jockelw 0 Postad 26 Augusti , 2008 Halloj alla anv. på maringuiden.. Näst intill helt ny på detta forum och även ny i båtbranchen därför lär jag nog både söka och fråga om lite olika här på forumet. Perfekt att det finns.. Nog om det. Jag har som sakt just skaffat mig min första båt och i den sitter det en toa med septi tank plus en så kallad kvarn (tror jag, man trycker på två knappar så kommer gödseln ut). Det jag undrar är om denna toa kräver någe underhåll, under säsongen eller under vinterhalvåret? Någe medel man bör eller absiolut inte bör pytsa i den? Ja lite allmänt som man bör tänka på. Min båt finns i min sjöbod och även några få bilder. Råka ni ha några andra bra att veta ideér så är det ju välkommet också.. MVH Joakim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jockelw 0 Postad 26 Augusti , 2008 Hmm tro varför allt vart ihopskrivet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 27 Augusti , 2008 Nej, enligt min mening kräver den inget underhåll. Var sparsam med pappret och spola hellre en gång för mycket. Kör absolut inte tömningspumpen torr - gummiimpellern bränner nästan bums vid torrkörning. Själv låter jag hustrun kolla slangen ut medan jag pumpar så jag inte kör ens några sekunder för länge - låt hellre bli att tömma helt tomt. Inför vintern pumpar jag toaletten torr och slår sedan i en halvliter matolja och drar ETT tag. Det smörjer gummidelarna och ger ett bra frostskydd. Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 27 Augusti , 2008 Glömde skriva - Du skall absolut inte slå något medel i toan eller tanken. Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 27 Augusti , 2008 Och har du kvinna ombord, ...inga tamponger i toan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anemos_ 1 Postad 27 Augusti , 2008 De ä väl en sån där toa, som är Bernadot disignad, sittvänlig och riktigt SKITBRA ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser