Sparre 5 Postad 31 Augusti , 2008 Förekommer det att plastbåtar skrotas? Hur kasserar man en plastbåt? Åker man med den till en sopstation eller lägger man den på majbrasan? Många 60-talsbåtar är väl i det stadiet idag och om några år ska väl 70-talarna den vägen vandra och de är oerhört många till antalet... Har en känsla av att många bara blir stående på landbacken tills de långsamt sjunker ner under jorden... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 31 Augusti , 2008 Ring mig jag hämtar din båt när det är dags,min båt är dålig kan man plasta den månne. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brodur 0 Postad 31 Augusti , 2008 Faktiskt en intressant frågeställning. Kan tänka mig att plast kommer att få ett relativt högt skrotningsvärde när oljan börjar tryta. Passar ju bra då, att 60 och 70-talsbåtarna snart är färdiga för skrotning (aluminium har ju redan ett högt skrotningsvärde. Men min ABAL håller nog i 50 år till) ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 31 Augusti , 2008 Aluminium går att återvinna till 96%. du behöver inte ringa om 50 år, jag har nog riktnummer 1 då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 1 September , 2008 Ja, ännu så länge så betingar väl de flesta plastlik ett visst ekonomiskt värde även om man ibland ser bortskänkesannonser på blocket. Ofta är det väl motorerna som har gett upp och då blir båten stående. Få vill kosta på en ny motor på en båt som i övrigt ter sig som ett lik, även om den flyter. Det känns lite som att hänga gardiner på ett utedass. Rätt dyra gardiner dessutom. Ändå tror jag att det ännu så länge inte finns någon tradition av att skrota båtar i Sverige just av den anledningen att det har gått att sälja båten vidare för några tusen kronor. Någon glad entusiast tar sig ann objekten, micklar till motorn så att den går ett tag till. Ungefär som cubanerna lyckats hålla liv i de gamla jänkarna från 1950-talet. Nu tror jag visserligen att vi sakta men säkert går mot andra tider. Dessutom är ju 70-talsbåtarna fruktansvärt många till antalet. Så många glada entusiaster finns det knappast. 70-talsbåtarna har ju inte heller veteranstatus och det kommer nog dröja länge innan de får det också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_T 0 Postad 1 September , 2008 Hej, Ja, man kan ju hoppas på att man får en skrotningspemie för sin gamla plastbåt. Men kommer det verkligen att bli sant? Tänk om man får betala för att bli av med sin båt. Ja då kommer nog havets botten att bli många vrak rikare. /Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toubkal 0 Postad 15 Oktober , 2008 Men allvarligt, hur bär man sig åt för att skrota en plastbåt från 70-talet? Blyet i en segelbåtsköl har väl ett visst värde så kanske Stenametall köper hela båten och kör bort den, men det troliga kanske är att man får köra den till en återvinningsstation? /Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leifochsandra 0 Postad 27 Januari , 2009 Hej! Har med stort intresse läst detta inlägg! Vi är två studenter som går sista året på KTH som jobbar på ett projekt i Miljöanpassad Konstruktion. Vi har fått i uppgift att försöka ta fram en övergripande och förståelig bild av hur situationen för återvinning av plastbåtar ser ut idag, samt om möjligt komma med förslag till en lösning eller flera dellösningar på problemet. Vi skulle vara enormt tacksamma om du/ni hade lust att svara på några korta frågor i tråden som vi lagt in under MiljöSnack-forumet här: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=266664 Tack på förhand! MvH // Leif Söderlund och Sandra Birgersson, KTH Integrerad Produktutvecking. sandrabi@kth.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser