Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Ulfs_99

Montera Tohatsu 25 på Terhi 4110

Rekommendera Poster

Finns det någon som har gjort detta och vet om det finns några fallgropar som en ovan kan råka ut för?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv monterat en Tohatsu 40 på RYDS 480S, tog 12 timmar. Det som är jätteviktigt är att i förväg tänka igenom hur man gör jobbet, vara otroligt noga när man jobbar, skaffa allt material och verktyg (av bra kvalité) man behöver i förväg, jag köpte bl.a borrar av högsta kvalite, borrstativ så att alla hål skulle vara vinkelrätta samt ett motorlyft från Biltema för att kunna få på motor (man lyfter och sänker många gånger när man borrar hålen).

Jag tror du gör det bättre än båtfirma och du tar den tid på dig du behöver.

Det svåraste är att få rätt höjd, montera den gärna så att den kan vid behov sänkas eller höjas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om din båt är godkänd for 25 hk finns det inga fallgropar ! kanske pallar för 15 hk till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då kanske det blir luftgropar! Ha en bra dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu gjort det. Det var inte speciell märkvärdigt. Gäller mest att borra fast motorn rätt. Placeringen av reglaget skall man också tänka till på. Genomgående skruvar kan inte användas så jag borrade upp och gjorde gängor i plasten med en gängtapp. Verkar sitta fint. Ett problem var kabelstammen från reglaget till motorn. Då den var dragen visade det sig att den var 4m för lång. Kanalen i båten är så liten att den inte får plats där. Får försöka trolla bort den i vinter...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...