Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
Luffarn

Elektroniken blir dyrare?

Rekommendera Poster

Detta har diskuterats förr och somliga tror att tex plottrar aldrig kommer att bli så billiga som nu pga kraftigt stigande råvarupriser. Samtidigt läste jag nyss en artikel om att platt-tv och laptops blir allt billigare. Skickade själv efter en ny olåst mobiltelefon för 200 kr nyligen. Så min gissning är nog ändå att tex plottrarna kommer att bli billigare nästa säsong. Fast jag har rätt dålig koll egentligen, orkar inte läsa all reklam som vräks ner i brevlådan.
Vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig att det nedåt inte finns nån gräns för priset.

 

I somras köpte jag ett 2GB minne till kameran i en liten butik på landet. 110 kr. För några år sedan behövde jag ett minne till en stor plotter. Den rymde 2 st 32 MB minnen som jag fick för vänskapspris 20.000 kr per styck.

 

2GB är nästan 100 ggr mer minne för 200 ggr mindre pengar. Det är alltså 10000 ggr billigare att köpa minnesmoduler nu mot för 15 år sedan. Ändå har råvarupriserna gått upp.

 

Den första biltelefonen jag köpte kostade 20.000 kr och i sommar köpte jag en betydligt behändigare som lätt går ner i fickan för 400 pix. Har dessutom påminnelsefunktion och en massa annat man inte orkar lära sig.

 

I det perspektivet kommer nog priserna att gå ner ytterligare.

 

Jag väntar på att radarn får samma nedåtgående prisspiral men hittills har priserna inte gått ner. En liten radar att ha med sig i svampskogen och en lite större på båten och varför inte på bilen eller sportstugan så man kan se i mörkret eller dimma. Ingen hit tydligen.

 

Däremot när volymerna blir jättestora vill alla vara med och slåss vilket ger så låga priser att nästan alla går i konkurs.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen beror det också på vad det är för material de gör grejerna av..

Köpte själv minne till min nya dator och kom under fund med att de bara kostade en bråkdel av vad lika stora minnesmoduler skulle kostat till min gamla..
Varför? Gjorda i andra material blev svaret..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr trodde man ju att små saker var svårare att tillverka och därför dyrare. När det gäller elektronik blir prylarna billigare i takt med att storleken minskar. Frågan blir ju lite därför hur små grejorna kan bli?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De fallande priserna på elekronik beror mest på att tillverkningsprocesserna utvecklas. En vid namn Moore konstaterade detta för många år sedan och formulade det som idag kallas Moores lag http://sv.wikipedia.org/wiki/Moores_lag. Utvecklingen kan växlas in i en halvering av priset eller fördubbling av komplexitet/prestanda till samma pris ungefär var 18:de månad. Den viktigaste förklaringen är att de geometriska dimensionerna på de strukurer som finns på de sk. mikrochipen krympt år efter år. Förbättrade material är endast en del av förklaringen till detta. Nu har vi sett början till slutet på denna utveckling. Miniatyriseringen av t.ex. processorer går inte att driva mycket längre. Det går inte att dela atomen. Istället går utvecklingen mot att lägga in flera beräkningsenheter (Multi CPU:er) på samma chip. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sägs ibland i reklamen om platt-tv att de aldrig blir billigare än idag. Jag skulle säga att det är tvärtom det blir aldrig dyrare än idag, gäller i princip all elektronik. Titta på en plotter i år, fanns den förra året var den säkert dyrare, nästa år är den billigare om den finns kvar. Ofta ersätts de med en ny uppdaterad version med fler funkrioner. Det är egentligen en fråga om vad man vill förlora i pengar och när man vill ha grejorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Blev väldigt nyfiken på, vad forgus31  menar med detta lilla radar att ha med sig i svampskogen

En liten radar att ha med sig i svampskogen och en lite större på båten och varför inte på bilen eller sportstugan så man kan se i mörkret eller dimma. Ingen hit tydligen.

Jodå, radar i mina alla Anemos båtar har vi. Men vad är denna bärbara radar ?

Tacksam för litet mer uppgifter !



Senast ändrad av Anemos_ | 03 september 2008 | 18:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste (konstigt nog) hålla med Anemos här.

 

Jag blev också nyfiken på den bärbara radarna att ha med tex. skogen.

Eftersom en radar fungerar å sätt att en signal sickas ut och reflekteras tillbaka av närmaste yta, för att sen avbildas på ett PPI.

Detta innebär således att radarn bokstavligt talat inte skulle se skogen för träden.

 

Men utveckla och rätta gärna.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kantarellradar skulle platsa högt på vill-ha-listan. Hoppas att inte dollarn fortsätter stärkas - då kanske den blir dyrSkrattande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en knippe rader i denna prisutvecklingsdebatt:

Har en stark känsla av att att priserna på elektronik oftast är marknadsanpassad i högre grad än anpassad till verkliga produktionskostnader. Om man delar upp köparklientelet i ett par grupper kan man lätt se sammanhanget. I min jämförelse tar jag jsut upp tvapparater.

köpgrupp 1: de som alltid vill bräcka grannen med det senaste

Köpgrupp 2: de som behöver en ny apparat då den gamla gjort sitt

köpgrupp 3: de som inte alls behöver byta men slutligen gör det.

För den första gruppen gäller att köpa till högsta tänkbara pris när varan är ny på marknaden. De ska ju ha det senaste. Detta medan köparen i andra gruppen mer eller mindre tvignas att handla nytt. Nu kan prisnivån hållas uppe av säljmarknaden. När sedan dessa grupper handlat tvingas säljmarknaden att sänka priserna avsevärt för att intressera och därmed få sälja till den sista gruppen. Här blir det oftast lågt pris för marknaden i övrigt är mättad.

Fann detta för en mängd år sedan då jag i Sverige var på g att köpa en widescreen TV. Här kunde den då (28) inhandlas för ca 4000,oo skr. Kommer till UK där samma apparat vid detta tillfälle kostade nära det dubbla.

Vid samma tidpunkt gav man i UK när nog bort mobiltelefoner som kostade massor i Sverige. Markanden för TV apparaterna var i UK långt ifrån mättad medan den var det för telefonerna. Idag kan man finna att både telefoner, tvapparater, datorer och mycken annan elektronik är avsevärt billigare i UK än i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen gäller det ju faktiskt att räkna på kronans värde också. I själva verket är det ju så att allt har gått upp kraftigt i pris de senaste veckorna på grund av den svaga kronan. Hur prognosen är där är väl svårt att säga. I vår kanske kronan stärkts mot dollarn och euron och allt blivit billigare, men det kan ju ingen lova, förstås. Fördelen med en svag krona är ju att våra exportföretag har lättare att sälja och att färre därför riskerar att förlora sina jobb. Å andra sidan konsumerar vi då mindre och folk riskerar därför att förlora sina jobb. Vart man vänder sig sitter arslet bak, hehe. Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dollarn blir dyrare så det är ingen ide att köpa i USA. Däremot sjunker pundet och England är dessutom inom EU så ingen tull och moms.

Beställde just nya Raymarine ST60 instrument, log/lod/vind. Får hem dem för under 12000 kr. Motsvarande på Hjertmans kostar 19970 kr.

http://www.cactusnav.com/



Senast ändrad av b_syrsa | 22 december 2008 | 20:49



Senast ändrad av b_syrsa | 22 december 2008 | 20:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, England billigt. Garmin 4kW radar med plotter kostar 12000, samma pris som för bara radarantennen på hjertmans. Mustos offshoreställ i Gore-Tex kostar 8500 på Hjertmans, 3600 från England... Sen är det nog så att både dollar, pund och krona kommer åka lite jo-jo ett tag.

 



Senast ändrad av cerber0s | 22 december 2008 | 20:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som en resa till England kan löna sig. Det var länge sen vi gjorde en resa dit för att shoppa. Säkert en hit inom familjen kan jag tro. Är det pundet som gått ännu sämre än svenska kronan eller? Jag har inte koll på kron/pund-förhållandet men en radar står definitivt på bra-att-ha-listan. Dimma kan ju göra vem som helst oroad. Tänk er Engelska kanalen i mörker och lite dimslöjor och båten utan radar. 12000 kr verkar helt OK för en fungerande radar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kronan har tagit stryk i finanskrisens spår men punden har haft det ännu tuffare. I slutet av oktober stod kursen i 12,95 i skrivande stund är den 11,58 det är en drygt 10% nedgång. Jag har själv just avslutat ett båtköp från England och är mycket nöjd med resultatet. Skall man köpa något så är England definitivt ett alternativ att kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att man tror att elektronik kommer gå upp i Sverige är just kronans dåliga värde jämfört med Dollarn, Euron, osv. Teorin är att nu är lagren utsålda(som köptes in när dollarn/euron stod lägre) efter jul och nya beställningar måste göras från t.ex Garmin i USA och då handlar man i dollar, dvs blir dyrt för generalagenterna och då måste dom höja priserna till återförsäljarna och till slut drabbar det oss kunder.

 Exempel:
http://www.idg.se/2.1085/1.203051/spelpriserna-chockhojs-efter-nyar



Senast ändrad av Yadis | 23 december 2008 | 14:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...