frejo 0 Postad 28 Augusti , 2008 Som rubriken säger, är det något att satsa på. För- och nackdelar. Hur ska man se på priset i tider som dessa när botten verkar gå ur marknaden?! Alla erfarenheter, tips och idéer mottages tacksamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle_340 0 Postad 28 Augusti , 2008 Är det en c34 eller en sweden yacht 340? c34 gjordes mellan 1976-1986 byggdes av sweden boats sy340 mellan 1986-2002 byggdes av sweden yacht Jag är lite skeptisk mot äldre comfort båtar och tycker att sweden yacht (även HR och najad) är överprisade. Det är helt rätt att köpa båt nu,tror aldrig det varit billigare Jag satsade på en nyare båt=mindre problem lycka till Senast ändrad av pelle_340 | 29 augusti 2008 | 08:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 29 Augusti , 2008 Vet inte så mycket om den men jag tycker den har få lite segel och framförallt ett för litet storsegel. Smaken är olika men jag tror seglingsegenskaperna på kryss är för dåliga speciellt i lättvind. Tycker du om att kryssa, satsa på partialriggad båt. Är man medvindsseglare och gärna går för motor spelar det mindre roll... Annars är det säkert en trevlig båt Lycka till / Håkan Senast ändrad av hhedstrom2369 | 29 augusti 2008 | 08:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frejo 0 Postad 29 Augusti , 2008 Att det är en C34 hoppades jag framgick i rubriken. Skulle såklart hellre ha en 340 men det är andra pengar. Vi tillbringar mycket tid i vår nuvarande båt men känner väl nu när barnen har lämnat bebisstadiet att det drar lite mer med längre seglatser. Det är dock viktigt att båten känns stabil och trygg, även när det blåser lite mer. Har ju även haft funderingar på Mani32 men har just funderingar kring detta med stabiliteten. Att en C34 med masthead är jobbigare på kryss är jag medveten om, klart skönare med partialrigg och självslående fock då. Men jag är nog villig att offra lite här mot komfort. Vi har även tittat på helt nya båtar som Hanse 320 men de är så sabla kala i inredningen. Finns ju inte ens hyllor i förpiken för barnens leksaker. Tar gärna emot fler tankar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alfken 0 Postad 29 Augusti , 2008 Jag pratade med en familj som hade en sådan båt nu i sommras. Den kryssar inte alls så dåligt, sen beror det på vad man menar med dåligt. Men den är trygg och stabil, ett bra bygge. Priset kan jag inte kommentera, den som säljer vill ha ut så mycke som möjligt, den som köper tvärt om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 29 Augusti , 2008 Allt beror på vad man jämför med... Vi kryssade om en C34 för 10 år sedan med en H-båt och då hade vi endast fock uppe. När vi började närma oss dem i lä föll de av för att prata De lovordade då H-båten som de haft tidigare med denna pråm de hade nu... Sen skall man inte dra för stora växlar av detta såklart, jag hade inte tänkt ta upp det från början då en enskild händelse inte säger nåt... Men om jag köper en 34-fotare skulle jag bli besviken om jag blir omkryssad av en H-båt med enbart fock... Lycka till / Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 30 Augusti , 2008 På sailgide.se har du kanske redan hittat ägarkommentarer. Om den har teakdäck kan ju det vara väldigt lurt. Anlita en erfaren besiktningsman. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frejo 0 Postad 30 Augusti , 2008 Jag tycker det är lite lurigt med ägarkommentarer. Vad ska man skriva? Jag blev blåst, är dum, satsade mina pengar på en skorv? Det är inte många som är villiga att erkänna detta tror jag, ungefär som BMW, de får alltid de mest nöjda ägarna varje år vilket inte alls är konstigt när de satsat så mycket pengar. Jag köpte en kass bil men jag fick betala mycket är ju en idiotförklaring av sig själv. I övrigt inget ont om BMW, jag har en själv. Nåväl, det var en passus. Det bästa är väl kanske kommentarer från någon som har ägt men sålt av diverse skäl? När det gäller däcket är jag medveten om att det kan vara ett enormt dyrt bekymmer om det kommit fukt in i det, besiktningsman är definitivt nödvändigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matilda519 2 Postad 30 Augusti , 2008 Det blir ännu billigare, var så säker. För var finns egentligen värdet på en 25-år gammal båt? Blir motorn piggare med åren, dynorna bättre i passform och seglen snabbare för var säsong!? Knappast. Vem skulle köpa tex. en Volvo V70 från -97 för 175.000? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 1 September , 2008 Jag tycker det låter som om du ska ha en Albin Nova, bra allroundbåt, tillräckligt styv och ändå med ett bra driv och fin kryssare. Stora innerutrymmen. Kolla på http://www.praktisktbatagande.se/artiklar/klassiker/article309514.ece där det är en bra artikel med omdöme av en besiktningsman bla. Det finns många Novor till salu just nu mellan ca 430000-600000.Kolla på Blocket och Marinaguiden (Vi ska bygga ny båt och sälja vår också såsmåningom men den är inte riktigt klar för försäljning ännu) (jo, lade nyss ut den på Blocket, snyft) Senast ändrad av ciaraud | 02 september 2008 | 21:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser