Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Jonas478

50 % handpenning --- är det verkligen rimligt ?

Rekommendera Poster

Grattis till båten Jonas, den kommer du få mycket glädje av..

Men funderar lite över protokollet, saker som bogproppar som ger upp osv är ju rättså kostsamma saker att åtgärda, ska d åtgärdas av handlaren eller var d egentligen inget fel utan den modellen är sån??? O huu tänk om samme besiktningsman hade tagit en titt på min båt som e över 10 år och inte alls i nästan nyskick.. Hittar man så många punkter på en i mina ögon nästan ny båt vad hade samme person hittat på min?? Hade väl slutat med 200 punkter bara på div mindre glapp i gångjärn o gasfjädrar.

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Rexco,

Börjessons sätter i ett nytt förbrukningsbatteri (så att spisen fungerar, den gör det med landström ikopplad), byter pumpen på toaletten och sätter i ny värmepatron i VVB. Detta står med i kontraktet.

Bogpropellern --- enligt Börjessons är det helt normalt att en propeller har sämre grepp åt ena hållet, det beror på konstruktionen. Säljaren ska visa mig ordentligt vid leverans. Så länge den trycker minst hälften åt det svaga hållet så duger det väl för mig (det är väl ändå lite fusk med bogpropeller på en 8 meter lång båt ;-)

Men den stora poängen med att ha en kommentar om bogpropellern i besiktningen är förstås att om bogpropellern blir mycket sämre nästa sommar, eller slutar att fungera helt, så har jag papper på att det var problem med den vid köpet. Med konsumentköplagen i bakom rygg tror jag inte att Börjessons vill ha något bråk.

Jag är faktiskt jättenöjd med att ha köpt av en firma som har gott rykte och som nästan bara säljer Nimbus som kostar mer än en mille = De kommer aldrig att vilja bråka om reparationen av en felaktig bogpropp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är lite nyfiken på vad dom sa om att vattnet i VV-beredaren inte blir riktigt varm- har nämligen samma symtom på min VVb.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm... Den punkten är fortfarande oklar. Börjessons ska byta ut värmepatronen (som går på landström), men besiktningen klagar som du sett även på att vattnet inte blev varmt av provkörningen.

Enligt besiktningmannen kan det vara fel på blandventilen (som blandar med kallvatten) eller att beredaren är igenkalkad. På en bild ritar han att röret närmast beredaren är mycket varmare än röret bort från blandventilen --- du skulle ju kunna pröva om du känner stor skillnad även på din VVB?

Min strategi är att testa nu under hösten och om problemet är kvar (kanske försvinner när de sätter dit ny värmepatron?), så ska jag förstås klaga igen inom 3 månader, och då hoppas jag att Börjessons fixar det (konsumentköplagen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Nja jag vill nog lyfta fram bpn som en ytterst nödvändig utrustning till ett 8m planande höghus med drev. Nu har jag inte provkört aquador 26an så vet inte hur den uppförsig i lite småblåsigt väder.. Min egen driver som en spottloska så fort d blåser över 1 sekundmeter, eller ännu mindre och jag har noga övervägt bp många gånger. Men va fan har jag klarat d så här långt utan så blir d nog ingen bp i min båt.. Men nästa båt om jag byter upp mig till nyare så blir d bp vare sig d vill eller inte. Och har man en gång provat ja då är man fast, så mycket lättare all tilläggning i hårt väder blir. Den där trånga rutan som var ett helvete att pricka förut blir fjäderlätt med en bp.. Så nog är dessa bra o ha, och lite av en investering faktiskt, folk väljer hellre en beg båt med bp än en utan. Dels för att d är dyrt att montera i efterhand, och att d gör båtlivet lite enklare.

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Rexco,

Jag försökte skämta lite -- självklart är jag glad att min nya båt har bogpropp. Och du har säkert rätt att den ger högre andrahandsvärde, jag hade nog inte köpt en 26HT utan (men bland de 11 olika 26HT som fanns till salu i Stockholm är det bara en som inte har bogpropp enligt annonsen).

Men som sagt, det verkar som en rimligt förklaring att propellerns konstruktion gör att den är olika stark åt styrbord jämfört med babord (precis som en vanlig propp fungerar bättre framåt än bakåt). Får se på torsdag hur stor skillnaden är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad sitter det för bogprop på den ?

Det är inte alls vanligt att de är mycket klenare åt ena hållet så det märks. Snarare brukar tillverkarna ha som primärt mål att få dem lika starka åt båda hållen. Och besiktningsmannen är ju tydligen av samma åsikt, eftersom han anmärkte på den.....

Det är inte så att propellern är skadad ?  En skadad propellervinge inte bara väsnas, det kan ge obalans också och på sikt skada bogprop'en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer! Om  en BP är märkbart svagare åt ena hållet är det med största sannolikhet fel någonstans. Bör kollas upp noggrant!

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått en tjock bunt med instruktionsböcker som hör till båten. QL Bow Thrusters heter en och verkar säljas av Volvo Penta.

Kolla --- Jo, men det kan jag inte göra förrän efter torrsättning.

Besiktningsmannen sa när jag frågade att det kan vara något skräp i vattnet som fastnat i propellertunneln. Kan ju ha varit tillfälligt just när han testade...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, Rexco. Jag tycker inte att min Monterey 262 driver så våldsamt mycket (OK, jag är van vid att hantera en 31-fotare med dubbelmontage och trasig bogis, så jag har skaffat mig fingerfärdighet så det räcker) utan den går finfint att manövrera även då det blåser lite.

Jag har dock funderat på att installera en bogjet (www.bogjet.nu), det verkar coolt och så har vi en vattenjetbåt (2x Hamiltonjet) i släkten och den vänder man på em femöring. :)

/P-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade bogpropellern vid leveransen i går och den verkar fungera bra åt båda hållen (jag fick körlektion vid macken i Skurusundet), så jag hoppas att det var något tillfälligt skräp som bromsade åt ena hållet under besiktningen.

  När jag hämtade båten i går hade de dessutom bytt ut CD/radion -- tydligen fungerade den inte så bra (gissar att de försökte ha på musik medan de jobbade med båten). Ett STORT plus i kanten för det, tycker jag. Trots att besiktningsmannen inte nämnde radion i besiktningen, så fixades den ändå = Jag är hittills väldigt nöjd med att ha köpt av Börjessons.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första helgen ute med hela familjen. Vi åkte till Huvudskär och låg vi bergöglorna på Saltkobben, i Bastugluggen. Fin utsikt mot sjöbodarna på andra sidan, och fyren.

När vi skull vidare satt ankaret fast och då var jag verkligt glad att vi har bogpropellern. Det är trångt mellan klipporna i den lilla viken och vi behövde svänga fram och tillbaka fyra gånger innan plätten släpte och elvinchen äntligen fick upp eländet.

Vågade inte köra bogpropeller och elvinch samtidigt, rädd att överlasta systemet. Någon som vet om det är OK att båda drar ström samtidigt --- kan någon huvudsäkring gå då? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk att glida ifrån ursprungsfrågan i tråden. Men här kommer facit, min bayliner tillhör kategorin höghus, den har ett skrov som ligger rättså grunt i vattent iförhållande till överbyggnaden. Således så planar den lätt men har också ett stort vindfång. Detta märks istort sätt bara i lägre farter, typ nästan tomgång. Och d är när situationen stark sidvind och trång parkeringsplats uppkommer som en bogsnurra kan vara till stor hjälp.

En 31fotare med dubbelmontage är aningen lättare att hantera vid tilläggning och avresa från bryggan, där kan man kompencera med olika riktningar på maskinerna. Dom dubbelmontage jag spakat har varit mycket större än min egen båt, där till har dom ett skrov och tyngd så dom ligger djupare i sjön, i förhållande till överbyggnad. Har man en båt som är kort, smal och jättehög så har man tyvärr alla ods imot sej..

Vet d finns jänkare som inte är lika vindkänsliga mend finns oxå dom som är mycket värre. Montery 26 fötter vet jag inte riktigt hur den e i sjön men i förhållande till storlek, skrov och överbyggnad så är d mycket troligtatt den skulle ligga bättre i sjön än min egen..

Monterybrukar stå i högre pris än Bayliner, och hade jag haft pengarna då jag köpte baylinern så hade d nog fått bli en glastron 24 fötter eller liknande.. Dom går fint i sjön även när d blåser lite. Montery har jag inte provat men dessa är väl i klass med Glastron, regal osv, ja lite bättre än Bayliner kanskeSkäms

!!!MVH REXCO!!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara avsluta tråden med att jag nu kört båten 5 gånger och fortfarande är jag nöjd med allt. MYCKET att lära sig med en ny båt, men hittills har allt väsentligt fungerat som det ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...