Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
chefen72

Johnson 70 startar ej

Rekommendera Poster

Hej

Har fått något fel på min Johnson 70hp från -80. Har gått hur bra och fint som helst men nu hände något. Skulle starta och märker att batteriet är tomt. Ordnar fram ett fullt batteri och motorn startar hur lätt som helst. Kopplar in gamla batteriet för att låta det ladda medans jag kör hem båten. Kollar om batteriet har laddat när jag kommer hem men det har det inte. Sätter på nytt i ett fullt batteri och ska starta men då går det inte. Batteriet som är fullt orkar knappt dra runt men när jag kopplade batteriet direkt på startmotorn och jordade på blocket drar den runt hur bra som helst men den vill inte tända. Eftersom jag har tummen mitt i handen när det gäller motorer behöver jag nu hjälp av alla duktiga motorexperter här på forumet.

 

Vad har hänt och hur kan jag åtgärda detta?


Har tidigare haft detta inlägg på mekforum men inte fått något svar. Hoppas på mer tur denna gång Glad

 

//chefen72

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen så har du dålig kontakt i kraftkablarna från batteriet till startsolenoiden eller så är startsolenoiden dålig (dåligt kontaktbleck).

Kolla alla kraftkabelanslutningar och mät med ett instrument var spänningen försvinner eller blir för låg. Du skall ha minst 12VDC mellan motorgods och plusanslutningarna på startsolenoiden och på startmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade liknande problem på min motor. Visade sig vara likriktaren som var kaputt och det gjorde att batteriet inte laddades - kolla att du får uppåt 14 i spänning på batteriet när motorn gått ett litet tag. Om du bara har kring 12, så laddar inte motorn batteriet.

Eftersom startmotorn går bra när du kör den direkt mot batteriet, så har du antagligen spänningsfall nånstans på vägen. Mät från starmotorn och bakåt vid varje el-koppling när du vrider om startnyckeln, så hittar du snart var strömmen försvinner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det finns ett par grejor som är värda att kolla upp.

-Har du huvudströmbrytare? om ja, koppla förbi den genom att sätta båda kablarna på samma pol, fungerar det så byter du brytaren.

-Jag hade en Johnsson -84 tidigare och där såg solenoiden ut som en fyrkant c:a 4x4cm. Denna kan också spöka och det går att öppna den genom att borra bort de 4 popnitar som den sitter ihop med. Gör rent, nita ihop igen och testa.

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla era svar. Nu ska jag påbörja felsökningen. Jag återkommer så ni får veta hur det gick Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det visade sig vara en kortslutning på en kabel som gått av, samt likriktaren som brunnit. Men säg den lycka som varar för evigt? Se mitt nya inlägg.

 

//chefen72

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...