Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
real_hightech

Äldre 2 taktare-- varför har dom så dåligt rykte?

Rekommendera Poster

Hej

Varför pratar alla illa om äldre 2-taktare? .. bojsten, vad med för smeknamn har man hört.. Kan det inte vara klokt att köpa en båt med en gedigen kraftig 2 taktare? visst drar den lite mer bensin än en fyrtaktare men det finns ju andra fördelar med 2 taktare.

Jag har en mercury 70hp -89. Kraftig, stabil.. aldrig krånglat och kommer nog aldrig att göra det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Största anledningen är nog att de släpper ut 30% av bränslet oförbränt rätt ut i havet. Dessutom låter de betydligt mer än en fyrtaktare. Fördelen är ju att den väger mindre. Min gamla tvåtakts 70 hk, väger exempelvis bara knappt 100 kg. En modern motor väger närapå det dubbla. Det har en viss betydelse då man har en båt med endast 500 kg, torrvikt. Även mindre underhåll på äldre motor jämfört med framförallt fyrtaktarna.

Själv kommer jag knappast att byta motor så länge jag har båten. Inser nämligen att jag aldrig kommer kunna spara in så pass mycket bränsle på en motor så att det så säga går jämt upp med vad en ny motor kostar. Dessutom sitter ju motorn redan där, installerad och klar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tror inte min fyrtaktare håller lika länge som polarens gamla mercury från 64 eller farsans gamla jonnson han köpte den för 42 år sen o den startar alltid på tredje rycket efter vinter förvaringen inge fel på gamla tvåtaktare men skulle jag köpa nytt då blir det fyrtakt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

En 2takts motor är en genial uppfinnig !

Enkel konstruktion, kommer att vara kvar länge, kanske inte i båtmotorer, men i gräsklippare, röjnings klippare mm.

Att dess ekonomi och miljövänlighet, i båtmotorer inte är bra, men i andra sammanhang kommer den att kvarleva, på grund av dess lätthet, i motorsågar, gräsklippa och handburna röjnings maskiner !

Min andra bil, hade en 2t motor, som jag hade i början an 60-talet var en DKW 1000SP. Ett vidunder.

Jag lyfte ut motorn, lär slipa ner ett par mm. i blocket, oj vilken raser ! Gjorde 180km/h

Se bilden på denna fartåk ! Den hade en 2takts motor !!

Senast ändrad av Anemos_ | 31 augusti 2008 | 06:33

post-10000101-1394235600,8777_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför man pratar illa om äldre båtmotorer är väl för att det finns en hel del gamla motorer som krånglar och att det inte finns reservdelar till dem. Det går helt enkelt inte att laga dem.
Vad kan man då göra med en klump som kanske väger runt 100 kg, som man inte har någon nytta av?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din Mytoman...man planar toppen och gräsklippare är 4-takt. Gå kamma om lägg dej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt riktigt, nog är det så.

Men man kan inte heller begära att tillverkarna för dom gamla, 40-50 år gamla motorerna skall håla reservdelar.

Dessutom många av 40-50 tals tillverkana, är inte längre kvar !

Det är ändå rätt kul och underbart, att det finns samlare eller rent av nytillverkare som har delar till det mesta i motorväg HI !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråden handlade om varför gamla 2-taktare har så dåligt rykte.

• De släpper ut väldigt mycket oförbrända avgaser.
  • Många är är dåligt underhållna och i dåligt skick och därmed svårstartade.
  • Hög ljudvolym
  • Vibrationer
  • Kräver olja som ska förbrännas

Stora utsläpp medför att de luktar illa, ryker och är onödigt stora miljöbovar.

Släpper ut mycket oförbrönt bränsle samt olja i vattnet.

Helt klart falla för återvinningen.

I vatten som ska användas som dricksvatten borde de vara totalförbjudna.

Sedan så finns det moderna 2-taktar men de är inte i samma nivå som moderna 4-taktare.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...