5756 1 Postad 31 Augusti , 2008 En stilla undran..... När man surfar runt på lite på lite olika sajter så varierar priset på 2-taktsolja. Är det olika kvaliteér på oljorna? Hur känslig är en motor? Vågar man köpa den billigaste oljan? Ja ni ser vad jag menar....min motor är en Yamaha 90 från -05 /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 31 Augusti , 2008 Man brukar ju säga att man får vad man betalar för.. Sen är det de som säger att all olja är likadan och kommer från samma tillverkare m.m. Men det ifrågasätter jag starkt då både lukt, konsistens och färg kan skilja sig markant. Glömde säga att det finns väl råd med till din motor i bruksanvisningen..? Senast ändrad av Daniel_B | 31 augusti 2008 | 11:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5756 1 Postad 31 Augusti , 2008 Jo så klart så tycker ju Yamaha att man skall ha deras olja....... /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 31 Augusti , 2008 Hur många smörjoljeraff är det som förser Europa med olja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 31 Augusti , 2008 Efter mer än 10 års mopedkörande och trimmande har jag kommit till dessa slutsatser: Den största skillnaden man brukar märka mellan olika oljor är hur mycket sot de lämnar efter sig. I en motor med låg trimningsgrad (alltså låg effekt i förhållande till motorns storlek) kommer en billig olja fungera ungefär likvärdigt med en dyrare olja förutom när det gäller sotmängd. I en motor med hög trimningsgrad, där oljan alltså belastas hårdare, kommer en bättre olja ge lägre slitage. Själv kör jag nästan enbart på en relativt dyr syntetolja. Mängden som går åt är såpass liten att det ekonomiskt sett kvittar, helt klart värt det när jag kan köra mycket mer innan det är dags för ursotning. Men i båtmotorer är ju förbrukningen högre och jag misstänker att sot är ett mindre problem... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tally 0 Postad 31 Augusti , 2008 Biltemas oljor görs av Statoil, de byter bara etikett! Jag arbetar granne med Statoil och att det är samma olja är bekräftat från deras egna personal. Kommer en lastbil med släp 2 ggr i veckan och hämtar dunkar. Kolla för guds skull dock att du köper RÄTT typ av olja, fel olja pga slarv förstör betydligt fler maskiner än namnet på etiketten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5756 1 Postad 31 Augusti , 2008 hmmm ok tackar för alla tips.... Det finns en olja som heter Sierra som jag kan köpa för 40:-litern.....är det någon om det är en bra olja? /jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 31 Augusti , 2008 Dunkar o flaskor har inte samma färg på biltema. Däremot så vet jag att Biltema inte har några egna tändstiftsfabriker som dom kan mårka med vilket namn som helst. Bor granne med en f.d franschisare för denna firma. Ha en bra dag. PS hoppas dom sköljer ur dunkarna innan fyllning. MIn son jobbar på nämda bensinbolag inget som han vet ngt om,han kanske har tystnadsplikt vad vet jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tally 0 Postad 31 Augusti , 2008 Poängen i mitt inlägg var inte huruvida varje dunk olja som säljs på Biltema är gjord av Statoil eller inte. Poängen var att behöver inte vara en bättre olja bara för att den är dyrare. Kollade in Biltemas sortiment och jag kan hitta massor med förpackningar som till 99% kommer från Statoil sen har de troligtvis andra leverantörer också förstås. Här har du Statoil Lubricants 2-taktsoljor : 2-takts oljor http://www.statoillubricants.com Edit: Fixade trasiga länkar Senast ändrad av Tally | 31 augusti 2008 | 16:11 Senast ändrad av Tally | 31 augusti 2008 | 16:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knota 2 Postad 31 Augusti , 2008 Jo, det hörde jag för rätt många år sedan att Statoil gör oljor åt Biltema, jag fick det berättat av Statoil folk på en presentation som dom gjorde där jag jobbar, då jobbade jag med smörjmedel inom industrin. Men har för mig att dom då sade att Biltema inte fick deras nyaste recept på oljor utan att det var produkter som var några år äldre än Statoils egna. Sen finns det väl inte så många olika blandningsfabriker, i Sverige så vet jag att Exxon/Mobil och Castrol har fabriker. Senast ändrad av knota | 31 augusti 2008 | 16:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 31 Augusti , 2008 P roblemet med mig kan va att jag ligger med en jävulsk halsfluss o har missat kräft o gösfiske i helgen,tycker du snd om mig?HÄmtade dunkar från ditt tidigare inlägg, till vem. Frågeställarens motor var ju skapligt ny! Så MITT råd till honom är köp inte tvåtaktsoljan på Statoil eller Biltema. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 31 Augusti , 2008 Möjligt att Statoils tvåtaktsolja och Biltemas har varit samma. Idag ser flaskorna helt annorlunda ut, oljan från biltema är blågrön medans den från Statoil är gyllenbrun och påminner mycket om motorolja. Tycker även att biltemas olja verkar tunnare till konsistensen. På statoils flaskor så står det att oljan är av lågrykande typ. Något sådant står det inte på biltemas flaskor. Båda oljorna uppfyller emellertid TCW3 enligt förpackningarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knota 2 Postad 31 Augusti , 2008 Nu var det inte 2-takts oljorna jag menade specifikt, utan att Statoil levererade oljor till Biltema, vilka oljor det rörde sig om vet jag ej. För övrigt så tycker jag att Castrol och Mobil har rätt bra oljor. Senast ändrad av knota | 31 augusti 2008 | 22:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikarts 0 Postad 1 September , 2008 Jag handlade olja på okq8 och upptäckte en intressant sant vad det gäller rabatten på 4-liters dunkarna. 4 liter kostade 499 och 1 liter kostade 99, dvs man förlorade 1 liter på att handla den stora dunken... Personalen trodde inte på mig innan de själva gick dit och tittade och man kan säga att de blev en aning snopna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 1 September , 2008 He he, har också upptäckt det där ibland. Det är inte alltid billigare att köpa storpack... Köp 4 liter - betala för 5! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5756 1 Postad 1 September , 2008 Är det någon som har erfarenhet av denna olja? http://www.blocket.se/vi/17361250.htm?ca=20_s /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5756 1 Postad 1 September , 2008 Hittade detta på deras hemsida..... Hur mycket vågar man lita på det? SIERRA BLUE PREMIUM TC-W3 2-CYCLE ENGINE OIL Sierra TC-W3 is a high performance lubricant that has been manufactured and designed to meet and exceed all (Domestic & Import) engine manufacturers warranties. Exceeds JASO, ISO, API and NMMA, for advanced generation 2 cycle lubricants. Ideal for oil injection systems or pre-mix applications. Optimum burnability for smokeless combustion. Runs cleaner, burns cleaner. Significantly reduced aquatic toxicity to fish compared to other outboard oils on the market today. Maximum lubrication and detergency allows engine to run smoother and more efficiently. Reduces ring sticking, deposit formation and exhaust port blockage. Less friction allowing for easier starting. Formulated to improve performance and extend engine life by reducing wear on critical engine components. Ideal for todays high horsepower outboards that demand maximum performance. Excellent performance with lower quality fuels. Exceeds the industry standards established in 1997. Graduated bottle and mixing ratio chart simplify pre-mixing. Formulated for all PWC (Personal Water Craft), power equipment, and marine applications where TC-W3 is required. Guaranteed and backed by our famous Sierra comprehensive warranty. (Will not void your engine manufacturers warranty) When looking for the best. . . look no further than Sierra Blue Premium TC-W3 /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5756 1 Postad 3 September , 2008 Då vat tråden fixad igen.... Så frågan kvarstår... /jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 4 September , 2008 Säljs hos Hansen Racing, rekomenderat utpris 75:- inkl moms. Det är inte literflaskor utan 1 US Quart (946 ml). http://www.hansenracing.se/kataloger/marine8_14-23.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5756 1 Postad 4 September , 2008 Så 500:- för 12 flaskor är ett bra pris då...... Jag slår till på det! /jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 4 September , 2008 44 kronor & 5 öre per liter är väl troligen ett ok pris. Senast jag handlade 2-takt-olja var förra våren på HCJ, backaplan, GBG. Troligen nån drive eller nåt antar jag, Preem Bio outboard TC-W3. Enliters flaska för 39:- om jag kommer ihåg rätt (jag har noll koll på 2-takt, men fattade att det var nog rätt billigt). Har f.ö. 90% av flaskan kvar, jag skulle bara starta upp en 2-taktare jag mekat lite med. Sierra är för övrigt ett mycket känt bolag over there, ingår i Morse/Teleflex-gruppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5756 1 Postad 5 September , 2008 Jag då är det inget att tveka på. Ringde personen igår och bestämde att jag kommer förbi på Lördag. Återkommer till våren om oljan funkar eller inte,men jag är inte orolig det verkar som sagt att det är ett seriöst märke. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser