domarniklas 0 Postad 29 Augusti , 2008 Jag funderar på om jag ska/kan göra någom förstärkning av aktern? Tycker att det känns i klenaste laget. Har någon nåt enkelt tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 30 Augusti , 2008 Är materialet i god kondition ? är det torrt i materialet ? Om allt är ok kan kollas med ett litet borr inifrån akterspegeln låt då tillverka en aluminiumplåt på minst 4mm och fäst den på utsidan genom att limma den mot gelcoaten med typ Sika´ s 291. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anemos_ 1 Postad 30 Augusti , 2008 är det torrt i materialet ? På båtar i sjön, är säkert inte akterspegeln torrt ! Ja Aluminiun, är bra, men inte sådär på akterspegeln. Aluminiun corriderar snabbt Ett annat alternativ är att använda vattenfast faner, vad nu det kallas hos er. Eller Marin Teak Faner som en förstärkning av akterspegeln ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 31 Augusti , 2008 Men harreligen männisch!!! Vem är du och vad sysslar du med? (obs retorisk fråga) Zinderella har rätt. Du har fel. Akterspegelen ska vara torr på de båtar som inte är fel på. Aluminium kommer att fungera precis lika bra som det aluminium som du ser på TeleFlex-vajern. Trådis ska göra precis som Zinderella skrev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 31 Augusti , 2008 Han är fullständigt dum i huvudet, han ger vansinniga råd åt alla. Han tror att han kan allt, men är en stor Mytoman. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 31 Augusti , 2008 Jag skulle förstärka på båda sidor,köp 4mm durkplåt så får du en stark o härdig aluminium o slipper fula repor som blir på en slät, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 31 Augusti , 2008 Oavsett vad man tycker om någon som finns här på MG så behöver man inte falla så lågt som du gör med ditt påhopp. Du är ju inte bättre själv med ett sånt inlägg !!! Samma sak gäller delvis 535GT. Kanske det blir bättre om ni istället sakligt argumenterar i frågeställningen istället för att hålla på med personangrepp. Det finns faktiskt en point i hans inlägg, många akterspeglar på båtar som har en massa skruvar och hål i akterspeglen har mer eller mindre någon fukt i sig. Jag vet inte var Anemos bor eller vilken erfarenhet han har men möjligen har han en erfarenhet ifrån vatten/hav ifrån ställen med andra konditioner än Sverige. Jag har själv sett aluminium som försvunnit på ett par säsonger, jobbade själv i Australien några år där detta hände. 4 mm aluminium tycker jag själv är i tunnaste laget, skulle själv istället låtit bocka/tillverka en rostfri plåt (3-4mm) som gick över kanten och ner en bit på utsidan. Har fått gjort mycket rostfria saker till min egen båt och det är förvånande billigt att låta tillverka jämfört med att köpa färdiga båtprylar. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 31 Augusti , 2008 Håller med om det mesta, förutom rostfri plåt vilket blir väldigt tungt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 31 Augusti , 2008 Yes det blir lite tyngre men man kan nog gå ner till 2-3mm rostfritt och få en fin förstärkning. Det är nog mest en smakfråga båda fungerar, är själv förtjust i rostfria detaljer så det kanske är en del i mitt tyckande. Tror inte båten sjunker för vikten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 31 Augusti , 2008 Helt uppenbart vet du inte vad det är för tokskalle, han retar gallfeber på många här på MG. Det var mer en varning än ett påhopp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 31 Augusti , 2008 Jag är inte beredd att ta debatt om detta här !!! Jag har sett de flesta inlägg som kommit från Anemos, dig själv och många andra och har min åsikt men sparar den för mig själv. Men om du inte begriper att ditt inlägg är ett påhopp och rent ut sagt kränkande mot någon annan bör du nog sätta dig ner och fundera flera gånger innan du skriver något nästa gång. Alla skriver vi nog dumheter ibland men ditt inlägg var och är kränkande och skall inte vara här på MG. Per Senast ändrad av oceanis | 31 augusti 2008 | 11:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 31 Augusti , 2008 Tar till mig av din kritik och kan bara säga att jag trots allt står för det jag skriver. Dock är det en kombination av fler inlägg från Anemos, som skapar mitt inlägg. Att någon så påtagligt ofta, ger helt galna råd till ibland nybörjare inom denna hobby, gör mig lite irri. Kolla hans inlägg i Kan jag laga denna propeller?, så förstår du att hans råd inte alltid är bästa (helt och hållet felaktiga). Klart är att man bör hålla inne på sina åsikter om en annan människa, men inte när detta forum är till för att hjälpa folk med problem och de (enda) som han ger är felaktiga råd. Inte konstigare än när andra säger ifrån angående felråd, dock bör vi väl alla hålla oss på en PG18-gräns, i våra inlägg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brodur 0 Postad 31 Augusti , 2008 Beträffande sakfrågan så finns det olika kvaliteter av aluminium. Det finns en kvalitet som kallas saltvattenbeständig och som naturligtvis bör användas om man för fram sin båt i havsvatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 31 Augusti , 2008 Luv u,,,,Durkplåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 1 September , 2008 Vanligt annars är väl att man har en större träbit på utsidan akterspegeln, runt motorfästet och lite till... typ tjockare marinplywood, ek eller något sådant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
3511 0 Postad 1 September , 2008 Kul att se en gammal Chrysler, hur går den? Har haft ett flertal själv, (6,6 hk, två 9,9, 20 hk (West Bend) och en 45 hk, släkting som jobbade på Motorkraft) kunde vara problem att få igång dom, men när de väl gick igång så gick dom. Skarv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
domarniklas 0 Postad 13 Maj , 2010 Haha, just nu är det svåraste att stänga av den :-) Vill du köpa den? /Niklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser