Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Hjorth

Inför Vinterförvaringen??

Rekommendera Poster

Hej jag har en Uttern 510 ht med en 80-hästars mercuy på.

Jag skulle gärna vilja ha tips om vad man ska tänka på inför vinter-förvaringen.

Är det ok att låta motorn sitta på när den kommer att stå utomhus,vad bör man göra med den??

Skriv gärna och berätta vad ni gör med era båtar inför vintern. 

Tack på förhand!!:)

post-10002248-1394235599,3024_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn kan sitta kvar om du inte är orolig för att den ska bli stulen. Vilket man oftast inte behöver vara med äldre tvåtaktare, så länge de sitter fastbultade och är bökiga att lossa.

Kör motorn varm och spraya konserveringsolja i förgasarna alt i insuget innan du rycker los bränsleslangen och låter motorn självdö (på så sätt töms förgasarna på kvarvarande bensin). Har motorn gått i saltvatten är det bra att koppla till en spolmuff och skölja igenom kylsystemet med sötvatten för att undvika korrosion.

Lossa övre pluggen på växelhuset och kolla växelhusoljan. Ser den fräsch ut, låt den vara kvar. Ser den sliten ut, byt. Ser den ut som kaffe latte, töm ut. Då måste växelhuset packas om innan du pumpar in ny olja.

Se till att motorn hänger rakt ned så allt vatten rinner ut. Annars finns risk för frostsprängning.

Svårare än så är det egentligen inte! Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa försäkringsbolag har speciella uppläggningsregler vad gäller båtmotorer. Kolla med ditt försäkringsbolag vilka regler som gäller.

Som grädde på moset brukar jag även lossa tändstiften och göra ren dessa med en trasa. Är sotet hårt inbränt kan man ställa dom försiktigt i lite Vanolen en stund som smutslösning.

Därefter brukar jag även spruta in lite konserveringsspray direkt in i cylindern och virda runt några varv så att det bildas en hinna på cylinderväggarna.

Plockar även loss termostaterna då det kan ha bildats saltavlagringar/kristaller där under året som försvårar vattengenomströmningen.

Smörj in styrvajer med fett, se till att det fördelar sig. Har en tendens att fastna under vintern annars med påföljden att man riskerar rattnavskuggarna när det bryts loss.

Senast ändrad av tuxedo | 28 augusti 2008 | 13:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...