Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Jonas478

50 % handpenning --- är det verkligen rimligt ?

Rekommendera Poster

Jag tittade på en båt hos Börjessons Båt ute i Nacka före lunch i dag. Mot slutet frågade jag i vilken ordning de brukar göra affären om man vill anlita en besiktningsman. Svaret var kontrakt handpenning besiktning åtgärder av alla fel leverans och slutbetalning.

Hur stor handpenning?

-- 50 procent. För begagnade båtar vill vi ibland ha 70-80 procent. Det är för att kontraktet låser båten och säljaren kan gå miste om andra köpare.

Jag blev ganska häpen. Är det verkligen normalt? Rimligt?

1. Om det råkar vara kris hos Börjesson och firman går i konkurs innan jag fått båten --- Då står jag ju där utan 50% och utan båt. Hur kul är det?

2. Om det är en massa strul med båten som besiktningsmannen hittar --- Då kan jag ju få vänta många månader på att få båten, och betala räntan på lånet (jag lär ju låna allt jag behöver direkt, vem orkar ta ett separat lån för handpenningen), men utan båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, kul kille. Det normala är 10% i handpenning. Skulle aldrig lägga 50% - för vem vet, han kanske går i KK som du skriver. Och jag skulle vilja ha den besiktad innan jag lägger handpenning.

En handpenning är en föräkran att det är just du som skall få köpa båten, både för Dig och handlarn, skulle du dra dig ur affären så löser försäkran ut och du har förlorat handpenningen, om handlarn drar sig ur vet jag inte vad som händer riktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt. Det är en helt onödig risk för dig.

Börja istället med besiktning, sedan kontrakt, sedan handpenning, sedan slutbetalning. Skulle någon annan mot förmodan hinna före dig - so what. Köp en annan båt.

Handpenning brukar normalt handla om 10%. Riskerna med att lägga mer har du själv tagit upp.

Säljaren vill säkert bara låsa in dig i affären. Du hoppar ju inte gärna av om du lagt 50% i handpenning. Sedan kan ju besiktningsmannen hitta hur mycket fel som helst, utan att du har någon möjlighet att hoppa av. Säljaren vill ju åtgärda felen och enligt mitt sätt att se det finns det en hel del fel som faktiskt egentligen inte går att åtgärda, även om jag vet att många tycker annorlunda och det är väl högst troligt att en säljare gör just det. Då kan du hamna i tvister och då går tiden...

Mitt råd är istället att börja med besiktning om du känner att du vill ha en sådan. Under tiden kan du sträcka dig till att lägga en symbolisk summa i handpenning, med ett kontrakt om när besiktningen senast ska vara slutförd. Det borde inte vara några problem för en seriös säljare att hålla båten en vecka och kanske få en tusenlapp för besväret. Lägger du ned tid och pengar på en besiktning, visar du ju att du är seriös...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå miste om andra köpare??? haha det är ju köparens marknad just nu å inte säljarens.

Aldrig mer än 10%. Tycker egentligen 10.000 kr räcker oavsett båtens pris. Det är tillräckligt för att visa att man är intresserad å tänker göra affär.

Om båten kostar 50.000 kr så räcker säkert ett par tusen för att visa att man menar allvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

E den gôbben go i hôvvet eller...?

Besiktning åtgärder av fel kontrakt handpenning a´ 10 % av köpesumman  leverans slutbetalning... Är den annars normala gången...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var det värsta..när jag köpte vår Storebro hos Storebro Trading, så tittade jag och hustrun på båten, sen anlitade jag en besiktningsman (godkänd av sjöfartsverket) Sen efter besiktningen skrev vi kontrakt och betalade båten. En handpenning ligger på 10% då är båten låst. Drar du dej sen ur affären riskerar du att förlora handpenningen.

Har varit många gånger hos Börjesson o tittat på båtar, har fått intryck av att han är dryg o en översittare. Inga människor jag gillar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ert stöd. Skönt att höra att min känsla stämmer.

Besiktning --- Tja, alternativet är ju att lita helt på Börjessons, som påstår att båten är helt genomgången och vinterförvarad hos dem... (säljaren har låtit den ligga vid deras brygga hela sommaren) Men priset är nästan 1 miljon kronor... Det känns som en billig extra försäkring att betala 5-10 tusen för en oberoende besiktning. Det är max 1% av priset.

Plus att även om allt är OK på båten, så kan nog jag som nybörjare få en del andra bra tips av besiktningsmannen.

Låst vid affären --- Jag är väl hyfsat låst med 10% också. Även om besiktningen visar allvariga fel som tar lång tid att åtgärda, så vill jag ju inte bli av med 10% heller... MEST SCHYSST vore väl om jag kan häva affären helt om det besiktningen hittar allvarliga fel, att jag har rätt att få tillbaka handpenningen då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallåj

Skulle inte betala mer en 10%. Vad har säljaren att vara rädd för? Låt säga att båten kostar en hundring så har dom ju garanterar 10k. Om affären inte går i lås så har dom ju endå dom pengarna. Hur mycket jobb lägger dom ner på en affär kan tänkas. Näää. Inte en krona mer en 10% tycker ja

Dom fel man hittar får man ju komma överens om man ska få åtgärdade eller avdrag på slutpengen.

 

Såg nu att deras billigaste båt går på 199.000:- Dom får ju an ganska bra handpenning om man lägger 10% tycker jag. Lär ju lätt täcka alla ev omkostnader.



Senast ändrad av Pirayan | 29 augusti 2008 | 14:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ju sant att du är hyfsat låst vid affären om du lagt 10% handpenning också. Låt oss ändå anta att besiktningsmannen finner att skrovet är spräckt. Företaget vill laga, men du vill häva affären. Att då bli av med 10% kan ju kännas surt, men ändå ett alternativ. Att bli av med 50% är ju knappast ett alternativ...

Men som sagt - bäst är ju att inte lägga en krona i handpenning innan båten är besiktigad.

1 Besiktning

2 Prisförhandling, kanske med besiktningsprotokollet som underlag

3 Handpenning

4 Slutbetalning och leverans

Innan besiktningen vet du ju egentligen inte vad det är du betalar för. Dessutom är det väl närmast köparens marknad idag precis som påpekats. Tror inte du behöver vara rädd för att bli utan båt, även om säljarna gör sitt bästa för att förmedla det intrycket...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Sparre,

Särskilt för uppmuntran att ta det lugnt. Det är svårt när man är sugen. Men logiken håller med dig -- det är köparnas marknad...

Det som ger en känsla av brådska är att de sänkte priset i går från en mille jämt ned till 895 tusen, alltså drygt 10% lägre. Det kan ju vara fler än jag som inser att säljaren är sugen på att bli av med båten och att det borde gå att pruta en bit till...

En kommentar från Börjessons mäklare på slutet fick mig först lite stressad:

-- Intresset är stort efter att vi sänkte priset, det var 8 som ringde i går.

Men jag tvivlar... Åtta stycken... Näääää... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är långt mellan att vara intresserad och sedan vilja köpa. Hur många går inte på husvisningar utan att ens vara i läge att byta hus. Man visar ju intersse så att säljaren skall ge en goda förutsättningar att titta på det objekt man sett.

När man köper hus lägger man också en handpenning och denna har man rätt att få tillbaka om man vill häva köpet men man kan behöva eventuella omkostnader som säljaren har haft under tiden. Jag skulle helt klart kolla med konsumentvägledaren i hemkommunen vad som gäller vid denna typ av affärer.'

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej!

Det här blir bara värre och värre...

Visste inte att det var så dyr båt som du var spekulant påGlad

Tycker också att det låter som totalt bullshit från säljarens sida. Han har knappast 8 köpare på kö för att köpa en begagnad båt i miljonklassen så här på höstkanten. Ett stigande ränteläge, tveksamt konjunkturläge samt en börs som gått ned 40% på ett år har nog gjort många köpare tämligen avvaktande...

Får man fråga om det är Nimbusen eller Aquadoren som du är ute efter?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är Aquador 26 HT som är familjens drömbåt, vi har bestämt oss -- en sån SKA vi ha. Diskuterar båten och tre olika alternativ på motor i en annan tråd.

Och det finns just nu 17 stycken på Blocket att välja på... Även om det finns 7 andra köpare så har vi 10 kvar att välja på ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig skriva på ett kontrakt där man förlorar hela handpenningen. Skulle affären av någon anledning gå om intet så gäller skälig ersättning. Vad har säljaren förlorat på att affären inte blir av? 50%? Det var det dummaste jag hört.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju vara en jättefin båt, men allt annat än gratis...Glad

Verkar ju klokt att göra en besiktning på en sådan båt av någon som verkligen kan. Tyvärr verkar det ju finnas en skog av oseriösa besiktningsmän också och det är ju inget man vill betala för.

Tycker som sagt, att bara det faktum att du vill låta en besiktningsman titta på båten visar att du är seriös. Det borde räcka för säljaren. Skulle du ha otur att någon annan hinner köpa din båt före dig, so what. Köp då någon av de 17 andra som finns till salu. Dvs håll inne med handpenningen tills efter besiktningen. Går inte säljaren med på detta, så kolla på annat objekt.

Jag tror att det är allt annat än lätt att sälja begagnade båtar i den här priskategorin. Jag kan ha fel, men jag tror att de flesta köpare av båtar i miljonklassen vill köpa nya båtar. Därför blir det ett stort glapp mellan vad en helt ny kostar jämfört med en bättre begagnad. Kanske inte lika påtagligt som på en Mercedes S-klass, eller en BMW 7-serie men ändå...

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte sett Börjessons förslag på kontrakt ännu. Håller med dig, förstås...

Men det mäklaren/säljaren sa gav mig intrycket att Börjessons vill att när jag skriver på så ska säljaren veta att jag är HELT fast i affären, jag kan omöjligt backa om jag råkar hitta en annan båt jag gillar bättre. Allt en besiktningsman hittar kommer Börjessons att åtgärda, tills båten är klar för leverans.

= När en köpare har skrivit på och betalat handpenning så är båten såld. Punkt.

Bra för säljaren... Om nu någon köpare skriver på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

50 procent låter helt absurt. Håller med alla andra här om det.

En sak ska man dock veta med handpenning. Lägger man en handpenning på ett objekt är det endast en försäkring för säljaren. Skulle han få en annan spekulant som vill betala mer än du så kan han lugnt sälja till den andre men ska då naturligtvis betala tillbaka din handpenning. Det är mao inte så att båten är såld iom att någon lagt en handpenning på den. Dock skriver man ofta ett köpeavtal i samband med handpenningen och det avtalet kan formuleras på ett mer bindande sätt. För att en betalning ska vara bindande ska den kallas delbetalning vilket innebär att avtalet har trätt i kraft.

Jag har en gång tecknat ett avtal om köp av en begagnad båt med en större säljare av begagnade båtar i Stockholmstrakten. Jag kunde inte provköra båten eftersom den låg på land och betalade därför ingenting i handpenning. I kontraktet stod det bla att jag hade rätt att bryta det (utan kostnad) om båten vid provkörning inte motsvarade mina förväntningar. Min kloka hustru gillade inte båten när vi tittade på den dagen efter och efter provkörningen några veckor senare bröt jag kontraktet utan kostnader för mig och utan protest från säljaren. Jag är inte stolt över mitt handlande men all heder åt den säljaren!

Det är också så att en besiktningsman kan hjälpa dig med kontraktsfrågor så skriv inget med säljaren innan du åtminstone kontaktat en sådan.

Lycka till med köpet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aktar mig för att lägga handpening överhuvudtaget, ser ingen anledning till att göra detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med om detta. Antingen är man klar att köpa eller inte. Varför betala om man inte är klar? 10 procent av 1 miljon är 100.000 kronor. Inte en chans. Besiktiga båten kan man väl göra utan handpenning. Visst, det kan komma någon annan köpare under tiden men det finns fler båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej helt fel.Man skall inte betala ingenting i förskott.

Man har rätt är prova båten i halft år, enl. lagen.

Sedan om det inte passar kan man återlämna båten och begära kompensation från försälgaren för förlorad tid och kostnader !

Enl. lagen !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite nyfiken på vilken lag du syftar på...? Har då aldrig hört talas om en sådan lag, Men du kan förhoppningsvis upplysa mig, den skulle komma väl till pass...

Handpenning är ok (dock inte orimlig som i detta fall), praxis inom näringsverksamhet mot privatperson ligger på 10%...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du köper en båt hos en handlare och dom ber om handpenning överhuvudtaget skulle jag inte handla i den butiken. Handlaren tar ingen risk överhuvudtaget. Skulle det visa sig att han har flera spekulanter och vill vara schysst mot dig så låter han dig kolla upp båten inom rimlig tid. Skulle du sedan backa ur så kan han enkelt kontakta den andra intressenten.

Alltså INGEN handpenning till seriösa handlare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta dig inget förtydligande från anemos, han är packad som vanligt när han svarar!

Men du skall absolut inte lämna mer än 10% och med detta få garantier ayy häva köpet efter besiktning, 50% talar bara om hur oseriös denna handlare är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

50% handpenning = oseriöst

Kontrakt innan besiktning: bra för säljaren, mindre bra för köparen.

Besiktiga först o diskutera priset sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... Även för mig som köpare finns ett par poänger med kontrakt först, så länge kontraktet innehåller villkor att alla väsentliga&onormala fel som inte finns beskrivna i kontraktet, men som besiktningsmannen upptäcker, ska åtgärdas eller ge prisreduktion motsvarande reparationskostnad.

Jag vet ju då vad jag betalar för en felfri båt.

Möjligen finns det, som någon nämner ovan, extremfall (sprucket skrov var väl exemplet?), då det knappast går att åtgärda felet 100%. Men det är väl ändå väldigt ovanligt med fel som inte går att åtgärda eller leva med (så länge man får rimligt med prisreduktion).

Men att först besiktiga, därefter prisförhandla... Antingen visar besiktningen att båten är toppenfin --- då kanske säljare vill få ut mer. Eller så visar besiktningen att det finns stora fel som är svåra att upptäcka --- Då kanske säljaren hellre försöker sälja till någon annan...

Fast, som sagt, 10% handpenning borde räcka för att visa att köparen menar allvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte LITE magstarkt, det är rent sanslöst oseriöst av Börjesson. Det finns inte en chans att jag ens skulle gått vidare med en diskussion med ett en sådan inledning i affären. Kika på andra alternativ istället. Calle Börjessons Båt idiotförklarar sig själva genom att anlita mäklare/säljare av rookieklass som inte har en känsla för normala rutiner.

Att han dessutom skulle ha 8 potentiella köpare på en sådan pass dyr båt när sommaren är slut och vi väntar på stigande räntor är en ren lögn för att stressa fram ett beslutstagande från din sida. Jag tror inte att hans prissänkning på 100`skapar ett sådant sug så här års.

Jag skulle tittat på andra alternativ och stolt dragit ett mail till denna nolla där du visar upp ditt köp och beskrivit hur Börjesson borde agerat för att fått dig som kund. Skall vi gissa på att båten ligger kvar i Nacka då? ;-)

Alternativ 2 är, kör hard ball tillbaka, säg att du vill besiktiga utan att ens ha lagt handpenning, och att om du inte vill ha båten delar ni på besiktningskostnaden. Det finns ju ett värde för dem att ha ett sådant protokoll i fortsättningen hursomhelst. Inte troligt att han går med på det men du visar i alla fall vart skåpet skall stå och att du inte är helt grön på att göra affärer.

Jag vet känslan dock, habegäret är jobbigt. Hittade ju en Chris Craft Crown 322 som jag nästan vill signa på plats under försommaren.

Vad den här Anemos skrev kan du bortse ifrån, det var även det magstarkt och inte ett normalt eller lagstadgat förfarande...



Senast ändrad av Fredric_sthlm | 31 augusti 2008 | 00:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är att strunta i den affären. Med de krav säljaren har samt att han påstår att det finns massa andra köpare och vill ha 50% handpenning före besiktning. Seriös?

Antag att ni hittar en del som behöver åtgärdas samt att det finns vissa delar som ej ska åtgärdas av säljaren och som normalt skulle påverka priset. Då är det med stor sannolikhet kört med vidare prisdiskussion. Ska du då backa ur affären med en handpenning som du betalt 50% av båtens totala utgångspris?

Dessutom med en grundinställning som säljare har så kan man bara spekulera om hur eventuella garantiåtgärder kommer hanteras.

Även om den båten är lockande så fundera på alternativa affärer.

 

Övrigt tipps till dig om du funderar på en Aquador, kika på bad/räddningsstegen. Den behöver du troligen modifiera så den går att fälla ned från vattnet. Sitter en stor tung lucka som ska fällas frammåt före stegen kan fällas ut och ned i vattnet. Lurigt.

mvh Roland.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Fredrik och Ringhede,

Skönt med fler som stöder mig. Vi ska titta på en annan 26 HT i eftermiddag, som jag hoppas är i lika fint skick, men accepterar en normal handpenning. Jag återkommer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bad/räddningsstegen --- Jo, jag vet att Båtnytt och Vi Båtägare konsekvent påpekar detta fel på många båtar. Även besiktningsmannen lär väl göra det...

Jag ska testa att hoppa i (när även någon annan är ombord) och se hur svår luckan är att få upp från vattnet, med blöta kläder på som tynger ned. Är det svårt, borde det väl gå att sätta dit ett litet block och en tamp som löper genom, att dra upp luckan med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...