Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Gäst Kalman

Inga segelbåtar använder bottentvättarna?

Rekommendera Poster

Gäst Kalman

Hej alla!

På tre veckor har bara 20 pers läst mitt inlägg där jag fråga om någon har använt bottentvätten till segelbåt.

0 personer har svarat. Man kan dra flera slutsatser av det. Det troligaste är att ingen har använt tvätten till segelbåt.

Naturligtvis kan många ha använt den men inte svarat men att det är bara 20 som läst inlägget säger en del.

För mig säger den att vi skall förpassa dessa miljöpåfundigheter till papperskorgen där de hör hemma.

Dök under båten härom dagen. Hela skorvet är slemmigt av en sort som inte går bort med borste. Provade! Så det blir västkustfärg nästa säsong.....

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag en båtbottentvätt i närheten som dessutom klarar båtens bredd - så skulle jag absolut använda den minst en gång om året - nämligen när havstulpanerna är i larvstadiet.

Den närmsta bottentvätten vi har tar dock en hel dag att segla till och den tar bara båtar upp till 3 meters bredd.

Så länge som det är så lång mellan tvättarna är det svårt att få upp något intresse.

För seglare tar det för lång tid att ta sig dit och för motorbåtsägare blir det ett groteskt dyrt sätt att få båten ren om man räknar in soppapriset.

Men jag tror faktiskt på iden, ffa här i öster. I västerhavet blir får man nog tvätta för ofta för att ha en fin botten

post-2001-1394235611,2963_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Donna-Lee

Hej, jag är nog tvungen att säga att jag inte tror på tvättarna. Först och främst känns det bökigt, sedan så har vi det där med avståndet till tvättarna. Men ändå, jag tror inte att man tar sig den tid som det tar att fara in till en tvätt. Milda tanke, tänk om man målat med någon miljöfärg och märker att tvättarna skulle vara ett gissel och att man sedan iaf får slipa skrovet. Nej fram för kopparfärg och märk att det är det bästa för miljön. Fast därom tvista de lärde, men så länge man forskar och det finns två läger så tror jag på det senare. Att miljöfarlig kopparfärg är det bästa för sjön, ingen färg som släpper och täcker bottnarna Glad

Nu är det 21 som läst Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller inte med om papperskorgen :-)
Det finns andra båtar än segelbåtar så det finns nog fog för bottentvätt som ett alternativ.
Själv har jag motorbåt och tar upp på trailer vid båtklubben och spolar av på undersidan ett par tre gånger per säsong. Har ingen bottenfärg.
Ligger i Mälaren och det växer på ett tunt grönt slemskikt som går bort ganska lätt med HT.
Man åker nog inte någon längre sträcka för att komma till en bottentvätt, det måste vara enkelt och ekonomiskt och därmed faller det för mig med att köpa tjänsten.

//Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Alltså......det jag vill veta är hur många segelbåtar har använt tvättarna och med vilket resultat.

Kan ni som har gjort det svara och säga  några ord?

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej Peter_K och alla andra som är intresserade.

Följde ditt råd och har fått svar från Lidingö-tvätten.

Sammanfattning:

Masten kan vara kvar, inget hinder.

Hålkälet mellan köl och botten på nerbyggda långkölar kan vara lite svårt att få rent.

Kölens undersida och akterspegeln kan de inte ta.

Däremot så påstod de att små havstulpaner går att skrubba bort men tar uppåt 20 minuter, likaså den svåra slembeväxning som jag har just nu som jag inte får bort med en vanlig skurborste under vattnet.

Sedan kommer det. De tar endast emot båtar med hård bottenfärg alltså inga mjuka giftfärger utan i princip båt med bara gelcoat Anledningen till detta är att de vill inte få ut färgen i vattnet i hamnbassängen.

Kostnad 100:- per tvätt.

De ville inte svara hur många segelbåtar de har tvättat.

Min urpsrungsfrågan jag ställde är alltså inte besvarad.

Ser gärna att ni som har segelbåt och tvättat berättar det och era erfarenheter här på maringuiden.

Hälsningar

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Eftersom du har ett uppenbart intresse för båttvätt istf bottenmålning så föreslår jag att du själv testar detta på din båt.

I värsta fall förlorar du 100 kr eller vad tvättningen kostar men i bästa fall har du hittat en fungerande lösning på ditt problem och kan lära oss andra av dina erfarenheter.

Hur har du behandlat ditt skrov eftersom det blivit så slemmigt?

I brist på en båttvätt inom rimligt avstånd i Nyköpings skärgård har jag själv borstat undervattenskroppen 3 gånger med rotborste i sommar och jag har ingen beväxning alls. Jag målade inte på någon bottenfärg i våras, jag vattenslipade bara den gamla VC17 eco-färgen.

Seglarhälsningar

Gustaf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Tjenixen Gustav...

...så det kan bli.....

Jag är inte alls intresserad av bottentvättarna av tekniska/praktiska skäl för de fungerar inte så bra som man vill. Inte nu och förmodligen aldrig. Två borstar en i ca 15 graders lutning från vågrätt och en lodrät på var sida, det är som gjort för v-bottnade motorbåtar utan någon giftfärg alls.

Vad jag är intresserad av är att veta hur det blev för de segelbåtar som använt dem. Tystnaden talar sitt språk tycker jag. Därav min undran.

Det finns folk som tror att tvättar är lösningen på miljön och jag har tycker jag lyckats skjuta argumenten i sank för det fungerar ju inte. Det är nya typer av färger som skall utvecklas istället anser jag. Gillar inte högröstade debatt-toner från folk som är okunniga men håller på sin grönvälling

Ang slemmet på skorvet är den främsta orsaken att jag har legat stilla vid bryggan osedvanligt mycket i år. Annars är det VC 17 på den hör å häpna! Fast det bryr sig inte inte Mälarmonstret om. ( Ett elakt vattnlevande djur/växt som trivs särdeles bra  i närheten av min brygga...)

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tar upp båten nu på Lördag. Jag har kört med miljövänlig blödande färg på botten och drev i 2 säsonger nu. I våras gjorde båten 22-23 knop. Nu toppar den 14.........Rynkar

Drevet ser ut som en exotisk trädgårdsväxt, och båtbottnen som en ryamatta.

Nästa säsong kommer jag att skaffa en färg som håller beväxningen borta!

Mvh Labbibia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Håller med om att det är ett elände med drev som ser ut som ryamattor m.m. Men jag ser inte riktigt problemet här på östra sidan av sverige. Använder man båten så är det inte så illa. Vi har en liten smutsrand vid vattenlinjen (där det bara är lackfärg). I övrigt ingen större påväxt efter några timmars körande.

Jag skulle gärna ha hård färg under hela båten och köra in i en tvätt ibland - om det funkar. Det är ju ett jvl elände och svindyrt att måla båtbotten varje år. För mig går ca 2000 kronor på det.  

Senast ändrad av Pierina | 23 september 2008 | 16:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fanns det båttvättar på Västkusten så skulle jag gärna använda det ett antal ggr per år för att hjälpa till med att hålla borta de små hårda fanskapen.

Men nu har ju jag ingen segelbåt, så jag är väl diskvalificerad i denna tråd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Nä...vafför däfför Sturgeon?

Du kan ju ha synpunkter och kunskap fast du inte hissar vita lakan på din båt eller?

Jag ser att över 400 pers har tittat på inlägget, läst?, kanske?

så jag tolkar det som att det är inga segelbåtar som har använt tvättarna.

Å det var ju det jag ville få svar på.

För min del avlslutar jag tråden om inga intressanta svar kommer in.

Förrexten, mastat av i början på veckan och skall ta upp på söndag som kommer.

Hälsnignar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Här en stulen blid från Nynäshamns kommun.

Bilden visar en segelbåt. D.v.s. det finns bildbevis på att minst en segelbåt har körts genom en båttvätt med masten på...Glad

(De tar 350 kr för segelbåt upp till 7m och 400 kr för segelbåt över 7m. Båtens bredd i vattenlinjen max 3 m.)

Hälsningar

Mats

post-29978-1394235629,4298_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett citat från http://www.lidingobf.se/ 

Tvätten passar alla båtar med max bredd i vattenlinjen 3m och största djupgående 2 m. På bilden syns en motorbåt på 6,5 ton som får botten rengjord. Speciella borstar tar hand om kölen på segelbåtar.

Chefredaktören  för båtnytt, Elias Johansson, skriver så här på http://www.batnytt.se/Rena_botten_BlogEntry-1065458_Tab-Blog_DXNI-98864_User-489342_.aspx 

För båtar som håller sig på ostkusten räcker det med en eller max två tvättar per år för att hålla beväxningen stången. Jag vet eftersom jag slutade bottenmåla båten för fem år sedan och har förlitat mig på båtbottentvättar sedan dess. Oavsett det har gällt segel- eller motorbåtar.

Två stycken segelbåtar - om nu inte det är chefredaktörens båt som syns i Nynäshamn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kalman

Du menar väl inte allvar när du drar slutsatser om hur dåligt tvättarna fungerar av att ingen seglbåtsägre som provat tvätten både råkat läsa din fråga och orkat svara? Flört

Jag tror att anledningen till att du inte fått några svar på din fråga här är att så få läser och av dem är det mycket få som svarar. Vi är ju bara ett litet gäng debattglada typer som gruffas här under MiljöSnack. Har du ställt frågan under SeglarSnack och till seglarfolk på Lidingö eller i Nynäshamn?

Men visst vore det kul att höra hur det fungerar på segelbåtar från fler än chefredaktören (se tidigare inlägg av mig). Jag skulle vilja veta hur det fungerar på en träbåt...

På planande motorbåtar av plast och metall verkar det fungera bra om man får tro bilderna på nätet.

Senast ändrad av Pierina | 26 september 2008 | 15:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej själv Kalman,

Du efterlyser erfarenheter från bottentvätt av segelbåtar men får inga svar.

Av tystnaden drar du slutsatsen att detta inte fungerar och att du därmed lyckats skjuta argumenten i sank.

Istället förespråkar du nya, ännu ej utvecklade, bottenfärger.

Men även bottentvättarna utvecklas och blir dessutom fler. I sommar har nya bottentvättar installerats både vid Vaxholm och Lidingö.

Okunnigheten skingras bäst med klara fakta och inte med tystnad.

Jag är överrtygad om att ditt initiativ att starta denna tråd grundar sig på ett klart intresse för båttvättar trots allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Torrsättning idag. Precis som jag misstänkte var hela båtbotten och drevet rejält beväxt med grönslem , dock nästan inga havstulpaner i år. Efter 2 timmars infernaliskt skrubbande fick jag bort det värsta. Eftersom jag har båten på Lidingö, så lyssnade jag runt lite på klubben om eventuella erfarenheter av bottentvätten som finns här. Ingen av mina klubbkamrater hade provat den, men  flera hade nån kompis som testat. Och om man ska tro vad som sägs, så fungerar det riktigt bra! Kommunen (Lidingö) sponsrar, så det kostar ännu så länge bara 100 kr att tvätta båtbottnen. Men......Har man blödande färg, så är man inte välkommen. Men kanske är det ett riktigt vettigt alternativ för dem som har nya båtar, eller de som har en hård bottenfärg?

Mvh Labbibia 

Edit: Rättar ett pinsamt stavfel. 

Senast ändrad av labbibia | 27 september 2008 | 21:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Jahpp.....då har det börjat röra på sig lite.

Bra.

Visst är det frestande att dra den slutsats som jag antydde.....och säkert fel.

Det är nog så att alla som läser tycker och tänker men bara får skriver så....

Men ang Nynäshamn och bilden. utan att vilja gå i polemik så är det sådana runda moderna båtar som jag aldrig skulle vilja ha, men visst 17 passar formen bra för tvätten. Hålkälen under på en gammaldags nedbyggd köl är svårt att komma åt med maskin.

Fast 400:- är absolut långt över min smärtgräns. Lägg sedan till transporten för man kan ge sig den på att man inte har kursen åt det hållet eller så har de stängt om man råkar segla förbi...    lagen om alltings ni vet...Hette han Murphy?

Fast det är klart att vore det lika enkelt som att köra in Schabilacken i tvätthalen fast för båten och absolut inte dyrare så klar man är intresserad.

Ang nya färger, jag vill tro mig veta att man har något biologiskt på gång som tar just havstulpanerna men att det var inte klart för marknaden ännu. Kanske skall de bevisa att det inte skadar annat. Men går jag in på det, här och nu, så blir det en annan debatt som slutar med kopparfärg och...ja...ni vet....

Får nog lov att behålla den färg jag har ett par säsonger till så får vi se.

Förrexten så tog jag upp henne idag söndag. Skall palla upp axeln så inte däcken blir ovala och sedan tvätta.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I vår marina kan vi lyfta båten och få den avtvättade med högtryck, tycker detta låter som ett minst lika bra alternativ som att åka land och rike runt för att hitta en tvätt där man kan ligga kvar i vattnet. Detta alternativ går utmärkt att använda för både motorbåtar och segelbåtar.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...