nyfiken11 1 Postad 29 Augusti , 2008 Hej är på jakt efter en VPAQAD41,men det är inte panik men om någon här på maringuiden har tipps så är jag glad. Trevlig sommar Magnus Rogerstam Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 29 Augusti , 2008 Du kan ju ta kontakt med L S Karlsson marin i Göteborg. Han ha några 41:r. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 24 September , 2008 Nu är det klart det blev en AD41. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gonil 10 Postad 24 September , 2008 Du kommer garanterat bli nöjd med egenskaperna till båten med en 41:a. Vad blev det för motor en A, B eller P motor? Ska du montera den själv eller lejer du bort det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 25 September , 2008 Det blev en A motor men den är uppgraderad med ny turbo mm,Marincenter i Örebro ska montera den och även bogproppeler,ankarspel. Ska det vara A6 till motorn jag behåller det gammla 280DP drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gonil 10 Postad 26 September , 2008 Det beror ju på vad du har för utväxling på drevet. Men om du har 1:95 så tror jag att man ska ha A5or men de finns de som använder A6or så du kan ju prova med dem först. Själv har jag ju en A som är uppgraderad och använder A5or. Vi lastar vår båt rätt tungt så för oss så funger nog inte A6or. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 26 September , 2008 Har sjäv en AQAD41A med 290DP 1/1,95 och uppgraderad turbo. Valet A5/A6 relateras som sagt till båtvikt och övriga egenskaper. Som jämförelse kan nämnas att vår motor sitter i en planande 8,7 m båt på ca 2500 ton som är utrustad med A6-or. Båten toppar nära 30 knop med lätt last och halvtomma tankar. Brukar marscha på 22 knop och 3300 rpm. Inga problem med acc. eller att komma upp i plan. Tidigare A5-or ökade marschvarvet med ca 200 rpm och gav inga märkbara förbättrade köregenskaper. Något att tänka på när det gäller A-motorn är rökgasbegränsaren, som består av ett solenoidstyrt avgasspjäll. Inte bra om spjället inte öppnar som det skall. Dessutom brukar själva spjällplattan brännas sönder med tiden. Efter en del krångel har jag tagit bort anordningen. Möjligen har jag fått en marginellt, knappt iakttagbar, ökad rökutveckling just efter start, men f.ö. inga som helst problem. Enligt uppgift från Drevia tillhandahålls numera inte avgaskrökar med spjäll som reservdel. Motorn har f.ö. uppfört sig exemplariskt, kanske för att jag har skött den på motsvarande sätt. Kan bara gratulera till köpet. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 26 September , 2008 Jag bugar och tackar. Det låter som jag ska börja med A5 som jag redan har och sen ev A6,jag kan nog säga att jag tillhör dem som lastar båten lite för mycket,men det är bara brahasaker som mitt ekorreblod vill att jag ska köpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 26 September , 2008 Hej göran uppgraderad A vad menar du med det? Har det med turbobyte att göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 26 September , 2008 Göran vad har du för farter när du kör med A5? Med hopp om svar Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gonil 10 Postad 26 September , 2008 Det som är uppgraderad från A motorn är nya spridare, nytt plastlock till intercoolern (orginal brukar rosta). Dessutom är ändringar gjorda för att minimera rökproblemet från A motorn genom att man har tagit bort funktion från gasspjället. På min motor monterade en ny turbo av senaste versionen förförra vintern. Vår båt toppar 3800 varv i 29,5 knop och marchar ca 3300-3500 i 21-23 knop. Har då dragit i snitt 1,3 liter / distans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser