Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Jonas478

50 % handpenning --- är det verkligen rimligt ?

Rekommendera Poster

Jag håller helt med om att det är löjligt att begära 50% i handpeng men att betala en viss handpeng ca 10 % är väl helt normalt.

En liten hint till alla dom som alltid förordar att köpa Orustbåtar. Det är det lika absurt när man köper en båt därifrån. 30% vid beställning, 30% efter halva leveranstiden och sen varierar det men båten är nästan helt betald innan leverans.......hua.... och de flesta hoppar på detta utan en riktig bankgaranti.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om det må vara normalt att betala 10 procent i handpenning, varför göra det? Det borde inte påverka möjligheten att besiktiga båten före köp. Gör den det skulle jag välja ett annat objekt. Efter köp av en handlare gäller konsumentköplagen oavsett. Sammanfattat tycker jag hanpenningen säkerställer att det blir affär men inte nödvändigvis en bra affär för köparen. Men att en driven säljare vill få till en handpenning förstår jag.

Nackdelar för köparen:
 - efter handpenning blir en förhandling svårare
 - pengarna förlorade om man drar sig ur affären, 100 kkr på en miljonbåt!
 - man betalar en del onödigt tidigt, onödig kapitalbindning

Fördelar för köparen
 - det skapar tid att göra en långsam utdragen affär
 - det skapar tid att orda finansiering
 - det minskar risken att man går miste om affären

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fundering.

Varför bör man besiktiga en så ny båt som man köper hos en firma?

De får ju i köpeavtalet garantera att båten är i rätt skick och därefter måste de enligt konsumentköplagen lämna garanti. (gäller både ny och begagnad vara)

http://www.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/konsumentkoplagen_broschyr_A4_2007.pdf

Eller är det inte så (kan ha fel)

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du som köpare lägger handpenning på exempelvis en båt och senare inte vill fullfölja affären så är inte hela handpenningen förverkad. Säljaren har däremot rätt att ur handpenningen ta pengar för kostnar för själva förhandlingsförfarandet och för den ev. förlust som denna gör vid försäljning till annan. Säljaren måste dock själv göra vad han kan för att begränsa förlusten (41-42 § konsumentköpslagen).

Dvs. om köpare och säljare kommit överens om att priset är 1 miljon, köparen lägger 100' i handpenning för att senare backar ur affären. Säljaren lyckas sedan sälja båten för 975' i och med detta har han gjort en förlust på 25' jämfört med om den första affären (med dig). Säljaren har därför rätt till 25' från handpenningen, resterande 75' skall betalas tillbaka.

Ovanstående är tvingande lagstiftning under förutsättning att det rör sig om konsumentköp, dvs privatperson som köper av näringsidkare. Vad som nu är sagt gäller även mellan privatpersoner om inget annat avtalats, t.ex. om att hela handpenningen skall ses som förverkad om affären går åt fanders...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klen tröst om han säljer den för 900 papp. 50%i handpenning luktar konkurs!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag läst är att konsumentköplagen ger 3 månader att påpeka fel. Köper jag nu under hösten, så måste jag alltså hitta felen innan vintervilan. Det kan bli knappt om tid att hinna testa allt ordentligt. MEN det jag tycker är den stora poängen med att betala 5.000 - 10.000 (bara 1% av priset) är att få tips för framtiden vad som är svagheter hos båten. Så var det när vi köpte huset: Inga stora fel alls, men många små som var bra att få tips om så att vi åtgärdade dem i tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående konsumentköplagen:

 

Då du som privatperson köper en vara av en näringsidkare (tv, bil båt eller vad som helst annat) så gäller att 6 månaders garanti är tvingande (fel som påvisas inom denna tid skall betraktas som ursprungliga om inte SÄLJAREN kan påvisa att felet uppstått pga tex ovarsamhet från köparens sida). Därefter gäller reklamationsrätt i ytterligare 2,5 år (totalt 3 år), här ligger däremot bevisbördan på köparen (var felet ursprungligt eller inte). 

Sen kommer det viktiga vid köp av båt på tex senhöst:

Fel som upptäckts skall påpekas för säljaren inom skälig tid. Vad som är skälig tid är inte ristat i sten men praxis säger att på sällanköpsvaror som t ex hemelktronik mm är ungefär 3 månader. Däremot kan ännu längre tid vara skälig om du köpt en båt efter isläggning (kan inte provköra båten) och upptäcker och påpekar felet strax efter islossning. 

Att anlita besiktningsman vid köp av båt från båthandlare (även om denna bara förmedlar affären åt privatperson) är ju givetvis bra, framför allt som grund för prisförhandlingar, men är absolut inte lika viktigt som när du köper båten av en privatperson (där ju endast köplagen gäller).

 

MVH

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du köper av firma så kan du kanske förhandla dig till att få hämta ut båten till våren och att garantiperiod gäller från att du hämtat båten.

Rätt mycket pengar och det borde inte vara svårt att få till ett sådant upplägg. På så sätt kan man förhandla in vinterförvaring och service i priset.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har jag 3 års garanti på begagnat? f.ö se mitt tidigare inlågg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mangen5 sammanfattar det väldigt bra.

För det första skall man inte kalla de tre åren garanti. Garanti är något säljaren lämnar.  Praxis för att felet skall anses ha funnits från början (men kanske inte visat sig) är att en sak som normalt brukar ha en betydligt längre livslängd än tre år anses ha varit behäftad med en svaghet/fel redan från början om den går sönder snabbare. T ex ett kylskåp - javisst. En mobil - nja...

Sedan gäller detta nya varor. På en begagnad vara är det mycket mer komplicerat, och normalt har man inga tre år på sådant. Vissa varor (beg. bilar t ex) får dock aldrig säljas av firma ens begagnade utan reklamationsrätt en viss tid.

Men om Du köper båten av en firma - se till att de intygar skriftligt att allt fungerar på båten och att den inte är behäftad med fel som ditt och datt o.s.v. Besiktning är ju främst mellan privatpersonköp, mot en firma har Du helt andra rättigheter. Och om de INTE går med på att garantera och intyga, finns det ugglor i mossen. Glöm då den firman och båten.

Eller är det så att de agerar förmedlare och Din affärsmässiga motpart egentligen är en privatperson ?



Senast ändrad av IngemarE | 31 augusti 2008 | 21:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JAG KÖPTE MIN SEARAY SUNDANCER PÅ BÖRJESSONS I SKURESUNDET FÖR EN MASSA ÅR SEDAN ...TYP 2004 ??? FICK BETALA 10% I HANDPENNING . ....... -INGET ANNAT GÄLLER !!!!!!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller är det så att de agerar förmedlare och Din affärsmässiga motpart egentligen är en privatperson ?

Hej Ingemar,

Jag frågade killen hos Börjesson om konsumentköplagen gäller och svaret var Ja. Han förtydligade Det är en annan person som äger båten, men du köper den av oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att de intygar skriftligt att allt fungerar på båten och att den inte är behäftad med fel som ditt och datt o.s.v. ... Och om de INTE går med på att garantera och intyga, finns det ugglor i mossen. Glöm då den firman och båten.

Bra tips. Jag tog för givet att det står något sådant i Börjessons standardkontrakt. Men absolut värt att kolla noga.

Allra bäst, så här på hösten, vore ju om jag i kontraktet fick ett datum, typ Om köparen upptäcker fel på båten och anmäler dessa skriftligt till Börjessons senast 30 juni 2009, så kommer felen att åtgärdas kostnadsfritt senast 30 augusti 2009.

Men jag tvivlar förstås på att de skulle gå med på det...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjessons har förresten ett knepigt tillägg i sin utrustningslista:

Utrustningslistan förväntas vara korrekt men det åligger köparen att kontrollera denna.

Hur ska man tolka detta? Listan innehåller ungefär 40 punkter, med till exempel: Bord i förpik, El-länspump, läslampor, servostyrning, trimplan, värmare.

Anta att jag skulle köpa båten en onsdag, hämtar den och kör hem den till båtklubben. Nästa helg åker jag ut med familjen och upptäcker att bordet i förpiken inte ligger kvar under golvet fram... Och värmaren är bortmonterad, trots att den fanns i båten vid besiktningen... Läslampan i stickkojen saknas...

Vad gäller då? Sorry, du skulle ha kontrolletat detta vid leveransen. Kanske blev bordet, lampan och värmaren stulna någon av de tre nätterna du hade båten vid klubben brygga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där kan man nog inte göra annat än att var noga själv. Om trimplan finns med på listan är ju det enkelt att kolla å de lär ju inte bli stulna men allt annat bör man nog kolla vi leverans å få på papper att de å de fanns eller saknades.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte varför du har snöat in på båten hos Börjessons. Det finns ju en uppsjö av beg. båtar och en seriös säljare kräver ingen handpening i dagsläget utan medverkar till att en oberoende besiktningsman kikar på båten. Verkar vara stress på den firman så lägg ner den.

Du gör ditt livs sämsta affär om du handlar med en som över huvud taget begär en handpeng på sin båt i dagsläget och dessutom 50%. Hade jag varit där så hade jag nog inte överlevt, eller så hade det blivit akuten och en spruta så jag slutade garva.

Är du en seriös köpare, så träffar du nog en seriös säljare inom snar framtid.

Ingen panik utan skynda långsamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo... Du har förstås rätt. Jag måste kolla noga.

Min poäng med detta tillägg är mest apropå alla inlägg om 3 månaders garanti hos en båtfirma, att med denna friskrivning gäller garantin bara om bordet och värmaren är trasiga --- inte om de saknas, trots att firman skrivit dit dem i utrustningslistan.

Plus att man väl även borde vägra att skriva på ett kontrakt med denna friskrivning i utrustningslistan. För vad med den --- vad har man egentligen köpt...

Och med tanke på att just denna båt har en GPS Garmin 2006C monterad som inte står med i utrustningslistan --- så kan det säkert vara prylar som saknas, tappats bort eller stulits, fast de står med i listan...

Dessutom tolkar jag Börjessons friskrivning att jag måste kolla ALLT på listan redan innan jag skriver på kontraktet. De har inte lovat att något av detta finns på båten.

Oavsett vilken båt jag köper, oavsett vad som står i kontraktet, så ska jag se till att ha EXTREMT gott om tid vid leverans, så att jag hinner kolla att allt finns med och fungerar, innan jag överlämnar slutbetalning.

 



Senast ändrad av Jonas478 | 01 september 2008 | 09:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt. Jag tittade på en annan 26 HT igår -- klart fräschare faktiskt. La ett bud på den. Och det finns ett dussin till på Blocket.

Jag startade denna tråd mest för att fråga om 50% är rimligt. Nu vet jag att jag kanske borde resa mig och gå, om någon annan skulle ställa ett 50%-krav. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Orven till 100%. Leta rätt på en seriös säljare istället, det finns sådana!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har du föreslagit något ánnat sätt att genomföra affären? dvs lägre handpenning, besiktning fösrt osv..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har förstås funderat på det. Och i går ringde jag för att föreslå en provtur och en ny titt på båten. Motorn verkade OK, det lilla jag känner till, så jag bestämde mig för att ta nästa steg. Jag föreslog att jag skulle skicka en besiktningsman först, innan kontrakt. Killen på Börjesson svarade ungefär så här:

-- Inga problem. Det går bra det också, Vi är alltid öppna för besiktning. Det enda jag ogillar är när besiktningen innehåller åsikter om hur en båt ska vara konstruerad, till exempel att en slang borde vara dragen en annan väg där det finns mer plats.

Skönt. Det känns lite som att jag startat denna tråd i onödan... Men är man amatör så är det svårt att veta vad som är normalt. Tack alla för ert stöd att gå vidare på ett bättre sätt!

Schysst också att killen på Börjesson inte alls försökte stressa mig. Han sa ingenting om att det kan komma andra köpare, som hinner före...

Nu har jag ringt och bokat en besiktningsman. Återkommer med resultatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har förstås funderat på det. Och i går ringde jag för att föreslå en provtur och en ny titt på båten. Motorn verkade OK, det lilla jag känner till, så jag bestämde mig för att ta nästa steg. Jag föreslog att jag skulle skicka en besiktningsman först, innan kontrakt. Killen på Börjesson svarade ungefär så här:

-- Inga problem. Det går bra det också, Vi är alltid öppna för besiktning. Det enda jag ogillar är när besiktningen innehåller åsikter om hur en båt ska vara konstruerad, till exempel att en slang borde vara dragen en annan väg där det finns mer plats.

Skönt. Det känns lite som att jag startat denna tråd i onödan... Men är man amatör så är det svårt att veta vad som är normalt. Tack alla för ert stöd att gå vidare på ett bättre sätt!

Schysst också att killen på Börjesson inte alls försökte stressa mig. Han sa ingenting om att det kan komma andra köpare, som hinner före...

Nu har jag ringt och bokat en besiktningsman. Återkommer med resultatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är affären klar --- I dag skrev jag på ett kontrakt hos Börjessons Båt, skönt att affären är i hamn. En lite lustig knorr är att det slutade med NOLL % handpenning, eftersom säljaren vill att affären ska bli klar.

Jag kommenterade detta efter att kontraktet var påskrivet frågade om det var för att de litar på mig, eller för att de vill snabba på för att de inte litar på att jag ska stå fast vid mitt bud... Svaret var ungefär så här:

--- Nej, det beror på att du ska hämta båten redan nästa vecka och betala resten då. Vi vill att köparna ska betala minst halva båten om det dröjer flera veckor till leverans.

För övrig är jag nu mycket nöjd med bemötande och attityd hos Börjessons Båt. Dete känns som att säljaren verkligen bryr sig och gärna sitter länge och förklarar och ger tips. När jag frågade om hantering av t ex drev och pallning på vintern tog han med mig ut för att visa och förklara. Jag gör gärna fler affärer hos Börjesson!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GRATTIS.... Du har gjort helt rätt... (tror jag, har inte läst hela tråden) men det med handpenningen var ju galet... Bra att det ordnade sej...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den helomvändningen verkar det nästan som om Börjessons har läst den här tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Joo... :-) Om jag hade en båtfirma så skulle jag nog söka i trådarna efter mitt namn ibland, för att kolla så att inte elaka rykten sprids -- om inte annat så av konkurrenter.

Men en hel del logik finns väl. Eftersom besiktningen redan är gjord, så blir tiden minst en vecka kortare, plus att jag redan hört allt gnäll från besiktningsmannen. Med tanke på att min rapport innehåller 24 fel (nästan alla små) på en 5 år gammal båt, så kan jag tänka mig att listan blir ännu längre och jobbigare att läsa om säljaren första har sagt Det finns inga fel, vi har gått igenom båten och fixat allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till nya båten! Annars precis som jag skrev ovan någonstanns, det finns ingen anledning till att betala ett enda öre i handpenning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..dessa 24 punkter om fel ,  orkar  du lista dom ?

- Kan vara bra för oss alla att veta vad man ska titta på när man själv ska köpa båt  !

 

Tack på förhand

//JCC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst Jocke. Kanske att ta i att kalla alla punkterna för fel -- men detta var det jag ville diskutera med säljaren efter att ha läst igenom protokollet, framförallt för att komma överens om vad som var fel som Börjessons skulle fixa och vad som var normalt på en 5 år gammal båt:

1 Toppfart 30,6 knop med en person o 1/4 tank (35 knop enligt Börjessons hemsida och 33 knop enligt Aquador.fi) 2 Besiktning gäller inte drev o propeller (vad lovar Börjessons) 3 Dokument en enda service/konservering 4 VVB fungerar ej starkström 5 VVB låg temperatur efter provkörning 6 Mindre läckage intill VVB 7 Bogpropeller dålig ena hållet 8 Olja saknas bogpropeller 9 Spisen startar ej 10 Kraftigt krympt kapell 11 Packningar slitna toapump 12 Toa orkar inte få upp spolvatten 13 Dålig slang septitank 14 Fjärrkontroll ankarvinch fungerar ej 15 Oklart om ankarvinch fungerar normalt 16 Glapp gångjärn dörr badbryggan 17 Mindre skada lås badbryggan 18 Teak badbryggan smutsig 19 Kylskåp lucka isfack trasig 20 Förbrukningsbatteri slut 21 Skruv saknas batterilucka 22 Batteri för stort för batterilådan 23 Trasig tätningslist förlucka 24 Klen funktion gasfjäder förlucka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...