Jonas_JJ 0 Postad 29 Augusti , 2008 Nu börjar det efter länktade hummer fisket snart igen:) Hur många här skall fiska iår? Själv så sitter ja o håller på o salta in fisken o grejja i ordning alla 13 nya tinorna... Biltema skiten som ja använde förra året va ju inget o hänga i granen direkt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Heiner 0 Postad 29 Augusti , 2008 Mina makrillar har gosat till sig i en månad nu och jag har börjat bygga på burarna . Ca 3 veckor kvar till nedsläpp , det vattnas redan i munnen . Grattis förästen till dom nya burarna , 13 st. det var inte illa . Lycka till . Mackan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 29 Augusti , 2008 Med rodnadens skimmer på kinderna måste jag erkänna att jag i år kommer jag att fiska hummer. Makrillen är saltad, tinorna gör Tilia i ordning och bastun är bokad. Så det är bara att invänta 22/9 kl. 07.00. skitfiske på er/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chievo85 0 Postad 31 Augusti , 2008 Hur gör ni när ni saltar in makrill? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Heiner 0 Postad 31 Augusti , 2008 Efter du har rensat makrillen såfyller du den med grovsalt och mera salt på utsidan , lägg den sen i en tunna med salt på botten . Salta ett par gånger till med ett par veckors mellanrum . Låt den nu ligga 1 - 2 månader så blir det fina fisken . Mackan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chievo85 0 Postad 31 Augusti , 2008 Okej. När vi fiskar kräftor så har vi orensad makrill och häller över lite grovsalt som får ligga ca 1 vecka. Fungerar det oxå till hummern eller är det bättre med det andra sättet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Heiner 0 Postad 31 Augusti , 2008 För att undvika krabba i tinan så bör betet vara väldigt salt och framförallt lite ruttet . När en krabba går in i tinan kommer en hummer aldrig att gå in där . Rensa fisken och låt saltet gro in både inifrån och utifrån . Sen borde den förvaras i 1 månad ialla fall för att bli lagon rutten . Lycka till . Mackan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chievo85 0 Postad 31 Augusti , 2008 Makrillen luktar för jävligt efter 1 vecka och är rejällt rutten så borde väl funka? Blir makrillen hård av saltet och håller sig kvar bättre? Kan man ha en agnpåse i svältkammaren och en i den andra delen av buren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Heiner 0 Postad 31 Augusti , 2008 Om du saltar in Makrillen väl så ska den inte lukta nåt nämnvärt . För att fisken skall bli genomrutten så bör den ligga längre än en vecka , det börjar på ytan och ruttnar inåt . Saltet gör så att fisken dräneras på vätska och det bör man tömma en gång i veckan , ja fisken blir uttorkad och stel . Svältkammaren är till för när hummern har fått i sig en del av betet att kunna dra sig undan från andra hummrar och undvika bråk med med klippta klor som följd , att agna i svältkammaren vore nog lite dumt då risk för bråk uppstår . I andra delen av buren?? Ja har du en större bur så är alltid 2 beten bättre än 1 . Mackan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas_JJ 0 Postad 1 September , 2008 Skall börja salta in makrillen i morgon och linda de tre sista tinorna... Sen blir de o göra iordning alla linor o välor Någon mer än jag som skall vara ute 0700 o släppa i de direkt på morgonen? O ni som skriver vart håller ni till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Heiner 0 Postad 1 September , 2008 Jobbar fredag till söndag natt , slutar kl 6 på Måndag morgon , behöver sova några timmar , men på dan drar jag ut , får ta dom platser som blir över . Mackan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas_JJ 0 Postad 2 September , 2008 Äsch... bara o dra ut direkt efter jobbet.... Ja kan bju på en skvätt kaffe runt vinga.... hehe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Heiner 0 Postad 2 September , 2008 En skvätt !!! Behöver nog litervis om jag skall hålla mig vaken Mackan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 2 September , 2008 Har starka funderingar på att fiska hummer i år... har aldrig gjort det tidigare, men det verkar riktigt kul och spännande... Kanske lite för sent med tanke på att makrillen skall gotta till sig ett tag i salt mm... får se hur det blir med den saken... suger dock åt mig de tipsen som delas ut här... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Heiner 0 Postad 2 September , 2008 22 september är premiären , sen är det tillåtet att fiska dessa delikatesser fram till sista April . Makrillen har god tid på sig att götta till sig . Välkommen till hummergänget . Mackan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djpa 0 Postad 4 September , 2008 Japp, skall ut med 10st proffstinor köpta av yrkesfiskare. 120 cm långa = mycket hummer ??!! Har kört tidigare år med varierande lycka. Kan instämma med någon talare innan att biltemas prylar är kass! Bättre och satsa på färre riktiga burar än flera biltemas. Vi körde ett tag under förra året med både och. 2 proffstinor och 14 biltema. Den matchen slutade 16-1... Vi kommer att köra utanför Onsala och är i stort sett beredda. Makrillen insaltad sedan länge, tinorna fixade. Det enda som saknas är båt....Får köpa en innan premiären. Den eviga frågan om djupet. Vad tror ni ärrade hummerfiskare. Vilket djup kommer dom spatsera på i år med tanke på torka/regn, värme/kyla? ps. Tragiken låg tungt över huset förra veckan. Efter en avfrostning av frysen hittade jag 2st kvarglömmda hummrar från förra året. Antog att dom inte kan hålla sig såpass länge så de fick gå i sopbingen..med en tår i ögat ds. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 4 September , 2008 Hehe klart de håller sig 1 år! Synd att du slängde de. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppi 0 Postad 4 September , 2008 Har man kvar hummer från ifjol e mitt råd att gratinera hummern, smakar utmärkt. Kan bli lite salta i smaken om man haft dom i frysen tills nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chievo85 0 Postad 4 September , 2008 Är det något specielt man ska tänka på med motorn när man har i båten lite längre än vanligt för att fiska hummer? Om det blir - grader? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djpa 0 Postad 4 September , 2008 Är ingen expert men möjligtvis att ha riggen nere i vattnet för att inte få kylsprängningar i motorn. Nu är det ju saltvatten så det krävs ju både kyla och tid (och otur) men det är väl möjligtvis det enda jag kan komma på. Vi kör som vanligt och än har allt funkat fint för oss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas_JJ 0 Postad 4 September , 2008 De e inte långt kvar nu.... Nu e alla nya tinor lindade o makrillen ligger och gottar till sig:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chievo85 0 Postad 5 September , 2008 Hur lätt tar sig hummern ut ur buren om man inte vittjar den varje dag? När vi fiskar kräftor så känns det som att dom går ut efter ett tag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas_JJ 0 Postad 17 September , 2008 Nu e de inte långt kvar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fartlek 0 Postad 19 September , 2008 Salta orensad makrill!? Nu roterar de gamla fiskargubbarna i sina gravar då du skriver sådär... Rensa ordentligt och se till att få bort allt blod. Tryck med tummen eller skrapa med kniv längs ryggbenet så du får bort allt där med och tvätta sedan rent. Fyll sedan buken med salt och se även till att det yttre får sitt. Lägg sedan fisken i valfri förvaring av spann/balja med lock. Saltet drar ur vätskan ur fisken och bildar en lag.Finns även de som låter makrillen ligga i blöt i vatten ett dygn för att saltet skall tränga in bättre då det är dags att salta den. Har dock inte märkt någon större skillnad. Blir hård och fin efter saltning ändå. Gör som ovan och du kan använda makrill för föregående säsong utan att den ruttnar. Snart måndag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Heiner 0 Postad 20 September , 2008 Snart ! snart ! snart ! Mackan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas_JJ 0 Postad 20 September , 2008 Vääääääldigt snaaaart........... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kardinalfel 0 Postad 21 September , 2008 Oj, oj visst är det nära nu! Jäklar va sugen man är, det skall bli riktigt skoj, det verkar ju som om vi får hyffsat väder också. Kanske inte det bästa fiskevädret när det gäller fångster men svaga vindar. Jag pratade med dykare igår som var nere i ungefär samma trakter som jag fiskar. En av dom hade sett 4st hummrar vilket är mera än dom brukar se där..... kanske ett gott tecken va vet jag Vi får hoppas på ungefär samma fiske som förra året för då var det ju ganska skapligt. Otroligt mycket romhonor, vilket är mycket kul att se fast det bästa hade ju varit att dom höll sig undan. Gick upp ganska tidig idag och drack kaffe, vad fick man se på tvn då om inte hummerfiske i jakt & fiske på tv4 så visst man är SÅ SUGEN!! Man skall ju inte önska varndra lycka till av gamal skrock så jag säger var försiktiga där ute och ta inga risker så kommer fångsten av sig själv Må så gott /kardinalfel Senast ändrad av kardinalfel | 21 september 2008 | 12:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fartlek 0 Postad 21 September , 2008 Lastat och klart med 14 i båten nu. Då är frågan var man skall sätta imorgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas_JJ 0 Postad 21 September , 2008 Lastat 14 i båten här med och kaffe bryggaren är laddad:) Nu e de inte många timmar kvar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dyker 0 Postad 21 September , 2008 Nu är det nära...Sitter och försöker lägga in mina waypoints från garmin formatet till den nya plottern navman 8084 men lyckas inget vidare...Tacksam för tips! Burarna är lastade,sill och makrill är väl in saltat så 07:00 plumsar de i vattnet för oss också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser