Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
banjo78

uppgradera motorstyrkan?

Rekommendera Poster

Hej.

Är det någon som har erfarenhet av att chippa sin båtmotor.

Jag har en 40 hk mercury 4-takt EFI, och jag har sett någon annons att det går att uppgradera motor styrkan tilll 50 eller 60 hk. Någon som har testat detta? För och nackdelar.

//Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du garanti kvar på motorn så gäller ej den ,det får företaget stå för själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn är från -02, jag har precis köpt den begagnad. Jag tror inte att det finn garanti kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nackdeln är väl att boxen måste bytas för jag har ännu inte sett någon som knäckt dessa. Jag misstänker att 20-50% extra blir besvärligt att få ur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa är att du överger tanken på detta.

Du har en fungerande motor nu och all upptrimning av denna 40hk. slulle ge dig kostnader och broblem !

Helt säkert ! Så här har du både fördel och nackdel HI !

Senast ändrad av Anemos_ | 28 augusti 2008 | 18:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har sett på blocket en firma som uppgraderar motorstyrkan med chipptrimmning och enligt dom skall det inte vara någon fara.jag vet inte om dom finns kvar där nu,men många motorer är byggda för högre prestanda och sen nerstrypta hälsningar jesper

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns många motorer som igentligen är strypta större motorer. Börja med att kolla om din motor ser lika dan ut samt har samma sylindervolym slag mm som 50 och 60 hk. Har den det så är det stor shans att den är strypt och på vissa av dessa är det ett lätt och billigt ingrepp men på vissa är det dyra databoxar mm.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker inte alls att det bästa du kan göra skulle vara att överge tanken på en uppgradering (som insändaren ovan tycker). Själv har jag gjort  just denna uppgradering av min 75 hk optimax, och det var inte dyrt, och har absolut inte inneburit några problem, Det har tvärtom fungerat klockrent, och jag skulle absolut göra det igen om jag köpte en annan båt med en motor där möjligheterna finns att på ett sådant enkelt sätt att uppgradera motorn.

Firman som gjorde detta åt mig heter Lundins och finns i Eskilstuna. Ring dem gärna så kan de ge svar på de eventuella frågor som du kan tänkas ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antar att du inte chippar bilen heller för det kan ju inte vara bra

Tror du inte trådstartaren snarare vill ha info av dem som gjort det, eller som kanske haft problem med chippning, inte bara gissar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan medföra att du behöver byta propeller, i så fall blir det en merkostnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...