Mr_Cool 0 Postad 27 Augusti , 2008 Hej, har börjat kolla lite på inombordare. Funderar över skillnaden mellan en insprutningsmotor och en gamal förgasar motor när det kommer till bensinförbrukning? Är det någon som har några uppgifter / tabeller på detta? Jag funderar närmast på en båt med en 4.3l V6. Om det är värt att lägga till så man får en GXI eller MPI motor Mvh Freddan Senast ändrad av Mr_Cool | 27 augusti 2008 | 18:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 27 Augusti , 2008 Skillnaden mellan insprutning och en bra bestyckad, injusterad och fräsch förgasare är inte stor. Dock - fördelarna med insprutning är uppenbara med att motorn alltid startar (om inget annat är fel...) lätt och går jämnt som kall, har jämn tomgång m.m. Nackdelen är att det är svårt att göra något åt om det krånglar jmf med förgasare som de flesta klarar att fixa med. Enligt en marina jag pratade med om samma fråga så sa dom att dom inte upplevde någon skillnad mellan förgasar- och insprutningsmotorer, däremot ca en dl/nm i högre förbrukning mellan 5,0 och 5,7 l-motorerna. Om jag, som har en förgasarmotor med ny förgasare, hade möjlighet att välja så skulle jag välja insprutaren! Dock är det naturligtvis beroende på merkostnad, effektskillnad m.m. Enda referensen jag har på förbrukning på 4,3 litersmotorer är en kompis som hade en 20-fots Regal med en Mercruiser 4,3 l Vortech - den gock hur bra som helst och i marschfart dryga 30 knop var förbrukningen ca 1,2 l/nm. Vår 26-fots DC (som väger ca ett ton mer) drar ca 2 l/nm i marsch 25 knop. Den gamla tumregeln att varje 100 hk i effektutveckling drar ca 1 l/nm stämmer nog ganska bra. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser