Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Hans1

Propellervulkning

Rekommendera Poster

Är det någon som har lyckats göra det själv? Isåfall, hur går man tillväga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ingen propeller är vulkad,det är ett löst nav o hylsan den med splines är förstås vulkad med en massagummi på ,å får du tag på ett nytt nav hur ska du då få i navet utan verktyg,man ska ha en konisk tratt som navet pressas i genom ,sedan måste man ha på ett speciellt medel på navet o i propellern för att de ska gå att pressa dit navet där dett ska sitta sedan vänta 24 tim inan användning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har lyckats trycka ut gummiklumpen på en propeller men att få dit den igen kan jag bara drömma om. Säkert flera tons presskraft och rätta verktygen och handlaget.

Skulle tro det bara finns en i Sverige som klarar det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gummiklumpen och navet hade lossnat. Limmade fast den med Epoxilim höll i > 10 år. Var mycket noga med centreringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan tänka mej att man måste använda någon form av trattkonstruktion, få fast den är nog inga större problem då jag har bekanta som jobbar med gummivulkning av allehanda ting inom LKAB (gruvindustrin) men just ipressningen är jag lite fundersam på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ni försökt på en tillfällig lösning när sesongen närmar sej slutet. Borra hål i propellerns yttre skal å drag i 3 st. syrefasta A4 skruvar. Dimension 5.5 -6.3 är passlig. Om vulkaniseringen lossnat ifrån propellerns inre skal, borra djupare hål o längre skruvar. Det här gör man i nödfall. ♣

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...