Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
Passo

Y-bommar, repor/märken

Rekommendera Poster

Hej. Har fått ett par skavmärken i gelcoaten från y-bommen, någon som vet ett bra sätt att få bort dem på? Ja, jag använder fender, om ngn undrar. Märkena blir till då jag lägger till och av misstag glider mot bommen, det är plasten från bommen som gnids fast och ligger som ett lager utanpå gelcoaten, det blir alltså ingen rigtig repa. Har provat med b la t-sprit, kemiskt ren bensin, och vax, fungerar ej. Hjälp! Mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar men problemet är att köper man någon av dessa produkter är det nog risk att de försvinner...

Finns det ingen som haft samma problem med skavmärken och som lyckats få bort dem med ngt medel? /Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, fick en lång repa i våras, dvs avlagring av plasten från bommen.

Jag tog med aceton och gned bort plasten som satt på gelcoaten och sen polerade jag med polish och vax där jag tvättat med aceton.

Det fungerade för mig, men det var iofs väldigt ytligt.

Skulle nog själv provat med en isskrapa i plexiglas om det suttit hårt, men det är bara en ide.

Senast ändrad av oceanis | 01 september 2008 | 18:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klä in dom oranga bomändarana med rörisolering och några najband. Funkar rolex, man slipper då dom oranga avlagringarna på skrovet. För det går knappast att undvika att gå emot bomarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra, skall prova med aceton Och klä in ändarna till nästa säsong, hyfsat billig lösning! /Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller linda in ändarna på bommen med en förtöjningslina. Blir snyggare och håller bra.

Går även göra med bommarna men går åt mycket lina.Cool

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv klädde jag de orange plaständarna med en stuvbit av heltäckningsmatta och insidan av bommarna med bomfendrar.  Skönt när man ska in i en trång hamn och västan ligger på hårt som det ofta gör i vår hamn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...