Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Heiner

Skit under båten

Rekommendera Poster

Var ute med båten i helgen , första gången på 4 veckor , propellern och hela undersidan är fullt med bös (havstulpaner och sjögräs) , är det någon som vet hur man får bort detta på bästa sätt .

Mackan  Rynkar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vanliga, gamla, sättet är att rengöra båtbotten, är med rotborste eller en högtrycksspruta, efter upptagning. Fungerar bra !! Verkar som du alldrig har gjort det ! Eller hur föreställer du dig det på ett bättre sätt ??

Senast ändrad av Anemos_ | 27 augusti 2008 | 19:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag brukar ta på arbetshandskar och hoppa i sjön några gånger under sommaren, då kan man gå hårt åt drevet och kommer åt överallt utan att riskera att skära sig på havstulpaner. kör med propp och drev färg på drevet, funkar bra men behöver lite hjälp som sagt.

smuggler28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare!

Ett tips till dig ang, tulpanerna.

Nästa gång du målar på bottenfärg skall du blnda i chilipulver i färgen....det skall visst förhindra tulpanernas tillväxt.

Jag hr själv det på test iår och har så vitt jag vet ingen tillväxt ännu efter c:a 1 månad i vattnet (målade på i slutet av juni). Jag hällde i totalt 3 kryddpåsar/burken oom jag ej minns fel...

Bästa är att det är miljövänligt mé om det visar sig funka.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att blanda Chilipulver i färgen skulle jag testat i år... men vips som det var hade jag målat båten utan att blanda i pulvret jag dyrt hade köpt **storgråt** så nu sitter jag där med massa bôs under båten... Drev & prop har klarat sig hyggligt, men inte jättebra... får ta och hoppa i och göra en borstning nu till helgen... **brrrr** 16 grader i plurret, men det är smällar man får ta när man är disträ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Chilipulvrets vara eller icke vara har diskuterats på forumet i det oändliga.  Själv känner jag rätt många vid det här laget som har testat och det har visat sig att det inte fungerat för någon av dem.  Skulle det vara så enkelt som att blanda i chilipulver så skulle nog inte färgfabrikanterna  lägga slantar på forskning om nano, självpolerande eller annan teknik.  Men det finns ett enkelt sätt att slippa havstulpaner.  Ta en skiva plywood, ca 50 X 50 cm och måla den svart på ena sidan.  Låt sedan den svarta sidan ligga nedåt i sjön hela sommaren.  Havstulpanerna sätter sig under ett par veckor i slutet av juli och början av augusti.  Om man då dagligen känner efter så kommer man att känna små mjuka knottror som är lätta att få bort.  Har man möljlighet att under den tiden köra in i sötvatten, en å eller sjö, så självdör de. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att hoppa i plurret har jag redan förstått , jag undrade väl lite mer på vilket verktyg som kan användas för tillfället . En stålborste är väl lite för grovt för att göra rent drev och dylikt men hur är det med en mässingborste ? Under skrovet blir väl det nån rotborste eller disktvättsvamp . 16 grader var inte varmt , i Söndags var vi ute och badade och det var väl inte jättevarmt precis men en 18 grader var det i allafall (Västkusten) , så i morgon på min sista semesterdag får jag ta på mig cyklop och snorkel och skrubba rent eländet för hon ska ju ligga i några månader till , minst ....  Ja det är första gången , har bara haft henne i 3 månader ... Tack för alla tips .

Mackan  Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena,

jag tog på mig cyklop och hoppa i med en borste nu i sommras när det var som varmast. Borsten liknande en rotborste fast den var i plast. Den hade även en rak kant som man kunde skrapa med, jag hittade den på Coop. Tog väl en kvart per sida och det gjorde en såån oootrolig skillnad på båtens prestanda när den var ren.

Sen får det bli borste och högtryckstvätt omedelbart efter upptagning nu i höst. Tulpanerna får absolut inte torka fast, då blir det ett h-e att få bort dom. Tidigare ägaren av min båt hade inte rengjort den förra hösten, så jag fick hålla på med starkt frätande medel och gasmask för att få bort skiten, försökte med plastskrapor och högtryck, men det gick helt enkelt inte bort.

Ang. chilipulver eller inte så ska det bli intressant att jämföra med farsans båt som ligger jämte min. Hans är bottenmålad med chili medans min är helt omålad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Delge oss gärna resultatet av den jämförelsen... den är intressant, åtminstone för mig som ju glömde chilipulvret...Skäms

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta med chilipulver är förståss ett skämt.

Men däremot att blanda in DjurPenicilin i bottenfärgen är testad, med mycket bra resultat.

Penicilinet i bottenfärgen håller dom små havsdjuren och organismerna borta.

Detta är kanske inte rent moraliskt och miljömässigt godtagbart i större skala !

Detta om penicilin i bottenfärgen, läste jag i en utlänsk båttidning, något år sedan !

Vad är antibiotika?
Med antibiotika menas i allmänhet substanser som verkar genom att hämma eller avdöda bakterier. Eftersom substanserna inte skadar däggdjursceller kan de användas som läkemedel vid bakterieinfektioner hos människor och djur.

De flesta antibiotika som används som läkemedel har ursprungligen utvunnits från naturligt förekommande mikroorganismer som svampar och bakterier. Exempel på antibiotika är penicillin, tetracyklin och streptomycin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tetsa med en spackelspade med slipade hörn/kanter/ändar biter ruggit bra. Har tillverkat ett par som jag satte på skaft så man slipper ligga under båten å göra grovjobbet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste ju finnas ngt gift eller what ever som är lätt att få tag på och som man kan blanda i färgen. Min är bottenmålad men fick mängder med tulpaner på sig trots det, inget grönt dock. Känner mig inte omoralisk alls, fartygen använder ju mycket starkare gifter än vi fritidsbåtägare fått använda på många många år.Det är en droppe i havet nästan bokstavlig talat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hört att man skall ha cayenpeppar i bottenfärgen samma sak som chili pulver kanske?Glad

Dock hur mycke man skall ha i en 1 liter till exempel, är det kanske någon som vet?Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men som jag skrev tidigare så har ju havstulpanerna en väldigt kort period då de som larver letar efter en yta att sätta ig fast på.  Kan man bara hålla reda på när den perioden infaller så har man löst mycket.  Vi målar våra båtar på våren med färger som polerar eller förgiftar.  April, maj, juni och juli hinner passera innan tulpanerna är på g.  Då har också ofta effekten av den dyra färgen avtagit.  Bäst i så fall vore att ta upp båten i början av juli och bottenmåla, men vem gör det?  Ha koll på deras period då de sätter sig och var redo med borsten eller om möjligt, ligg ett tag i sötvatten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, är betydligt klokare nu än vad jag var för ca 2 mån sedan. Färgerna jag använt hittills har hållit tulpanerna borta, men så är ej fallet nu mera tydligen. Synd att utvecklingen gått bakåt när det gäller bottenfärger. Lite lustigt med tanke på att mera beväxtning ökar bränsleförbrukningen och CO2 utsläppen. Alla tycks ju tro att CO2 är den enda miljöboven nu så kanske man med den motiveringen kan få tilllbaka ordentliga färger? Eller så köper jag färg i Norge nästa år, borde vara effektivare än vattenfärgen man får här.

Senast ändrad av Mark77 | 28 augusti 2008 | 21:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man skall vara försiktig med antibiotika bakterierna kan bli resistenta o bilda anemoser .fel av mig menar anemoner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd riktig bottenfärg så är båtbotten inget problem. Drevet däremot är värre och kan behöva skrapas/borstar några gånger under säsongen.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hittade en miljövänlig botten färg som lossnade när man körde med högtrycken då försvann även allt mög som växt sig fast.. var helt fantastiskt. Dock gjorde detta att man fick måla båten ordentligt varje år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byt båtplats. Jag har båtplats inne i en å=sötvatten=inga tulpaner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja ha , nu är hon ren . Det var drevet som var mest belamrad med bös , under  skrovet fanns det nästan ingenting . 2 timmar tog det varav 20 min. gick till att ta på mig den förb.......de våtdräkten som jag köpte för 15 år sen , dräkten hade krymt runt midjan,,,,, tog sen en tur för att testa om det blev någon skillnad , mätaren är graderad till 40 knop och nålen gick långt under 40-strecket . Skall bara tillägga att de där 18 graderna i vattnet ,,,,,, det är kallare en så , det var därför jag kämpade med våtdräkten .

Mackan  Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Harry, bara lugn, det är ingen idé att reta upp honom, han klarar inte den pressen. Vilket innebär att han uppträder som en psykpatient under ett par timmar i berusat tillstånd där stavningen i inläggen bara blir sämre och sämre under kvällen, sen raderar han allt, han är feg också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja , jag förstår inte vad det har med Havstulpaner atta göra .

Mackan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...