2HOT4U 3 Postad 28 Augusti , 2008 funkar det vad tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
asyvan 0 Postad 28 Augusti , 2008 Snön lär väl inte åka av, med resultat att det brakar ihop. Dessutom är min erfarenhet att partytält har en tendens att inte stå helt bra när det blåser en del. /Rookie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 28 Augusti , 2008 Jag har sett folk som använt partytält under vinterhalvåret när de renoverar och dessa tar mycket stryk, det är väl inte det förta alternativet man skall välja. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 28 Augusti , 2008 Glöm det!!!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 28 Augusti , 2008 vad var det jag fråga får köra med presenning som vanligt då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 30 Augusti , 2008 Låter som en bra tanke. Med tanke på att ett party tält kostar några hundringar så är det nog ingen fara att det tar lite stryk, man kan ju stötta upp med lite bräder och för att få det starkare. Jämfört med att bygga ett eget båt-tält eller att köpa ett så låter det som en ganska vettig idé, för oss som varken har obegränsat med pengar eller tid. Tyvärr så är min båt förstor för att rymmas i ett. s Så jag tänker använda lättviktspressar i år som vanligt, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
asyvan 0 Postad 30 Augusti , 2008 Alltså, virke är inte dyrt. På Byggmax och liknande kan du köpa typ 45x95 regelvirke i skapliga längder (ca 5m) som du bygger en jättebock av. Under nocken på denna jättebock ligger båten. Över nocken och allt så hänger du presenning. Den bör inte spikas fast i nederkant utan hängas ned av tyngder (tomma 4L spolarvätskedunkar med vatten eller sand i). Detta för att trä rör sig och då går presenningen sönder. Glöm inte snedsträvor, så att jättebocken inte blir ranglig. /Rookie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 30 Augusti , 2008 den här liraren har en enkel o bra lösning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 30 Augusti , 2008 Partytält är gjorde för 1-2 dagars uppställning på sommaren när det är fint väder. Jag tror det är pengar i sjön (förlåt . Stor risk att det blåser sönder på nån månad. Jag håller mig till näst-billigaste presseningen med förstärkningstrådar, allt över 2 säsonger per presenning är bonus. (Om vi pratar det vanliga hem-partytältet som kan köper på typ Bauhaus. Proffsversionen av riktig pressenning håller nog, men lär ju inte vara billigare än en press. Om man inte får tag på ett genom kontakter.) Har den vanligaste rörställningen ovanpå båten och slänger en 12x8 m press över alltihopa. Brukar knyta fast i mina båtbockar. Alltså inte Seqquip-stöttor utan rejäla metallbockar. Om pressen lyckas dra omkull dom så...är det inte mycket kvar av något annat på varvet heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lyckoper 0 Postad 30 Augusti , 2008 Jag vet - det funkar inte använde ställningen men med bra pressening såg stabilt ut - men vid första höststormen vek sig flera pinnar det blir för stora krafter !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 30 Augusti , 2008 Virke är som sagt inte jättedyrt. En skapligt stomme i med lite linor för fäste/balans tror jag på. Sen en/flera presseningar av god kvalité. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 30 Augusti , 2008 Detta för att trä rör sig och då går presenningen sönder. Nej, pressen går sönder när det blåser och man inte har använt alla fästpunkterna. Träets rörelse är i sig så minimal att pressen lätt kan ta upp de rörelserna genom t ex töjning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
asyvan 0 Postad 30 Augusti , 2008 Jag menade iof inte träets egen rörelse som i expansion pga fukt och temperatur, utan snarare rörelse i konstruktionen då den inte lär bli helt stum. Men du har säkert rätt, använd alla fästpunkter. /Rookie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 31 Augusti , 2008 Det kan nog fungera om man förstärker ställningen där det behövs och kanske lägger en starkare presenning ovanpå. Men frågan är om det blir billigare när man har gjort detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 31 Augusti , 2008 DEN VA BRA: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser