Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
sm7stu

tomgång kaputt

Rekommendera Poster

Hej har en MD17c som jag försökt fixa tomgången på, hade 900 varv fick ner den till 600 ,men skulle jag höja den lite så ja gjorde som det stog Gasreglagets wire går till en hävarm som sitter på regulatoraxeln. Hävarmen blockeras av två stycken stoppanslag, den ena för tomgången och den andra för toppvarv. När Du har gasreglaget i friläge kan Du se vilken som är för tomgången. Vid justering ställ in tomgångskruvens läge så den sticker ut 14-15 mm från sitt fäste (är det ett fjädrande stoppanslag är det 15-17 mm som gäller) och dra fast med låsmuttern.  Därefter kan Du starta motorn och lossa låsskruven som låser fast hävarmen på regulatoraxeln. Vrid hävarmen mot det injusterade tomgångsanslaget.  I änden på regulatoraxeln finns ett spår , tag en skruvmejsel och vrid regulatoraxeln tillls  Du erhåller  det varvtal Du upplever som lagom. Ska  ligga på 650 - 780 r/m. Nu funkar inget alls , spåret på regulator axeln går ej längre att röra. Någon som varit med om detta????? kan hävarmen på regulatoraxeln ha på något sätt flyttat sig???

// Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan ! Jag i min gamla sy Anemos hade ochså en Volvo Penta MD17c. Har strulat ganska mycket med den motorn, men allting fungera mycket fint. Byte av insprutare, servade den mekaniska dieselpumpen. Sjusterade ventilspel.

Konverterade motorn till sötvattenskylning.

Judterade tomgången mm. Hade inget besvär med sjusteringarna. Det är litet svårt att bedömma dina besvär. Du är på rätt spår, du får väl använda din tekninka hjärna och klura ut broblemet.

MD17c, är ochså en ekonomisk motor i drift, jämfört emot nyare motsvarande !

Ja, ja, sie wird früh genug in einem Besserwisser und weiß es besser, und geben Ihnen die Spitze HI  

Senast ändrad av Anemos_ | 27 augusti 2008 | 19:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har två trådar om samma sak. RadioHam !! Nu har bilden ingenting att göra med själva frågan. Detta bara min RadioQTH

Senast ändrad av Anemos_ | 27 augusti 2008 | 18:25

post-10000101-1394235598,8888_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trevligt QTH ,mitt är i Tranås.... Jo jag vet det blev 2 trådarFörvånad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...