Eken 5 Postad 27 Augusti , 2008 Är nybliven ägare till en plastsnipa där det sitter en Volvo penta Md11c och har några funderingar ang service jag tänkt göra nu strax innan jag plockar upp den så att den är färdig att sjösätta nästa vår. Vad brukar ni som har en Md11c i era båtar göra när ni servar förutom byta olja och filter? Vad för slags olja ska man hälla i?(Vet inte va som är i nu) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 Augusti , 2008 Rekomenderar att du läser igenom instruktionsboken till den motorn som inehåller mycket värt att veta och bra tips. Har du inte den kan du ladda hem den från VolvoPenta här: http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/parts_service/publication_search/publication_search.htm Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
winga25 0 Postad 28 Augusti , 2008 Titta på Drevias hemsida dom har många bra tips att komma med. www.drevia.se //Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anemos_ 1 Postad 28 Augusti , 2008 Oj, oj, ändå !! Denna Volvo Penta MD11c, är minst 30 år gammal. Och du tycks vara helt ny om att vinterförvara och att se till att motorn fungerar i fortsättningen ochså. Det finns många saker du borde göra, för att motorn skall bevara sitt värde och fungera klanderfritt i flera år till ! Oljebyte och filterbytet gör man bäst innan upptagning, i sjön ! Glöm heller inte att byta olja i drevet (oljebyte var 200 timme)! Kolla det i alla fall att det inte är allt för svart När du tar upp båten på land, skall du spola igenom motorns kylsysten med sötvatten, och till sist med glykol !!!! Sedan öppnar du motorns kylvattens pump och tar ut gummi-inpellern, den kan vara sliten. Men sätt inte den tillbaka, utan bevara den med litet vaselin inlindad i en trasa till nästa vår. Nästa vår, sätter du den tillbaka, eller köper en ny ! Sedan finns det många saker som du kunde göra under hösten. Rengöring av bränslesilen, i den mekaniska dieselpumpen. Byta pappersfiltret, i bränslefiltret (den som sitter i motorn) Sedan ochså rengöra och byta filterpatronen i den utanförvarande CAV, dieselfiter/vatten avslilljaren (om det finns en sådan) Du borde taga loss den utgående avgaskröken, rengöra den från slagg. Där är viktigt att spolvattnets kanal är öppen. Rengör och skrapa med ståltråd !! Sedan kunde du lossa dom två luftintags burkarna och rengöra ! Kanske nästa vår, låt någon kunnig göra en sjustering av ventilspel om motorn går ojämt ! Din istruktionbok ger dig inte många tipps, inte heller DREVIAS sida. Skaffa dig hellre en Gör det själv Handbok för denna motor. Pupl.nr.3805 (av Volvo Penta) eller liknande. Det finns ochså böcker på Engelska ! Det finns flera att välja på. På Internet hittar du en hel del nyttigt om denna motor. Senast ändrad av Anemos_ | 28 augusti 2008 | 17:12 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eken 5 Postad 28 Augusti , 2008 Tack för infon:) Då har man lite pyssel att göra. Motorolja vanlig mineral 15/40 eller? Backslaget vad för olja häller ja i där då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anemos_ 1 Postad 28 Augusti , 2008 Jag har använt en SemiSyntetisk Multigrade olja. Bitema 10W-40. i 4 literskanister. Biltema nr.36-271, eller 10l kanister nr.36-2727. Jag har använt samma olja i drev och i motor !! Det gör inget Biltema eller ett annat märke. 10W/40 eller 15W/40, men Semisyntetiskt är bättre än ren mineralolja, tror jag !! Senast ändrad av Anemos_ | 28 augusti 2008 | 17:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser