johanhellman 0 Postad 27 Augusti , 2008 Hej, Jag har en mercruiser/Cummins 2,8es Diesel som ligger och tjuter/kvittrar på serpentinremmen. Jag har haft båten inlämnad på verkstad ett flertal gånger och de kan inte hitta problemet. är det någon som har eller har haft ett liknande problem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pricken 0 Postad 31 Augusti , 2008 Hej! Jag har haft ett liknande problem på min Mercruiser 4.3EFI. Serpentinremmen går över ett par hjul / trissor som bl.a. används för att spänna remmen. I en av dessa trissor var lagret slut vilket gav ett kvittrande ljud, framför allt på tomgång. Köpte ett nytt hjul för ca. 250;- och bytte, därefter försvann missljudet. Du kan pröva att spruta t.ex. lite 566 / 666 spray in i lagrena, då bör ljudet försvinna, dock bara tillfälligt! Det behöver mao. inte vara vattenpump, servo eller något annat allvarligare fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johanhellman 0 Postad 11 Mars , 2009 Jaha då var problemet löst! Efter att ha bytt remmar vattenpump remskivor mm och åtskilliga besök på verkstad så lurade jag ut att remskivan till vattenpumpen ej var 100% i line det blev 3st 1,5mm brickor sedan var problemet löst. Dyrt för Bella då det togs på garantin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johanhellman 0 Postad 11 Mars , 2009 Jaha då var problemet löst! Efter att ha bytt remmar vattenpump remskivor mm och åtskilliga besök på verkstad så lurade jag ut att remskivan till vattenpumpen ej var 100% i line det blev 3st 1,5mm brickor sedan var problemet löst. Dyrt för Bella då det togs på garantin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser