Gå till innehåll
tisdag 19 november 2024
Dviking

GPS Navigering Hemma ?

Rekommendera Poster

Hej Har nyss köpt en garmin 3010c. Finns det någon som har erfarenhet av just den modellen. Beskrivningen vid installation tycker inte jag var så komplett fatts lite instruktioner om just antennen då det ser ut som om att inte alla kablar ska kopplas in ?. Sen skulle det vara roligt att veta om man kan sitta hemma och planera sina rutter hittar ingen bra info om just detta. Finns det någon här som känner till en bra sajt om just den här gps'en där det finns tillgång till guider o dylikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter du på land och lägger ut girpunkter i rutter kommer det snart uppenbaras för dig hur dåligt sjökorten stämmer överens med verkligheten. Kartmaterialet i plottern är oftast 100 år gamalt. Ha det bara i åtanke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har köpt en kartplotter för närmare 20 papp, men inte fått istruktionsböcker eller annan information så att du förstår hur den fungerar?  Kan inte försäljaren svara på dina frågor?  Ursäkta, men nu ringer varningsklockorna.  Att det dessutom är ditt första inlägg, gör ju inte saken bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det borde vara en FET manual med, läs den ordentligt. Där står det mesta. T.ex hur du importerar rutter från din PC.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Alla och tack för svaren. :-) Men nu e det så här att visst den här modellen kostar typ

20 000 Men fanns mye billigare på webben åkte till stockholm och hämtade betalade hälften ungefär. och visst finns det en fet manual till just denna men på engelska och ja det är inget problem heller men det e ju alltid lättare om någon har den och har gjort guider eller har tips om installation o.s.v och korten e ju helt nya  så dom borde vara okej men det återstår att se. Och har tänkt att planera rutter på traditionellt vis och när detta e klart så e det ju lättare att bara mata in kurserna hemma.

Och ja detta e mitt första inlägg och ja jag e nybörjare men någonstanns ska man ju börja eller. däremot har jag haft båt för ett antal år sen så man har skepparn lite mera men det var ett tag sen och ja jag e lite rostig.

Senast ändrad av Dviking | 29 augusti 2008 | 11:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För at svara på din fråga gällande hemmanavigeringen så har Garmin en USB modul som du kan koppla till datorn hemma och lägga rutter och waypoints, ligger på 700 kr om jag inte minns fel. Finns hos t ex Erlandssons Brygga i Sthlm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj det var ett bra tips ska genast undersöka saken och åka dit handla :-) Man tackar och bugar. Alltid roligt att kunna sitta hemma och planera. Har installerat i båten och funkade utmärkt . Jättenöjd med den jungfrufärden med nya båten gick från sollenkroka till nyköping där jag har min hemma hamn. passade på att cirkla lite då det var fint väder

hade tagit ut kurser på traditionellt vis men alltid skönt att ha lat/long ifall man tappar bort sig eller gör något fel när man e rostig som jag är. :-)

Senast ändrad av Dviking | 01 september 2008 | 09:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...