Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
mrMagnus

Håll koll på jollen i hamnen

Rekommendera Poster

Jag har råkat ut för detta förr, men det kändes extremt på västkusten, kanske pga det var extra trångt i hamnarna än jag var van vid.  Jag kom seglande utifrån havet, trött och hungrig, trångt i hamnen och ofta ganska blåsigt, men längst inne vid en brygga fanns en ledig plats. Eftersom det blåser, så får man hålla god fart och precis när man ska svänga in på den lediga platsen, ligger en liten gummibåt/jolle drivande från grannbåten med lösa tampar precis i hålet. Frugan får snabbt kasta sig fram med båtshaken och försöka peta undan båten samtidigt som jag fick slå back, och självklart började båten driva iväg. Till sist kom vi alltid i hamn utan några skador, men det känns som onödig krångligt att både behöva peta undan jollar samtidigt som man ska lägga till. I något fall såg dessutom ägaren av jollen/gummibåten att vi var på väg in, men flyttade ändå inte på sin jolle/gummibåt, utan att vi BAD DEM/SKREK ÅT DEM. Detta råkade jag ut för både i Marstrand och på Kärringön.

Liknande problem är också när man ska lägga till i en hamn där man ligger i långsides i bredd. På den plats som passade bäst både i form av storlek och minst antal båtar i bredd, ligger sjävklart en liten jolle/gummibåt mitt på sidan av båten, utan att ägarna visar minsta intresse att flytta den. Detta råkade jag ut för både i Koster och i Fjällbacka. Jag har dock aldrig fått NEJ när jag bett dem flytta jollen, men det känns onödigt att man ska behöva skrika och vifta allt vad man kan, vilken kan krävas i en blåsig hamn för att få uppmärksamhet. Jag blir dessutom så förbannad så jag vägrar att hitta en annan plats för att slippa störa ägarna av jollen.

Det kan väl inte vara så att man använder jollen/gumibåten för att slippa ha en båt vid sidan om ???? eller är det bara rent slarv!!!! Oavsett vilket, skärpning. Vad händer om jag skadar en jolle som ligger ivägen, skadar min egen båt eller om jag pga en slarvigt fastgjord jolle måste väja och skadar en annan båt. Vems ansvar ?

SE TILL ATT ENS JOLLE/GUMMIBÅT INTE ÄR IVÄGEN FÖR ANDRA. BIND UPP DEN TAJT DÄR DEN INTE ÄR IVÄGEN. KLARAR NI INTE DET, LÄMNA DEN HEMMA.

Ett stort plus är att det ofta kom någon från en annan grannbåt och hjälpte till, eftersom de flesta har hyfs.

MrMagnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som samma inlägg du tidigare skrev... men jag förstår din frustration helt och hållet... man blir förbannad när man ser en dinge bredvid, eller idiotiskt beteende i både gästhamn & naturhamn eller för den delen på sjön överhuvudtaget... undrar om de betalar dubbel hamnavgift när dingen ligger bredvid, förresten...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...