Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
Hussen

b20 haveri?

Rekommendera Poster

Jo nu hände detta!  Jag ställde in rotorn precis efter anvisningarna, Motorn startade perfekt, lite ojämn på tomgången men det lär vara tyåiskt för en d kam. på 2000 varv gick den som en klocka. Jag höjde mot 2000 varv då small det till jag drog av gasen och motorn stannade. Jag startade om nu lät den jätte illa, högt ljud och smällde ojämnt, nåt mekaniskt lät det som. Jag stannade och vkollade in motorn. Lyfte ventilkåpan och kollade stötstänger och ventiler. det såg riktigt ut. provade starta motorn igen, den startar men låter illa. nästan som ett skrapljud, mekaniskt smällande.

Nu är jag rådlös  var skall jag börja söka......

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

riv ur motorn... eller lyft på toppen, dra runt motorn för hand prova om du kan trycka ner kolvarna.

när det gick ett vevstaks lager för mig så smällde det mycket.  och det kom bara så där.

ny vev och stakar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åk till skroten och köp en bättre begangnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är säker på att alla ventiler öppnar och stänger som de ska och när de ska (att du har ventilspel på rätt cylindrar (1 el. 4) vid Ö.D.) kan du nog utesluta kamaxel och ventilmekanism. Det kan ju vara ett lager som någon föreslog men innan du river motorn kan det vara värt att kolla så att svänghjulet sitter fast. Kolla även på medbringaren/ryckutjämnaren som sitter på svänghjulet, lagren i svänghjulskåpan/struten. Det kan även vara knutkors osv i drevet som väsnas. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla ventiler öppnar och stänger som dom ska, kompprov visade på 8. Dreven funkar och står mot varandra i rätt läge.

Anledningen till att jag rev och bytte topplock var att det bubblade i expansionskärlet. Efter det så ställde jag ventiler och tändning.

Nu undrar jag? Kan det vara så att det inte var topplockspackningen som gjorde att det bubblade i kärlet, utan att det var avgaslimpan som läckte mellan avgaser occ kylvattnet ocg att det var det som gjorde bubblorna. Att det sen small när jag varvade beror kanske på att kanalerna inuti limpan spruckit och ger det höga skjutande ljudet. Jag vet inte annars vad det kan vara? Är det någon som har haft problem med avgaslimpan.

 

Motorn är en b20 aq 130 med martec värmeväxlare.

 

Michaeö

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

8 i komp låter lite lågt men huvudsaken är att det är jämt på alla 4. En frisk, varmkörd motor med 0.8mm packning bör ge 12 bar. Kompprov på kall motor kan visa lite hur som helst.

Bubblar det fortfarande i exp.kärlet efter bytt topplockspackning?

Om limpan är färskvattenkyld skulle ju ett läckage i den kunna orsaka bubblandet. Å andra sidan så lär ju en färskvattenkyld limpa inte rosta sönder.

Ett läckage i limpan ger knappast ett mekaniskt slamrande ljud. Har du lollat bakom motorn? (Ryckutjämnare, primäraxellager, drev, etc).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är snart höst och nu tar jag upp båten och kollar allt grundligt. Lyfter ut motorn, kollar drev, limpa och lager. Jag skall ändå fixa i ordning inredningen som är sliten och kolla upp el och annat. Det blir en vintersyssla.

Tack för råden och jag kan säkert ge en del råd själv nu efter alla turer.

 

Michael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten, vet någon var man kan köpa avgaslimpor om det nu är den som är dålig. Volvo penta skall ha 5500 sek för en ny, känns lite mycket.

 

micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...