Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
svalka

Kan jag laga denna propeller?

Rekommendera Poster

Kan jag laga denna propeller, eller måste jag köpa ny. Ingen aning om vad det kostar att laga propeller. Antar Marin & fritid lagar då dom har verkstad.

Har även problem med avslagen skyddsfena (den som går ner framför propellern) Är detta dyrt att laga? Eller hoppas man på att aldrig mer köra på grund.

Johnson -80 85hk.

/Emil

post-10005120-1394235600,9861_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Propellern på bilden går defenitivt att laga. Tag kontakt med Propellertrim i Sthlm eller annan firma som lagar propellrar i din närhet. Propellertrim tar ca 1500:- för lagning. Är fenan skadad eller helt borta? Är den skadad men inte sned kan Du säkert köra utan problem. Man kan också laga den med Superstål eller liknande om man är lite händig. Är halva fenan eller mer kvar så skyddar den ju fortfarande propellern i viss utsräckning. Om någon firma som kan svetsa det material som fenan är av åtar sig det kostar det säkert en del. Hoppas Du blev något klokare av svaret. Lycka till. Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, dom små skadona på propellern du visar på bilden, kan du själv knakka till själv. Tänk att propellern skall vara något så när balanserad, eller att propellern är likadan på alla 3 bladen. Dom lillla skadorna och propellerns mindre yta gör inte så mycket. Det lönar sig säkert inte att lämna in propellern till någon firma för reparation !

Kolla om du nu vill vara så noga med din förstörda propeller, vad kostar e lagning, och vad kostar en ny propeller !

Däremot en förstörd skeddan under propellerhuset är svårare att laga.

Lättmetall svetsning går, men är dyrbart och komplicerad !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

pris på propellerlagning 900:-,skädda 1500-2000:- inga problem att laga!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att knacka till och slipa till den där propellern själv som Anemos skriver är helt förkastligt. Är för mycket material borta, måste läggas på nytt. Proppellern måste bli perfekt likformig på alla tre bladen och det är inget som man gör själv. Små skador dvs lite naggningar i ytterkanterna på bladen går att slipa till själv. Propellertrim fixar även växelhusets skedda

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter en såndär rejäl grundkänning bör du även mäta upp propelleraxeln och kontrollera packbox och dreven.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver definitivt laga propellern för att undvika drevskador p g a obalans i propellern. I och med att det är en aluminiumpropeller så tror jag inte att du behöver vara speciellt orolig för att ha krökt propelleraxeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte jag kommer försöka slipa till propellern själv. Men varför lagar folk propellrar när dom är så billiga i USA. Ni kan säkert redan priserna där borta. 120$, importskatt 25%? 200kr. Frakten har jag ingen aning om. Tänkte jag skulle ringa imorgon. Någon som vill ge en kvalificerad gissning? Flört

Skäddan (som jag antar den heter) kollar jag i vår vad det kostar att laga.

http://theoutboardwizard.bizhosting.com/_176214__14_x_17_alum_v4_for_18_21_runabouts_.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skäddan.max 500 pix hos en svets eller smedfirma,fick själv ett startmotorfäste svetsat för 200ha en bra dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Emil,

Conny i Lindesberg kan säkert laga din propeller. Han lagar (svetsar), balanserar och målar så den ser ut så man knappt ser att den är lagad. Följ länken till hans annons på blocket så kan du läsa själv.

Mvh Ricke 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ricke du är en klippa! Bor i Örebro, så det är bara 30min med bil. Tänkte folk bara sålde på blocket, tänkte aldrig på reparation. Kanske blir lite kräftfiske nästa helg iallafall. Skrattande

Senast ändrad av svalka | 31 augusti 2008 | 21:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har sätt många lagningar av propellerar  o skäddor de beror ju på vad man har för krav förstås!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart du skall laga den! passa på att få propen justerad för din båt oxå propfixare kan oftast plocka ut några knop till ur en prop genom att knacka till både cup och skevning. passa på att köpa en reservprop oxå den är guld värd när man har klappat i en sten eller en grynna.

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Kontakta proppeller-björn i Huddinge 08 7114814 Reparerar och kupar proppar mycket bra till bra priser.

När det gäller skäddan så skall man plocka rent växelhuset  från packningar och dyligt genom att det blir värmespridning när man svetsar på skäddan.

MVH kurran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt går att laga men är det värt??? tänk om lagningen blir inte som den skall och du rasar motor eller förstör nånting annat som kosstar mycket mer en ny propp, är det värt??? Tycker inte du ska laga den, lägg lite till pengar och köp ett nytt så slipper du riskera saker o ting, nytt är nytt och kommer alltid att vara bättre än lappat och lagad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser ut som en aluprop och inte så små skador enligt min mening. Jag kännde på botten själv i år åoch min såg typ ut som din, kanske lite mer krullade kanter. Jag köpte en ny orginal för omkring 1500.- Så att lämna in den som en tidigare sa låter ju inte direkt lönsamt. Inte om det kostar 1500:- och det är en aluprop. Lämnade däremot in min rostfria Mirage som jag hade på en tidigare båt, det sluta på 2700:- Men ny kostar den omkring 8000:-

Laga själv skulle jag aldrig rekomendera med dom skadorna. Kan bli mindre lönsamt då hela växelhuset kan rasa.

Köp nytt

//Pirayan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Propellern är inlämnad för reparation och ska hämtas imorgon, 500kr. Seriöst ställe, där kanske just detta jobb sker efter arbetstid. Skäddan får vänta till nästa säsong, har aldrig plockat bort det. Ska fiska kräftor fre-lör, sen blir det att sälla undan båten.

Mvh Emil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...