Christer81 0 Postad 27 Augusti , 2008 Hej, har kollar lite på uttern 7000 och tycker det finns väldigt lite information och ägande av denna båt, är det nån som vet nåt bra ställe att kika lite på denna modell förutom uttern.se. nån som äger en sådan båt med nån fin hemsida kanske ? tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ingen 0 Postad 27 Augusti , 2008 finns det säkert lite under medlemmars båtar på detta forum. Uttern 7000 är en optimal Familje - fiske - semesterbåt ! vi har haft vår under 3 sommrar och i stort sett övernattat varje helg i den, och det är verkligen mycket utrymme i denna båt om man jämför båtar i samma storleksklass, och detta är på grund av den utbyggda motorbryggan som gör att den motsvarar en båtlängd på ca. 8 meter. Den är mycket välplanerad vad gäller planlösning & inredning, Dessa båtar är kraftigt byggda och har hög kvalitet överlag. Ett plus är att det finns ett toalettutrymme i full ståhöjd med toa & handfat med ingång från akterdäck. Vidare är det en båt som går bra att köra i snipa fart 7 - 9 knop även i grov sjö. Har vår båt i Hanöbukten och använt den till Många helg och fisketurer. Alltså en bt för det mesta på sjön. Vill du ha lite bilder så kan jag maila lite från min båt Mvh Inge A. ingen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Christer81 0 Postad 30 Augusti , 2008 Hej, kul med lite svar =) du får gärna skicka bilder på båten från alla väderstreck tänkte höra om den är lätthanterlig eller går det bra efter lite tillvänjning, och farten måste väl gå att få 25 -35 knop om det sitter 115Hk hästar på den tänkte på längre turer. vore kul men en stabil båt som klarar lite vindpustar och vågor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan66smart 10 Postad 31 Oktober , 2008 Instämmer i alla inlägg här. Vore kul att få igång en tråd där vi Uttern 7000-fantaster kan dela erfarenheter och tips. Har själv en 7000 sedan två säsonger. Det är lätt att tycka om denna båt. Den är bra till så mycket. Man kan vara ute några dagar med 5 pers men också sköta den själv (ankarspel). Vet inte om du får upp båten i mer än 25 knop med en 115 hk. Kanske om den är helt tom. Själv har jag satt på ett Selva 80 hk L.P.D.F.I med superlåg förbrukning (120 kg). Toppar i bästa fall 20 knop. Då har jag i.o.f valt en propeller som passar bäst i låga farter. Är det förresten någon här som har tips på hur man kan få takluckorna mer stabila. Den ena har börjar bukta inåt, vilket gör att det samlas lite vatten på luckan som lätt blir liggande nu när det är höst och fuktigt? /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 31 Oktober , 2008 Jag har tidigare ägt en 6000 och skulle väl troligen fortfarande ägt en Uttern ifall den hade varit en 7000. Eftersom det inte skiljer så fruktansvärt mycket mellan 6000 och 7000 samt det faktum att jag vid de få tillfällen som givits noggrannt granskat just 7000 vill jag dra mitt strå till stacken. Håller med de tidigare inläggen om att Uttern 7000 är en optimalt praktisk båt. Men den är inte ett underverk. Fartresurserna begränsas av den kraftiga kölen och vill vid hastigheter över 25 knop börja kantra varför det gäller att sitta på sin plats när det går undan. Skrovtjockleken är så den räcker men det kan svikta lite på fördäck. Avgränsningen till akterdäck är en känslig del. För ifall man inte haft kapell på akterdäck finns det risk för skador på trädetaljerna. Men som sagt en bra, praktiskt båt för ett aktivt sjöliv. Lycka till med båtköpet, hittar du en välhållen Uttern 7000 tveka inte utan slå till för det finns få av dom! mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser