cm22bb 0 Postad 28 Augusti , 2008 Till nästa säsong planerar jag att köpa ny genua till min Wasa 30. Vet bara inte riktigt vad jag ska ha och vart jag ska vända mig. Det optimala hade varit om man kunde hitta en kompromiss mellan pris och prestanda. Jag vill inte ha ett rent cruising-segel men har heller inte tänkt lägga vad det kostar att köpa ett racing. Sen är det också frågan om vilken storlek man ska ha. Finns ju allt upp till 150%. Är det någon som har ett tips eller två på material, storlek, märke eller annat som kan vara värt att tänka på tas det mer än gärna emot. /Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 28 Augusti , 2008 Cruisinglaminat är nog valet för dig, finns flera varianter. Storlek, mellan 110% och 150% får du ett segel du inte använder så mycket, du får oftast ganska bred skotvinkel på ett sådant. Jag skulle satsa på en bra genua 1 samt en bra kryssfock. Mitt bästa tips är att besöka båtmässan nu i höst, där brukar man kunna få bra svar, jämföra segelmakare mot varandra samt få bra höstpriser. Dessutom är det alltid kul att gå på en mässa när man har ett uppdrag, dvs köpa nytt segel!http://www.scandinavianboatshow.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eriksen 0 Postad 28 Augusti , 2008 Hej! Jag rekommenderar ochså cruisinglaminat. Köpte ny rullgenua i våras, cruisinglaminat från Boding. Inte många tusenlappar dyrare än Dacron. Jag är supernöjd. /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kappseglarn 0 Postad 7 Oktober , 2008 UK Tape drive är snyggt o tåligt det är hyfsat dyrt dock. Fast vad för wasa30 har du låga riggen eller höga riggen? Det blir nog bra med crusing laminat:) Lycka till med ditt val Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bananaz 1 Postad 18 Oktober , 2008 Curising laminat alla gånger... Införskaffade en ny rullgenua till min Hydra förra året från Boding. 130% med relativt hög skärning för att få lite sikt framåt... Lite dyrare än dacron men värt varje öre i merkostnad. Funderar på att köpa en rullfock i dacron för hårdvindssegling då man blåser ur seglena mer och det tror jag inte laminatsegel skulle må bra av. navigare necesse est! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alfken 0 Postad 18 Oktober , 2008 Hej! Ta diskutionen med en segelmakare, dom kan komma med olika förslag. Jag har väldigt goda erfarenheter av Salsjöbadens segelmakeri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser