Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Mr_Cool

Bensinförbrukning 4.3l V6

Rekommendera Poster

Hej, har börjat kolla lite på inombordare. Funderar över skillnaden mellan en insprutningsmotor och en gamal förgasar motor när det kommer till bensinförbrukning? Är det någon som har några uppgifter / tabeller på detta? Jag funderar närmast på en båt med en 4.3l V6. Om det är värt att lägga till så man får en GXI eller MPI motor

Mvh Freddan

Senast ändrad av Mr_Cool | 27 augusti 2008 | 18:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan insprutning och en bra bestyckad, injusterad och fräsch förgasare är inte  stor. Dock - fördelarna med insprutning är uppenbara med att motorn alltid startar (om inget annat är fel...) lätt och går jämnt som kall, har jämn tomgång m.m. Nackdelen är att det är svårt att göra något åt om det krånglar jmf med förgasare som de flesta klarar att fixa med.

Enligt en marina jag pratade med om samma fråga så sa dom att dom inte upplevde någon skillnad mellan förgasar- och insprutningsmotorer, däremot ca en dl/nm i högre förbrukning mellan 5,0 och 5,7 l-motorerna.

Om jag, som har en förgasarmotor med ny förgasare, hade möjlighet att välja så skulle jag välja insprutaren! Dock är det naturligtvis beroende på merkostnad, effektskillnad m.m.

Enda referensen jag har på förbrukning på 4,3 litersmotorer är en kompis som hade en 20-fots Regal med en Mercruiser 4,3 l Vortech - den gock hur bra som helst och i marschfart dryga 30 knop var förbrukningen ca 1,2 l/nm.

Vår 26-fots DC (som väger ca ett ton mer) drar ca 2 l/nm i marsch 25 knop. Den gamla tumregeln att varje 100 hk i effektutveckling drar ca 1 l/nm stämmer nog ganska bra.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...