Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Heiner

Flytoverall

Rekommendera Poster

Fick ett presentkort på EL-GE , var å kikade där lite men hittade inget intressant , (är intresserad av regnkläder nu inför hösten)  Därimot hittade jag en flytoverall Kinetic WaveCruiser X2 . Min fråga är , är denna modell bra och är det nån mening med flytoverall överhuvud taget ?

Mackan  Obestämd

post-10000865-1394235599,3217_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flytoverall är toppen, funkar ju även som enkel regnklädsel. Man är varm å kan skita ner sig lite grann. Se bara till så det finns hängslen så du kan vika ner överdelen om det blir varmt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar som du kör styrpulpet och om du åker på hösten eller våren kan jag verkligen rekommendera flytoverall. Du överlever inte många minuter i vattnet om det är 10-15 grader. Dessutom är det ett perfekt plagg när det är dåligt väder, både mot vind, regn och kyla. Vet inget om märket, själv har jag fladen. Kolla bara vad den är klassad för. Finns lite olika klasser beroende på hur länge man kan ligga i kallt vatten. Ett litet minus är att de tar en del plats så det kan vara svårt att förvara dem i båten om man har många

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är en riktig FLYTOVERAL, ju, den skall hålla personen i vattnet flytande, och ej bara tynga ner,  men ochså hålla personen varm i många timmar, helst ochså hålla personen torr.

Kolla och den specifierade flytförmågan, den bör bara minst 275-300 Newton, skulle jag tro !

Gör en test med er overall, hoppa i vattnet nära strand, eller gå i dushen, eller spola er med vatten i båtklubben en sen höst. Eller håller overallen er torr vid häftig regn.

Sitt sedan ett par timmar ute med er våta overall, då får ni se vad den duger till

Flyt och surfbräde västar har flytförmåga från 50-275 newton. Riktiga flyt/räddnings-västar  skall ha minst 150-275 newton (Dom uppfyllningbara håller måtten !)

Detta kriterium uppfylles icke av alla i marknaden för sk, Flytoveraller.

Dom flesta som sälges som flytoveraller är bara rena Värmeoveraller. Visserligen har dom flesta någon form av flytmatrial innsydda.

Men tyvärr finns det ochså sådana som är rent livsfarliga att hamna i vattnet med.

Förutom att overallen skall hålla personen flytande, man skall kunna simma med den och ta sig upp på ett räddningsstege eller upp i båten.

Dom sämsta flytoverallerna är sånna som kanske flyter något, men suger i vatten och blir mycket tunga. Då kan det vara en dödsfälla !

Nästa steg är räddningsoveraller och torroveraller, förståss mycket dyrare !

Senast ändrad av Anemos_ | 28 augusti 2008 | 14:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Styrpulpet? höst vår?sommaren glömde du. flytoverall är en flytoverall inget annat 10-15 grader lika kallt vilken båt du än har . Håller på anemos , köp räddningsoverall om ni skall ligga i vattnet länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, men i styrpulpet sitter man reltativt oskyddat vilket betyder att man fryser mer. Sitter man däremot i en kabin med värmare behöver man inte bekymra sig om att ha varma kläder. Det är inte så att jag tror att vattnet blir kallare när man ramlar i för att man har styrpulpet

Sedan är ju tanken att man ska kompletera med en väst (uppblåsbar) för att få flytförmåga

Senast ändrad av erikarts | 28 augusti 2008 | 14:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är väl inte flytoverallen framtagen för att man inte skall frysa i båten, påstående 2. blir det varmare om man har en uppblåsbar väst? PS. se till att ha värmaren i gott skick o fulltankad. ha en bra dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Viss utrustning kan ju vara bra på fler sätt, självklart är den till för att flyta med, men har själv en fladen flytoverall,har  åkt i roddbåt med den på när det varit rejält kallt,  den är verkligen varm och skön.

självklart vore det bättre med en värmare i båten, men det är lite svårt att få värmen att stanna kvar i en öppen båt...Flört

Senast ändrad av bigl | 28 augusti 2008 | 15:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

EN til som har 2 nickname . har ni doppvärmare i båten. Säger som slussvaktaren i göta kanal 1, garninge. HAR NI DOPPVÄRMARE I BÅTEN? Tråden gällde flytoveroller, inte hur man skulle hålla sig varm i båten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du Läser frågeställningen  en gång till kanske det klarnar varför vi svarat som vi gjort. Att den är till för att flyta med, tror jag att han redan förstått, det framgår liksom av namnet flytoverall, den kan ju vara bra för annat också.

Beträffande dina övriga kommentarer förstår dock jag inte riktigt vad du menarObestämd

Senast ändrad av bigl | 28 augusti 2008 | 15:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina svar är på påståendet överlever inte många minuter vid 15 grader i vattnet . Vilka är vi?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack , tack... Ja , jag har en styrpulpet så det är bra om dräkten är 100% vattentät . När jag provade dräkten i butiken höll jag på att smälla av av värmeslag , hur varm är den egentligen och när kan man börja använda den ? Jag tror inte att de i butiken skulle uppskatta att jag testade dräkten i duchen eller i havet innan jag köper den . Flört 

I.o.m presentkortet så betalar jag ca 700 kr för dräkten så det är väl rätt så överkommligt , hade hellre köpt Fladendräkten men den finns i en annan affär och blir då dubbelt så dyr , 1500 kr.

Mackan  Obestämd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, vatten kan alldrig vara -15 grader. I 15grader , ja då är det inget broblem HI. Men hypotermian, även i 0-gradigt vatten slår på i ett par timmar, beroende på människans egenskaper. En riktig flytdrägkt skall kunna hålla en människa, mycket längre levande, på grund av dess isolerings egenskaper !

Det vatten som kommer in i isoleringen, fungerar som en våtdräckt för dykare.

Värms upp av mäniskokroppen och fungerar som en varmt isolerande vattenlager.

Som sakt var, man kan klara sig mycket länge i 0-gradigt vatten. En annan sak är sedan om man kryper upp på land, och där är flrera minus grader, då blir det kärvt med denna våta overal !

Senast ändrad av Anemos_ | 28 augusti 2008 | 16:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Mackan ursäkta att jag inte svarat på DIN fråga ,köp overallen har en själv även en flytjacka 300 kr perfekta i båten vinterfiske mm varma som attan . Men ta av dig den om mot förmodan blir inbjuden i ngns hytt med värmen påslagen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte den idag så nu kan kylan komma ,,,,, eller nja ,,, overallen får gärna vänta ett tag till .

Mackan  Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en nordmark overall....

Och den e helt suverän speciellt tidaga vårar o höstar när de e ruggigt o kallt....

O speciellt när man e ute på hösten o fiskar hummer o dyl så e den värd varenda krona!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder en av Fladens modeller. Kommer inte ihåg vad den heter, men jag hade tidigare en annan Fladen, som var ypperlig som flytoverall o värmehållare. Min nya är dock även klassad som räddningsdräkt, vilket innebär att den ska hålla en person inte bara flytande utan även tillräckligt varm i si o så lång tid innan man fryser ihjäl. Jag använder även flytoverallen vid isfiske eftrsom det är så jäkla skönt att slippa frysa. Extra bonus när man går igenom isen (händer väl en gång om året ungefär) så ploppar man upp igen. Ett extra ombyta o på med reservoverallen så slipper man avbryta fisket för en liten fadäs.

Viktigt att påpeka är väl ändå att flytoverallen i sig bara är ett flythjälpmedel. Den vänder INTE rätt en medvetslös/icke simkunnig person automatiskt, ej heller är det säkert att man flyter tillräckligt högt med huvudet, speciellt i början då stövlar mm kan vara luftfyllda o flyta högre i vattnet än huvuddelen, varför man i svårare förhållanden gärna bör komplettera upp med flytväst. Uppblåsbar sådan är min melodi eftersom flytoverallen i sig inte är det smidigaste plagget man går på dans med.

EDIT: Jag var ute o kollade overallen som är av modell 848 och test av denna finns här: http://www.fiske-feber.se/marknad.php?id=060320.083357

Senast ändrad av KillerBoo | 03 september 2008 | 14:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...