Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
tommpa

Mooringlina

Rekommendera Poster

Jag tror det stavas så, fick en ny erfarenhet när jag låg i Sandhamn i helgen. Mooringlina...vilket skit!! Vem har kommit på detta förtöjningssätt?? Jag kan förstå att en hamn som Sandhamn har detta där hundratals båtar ska trängas i olika storlekar.

Att förtöja...man ska hämta en lina som ligger på botten och är förtöjd i bryggan, samtidigt som man ska ta och förtöja förtamparna????  Linan på botten är desutom en slemlina full med alger och annat slem. Hur lätt är det på en skala 1-5 när man har frisk vind in från barbord. Om mooringlina tycker jag inteSkrikandes tacka vet jag ankare och förtampar i en bergshällFlört

post-10000462-1394235597,9271_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, det minskar ju risken för draggar som läggs över andra draggar i trånga hamnar och det är väl på sådana ställen som du hittar dessa mooringlinor.

Tanken är nog att du skall hitta ett hål mellan två båtar hoppa iland (om du är själv) och snabbt dra en förtamp genom en ring eller runt en pollare och sen gå upp på båten och fiska upp linan med din båtshake och låta linan glida över båtshaken böjda del samtidigt som du går akteröver. På det sättet är det bara din båtshake som kommer i kontakt med slemmet....

Träna några gånger så skall du se att du lär dig att uppskatta detta. Annars finns det andra förtöjningsalternativ och andra platser att besöka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Denna typ Mooringsline använd mycket utomlands. Bl.a. på Chistiansö (trång hamn), Danmark....I Las Palmas (stor hamn) Canarieöarna, och runt om i världen.

Visserligen är det litet äckligt att plocka upp denna smuttsiga lina från habsbottnet, men i dessa stora hamnar skulle man inte kunna lägga ankare.

Det fungerar bra i alla fall !

Senast ändrad av Anemos_ | 28 augusti 2008 | 17:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu hade jag inget hål ...vad i princip ensam på bryggan med frisk vind in på babordRynkar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför la du inte dig långsides om du var ensam vid bryggan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var först på plats, sen fylldes hamnen snabbt upp. Det skulle inte vara så populärt att ligga långsides.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...