verkar fullständigt kommit i skymundan i detta sandlådeträsk som hackar sönder var och varannan tråd.

SKÄRPNING!!!!

Jesper

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ööhh måste bara fråga när du skriver så. Kan ju ligga en kul historia bakom. Inte för dig kanske men för oss läsande deltagare.Glad 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...