Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
forgus31

Hur undviker man att kylboxen blir frysbox?

Rekommendera Poster

Bekväma som vi är puttar vi landströmssladden i tid och otid. Fulla batterier är bra och varmvatten mm.

Men Isotermkylen som är ett inbyggnadsdito i gamla isboxen tar varje tillfälle att gå i högeffekt när 13,5 eller flera volt erbjuds. Följden blir att området kring och speciellt nedanför kylelementet blir betydligt kallare än noll grader och fryser till is. Sättet att lösa detta problem är normalt att öka ut volymen frysbara varor men allt har en gräns och när hälften av innehållet är fruset har gränsen passerats. Mjölken går inte att hälla ut, drickaflaskorna är is, fläsket bottenfruset osv. Bara ölen som ligger i svalaste delen längst från kylelementet klarar sig som tur är.

Ibland vaknar jag på natten av att röda lampan som indikerar full effekt lyser och har gjort det sedan tilläggningen och då har jag några gånger slagit ifrån batteriladdaren vilket löser problemet.

Finns det nåt bra sätt att lösa detta eller ska man dra in en termostat som slår från huvudströmmen till kylen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slå en signal till Isotherm 0480-12775 så kan de vägleda dig

Jag hade samma problem på mitt förra kylskåp, det finns en lite switch att flytta åt ena eller andra hållet för att justera

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Om man läser installationmanualen till Isotherm ASU så står där att man måste skärma av klumpen (göra ett frysfack) mot resten av boxen. Annars har du liksom ingen nytta av ASU funktionen och kunde lika gärna köpt en vanlig...

Fredrik

Fenix 445

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frysfack var ordet!

Tack för det!

En skiva som kan vikas undan och i någorlunda lodrätt läge separerar den avlånga kylboxen klarar säkert att hålla isär frysdelen med kyldelen.

Kalasbra tips. Den med switch man kan flytta på kan duga tills vidare. Tack för den också.Jag har säkert Isoterms handbok i båtpärmen så den kollar jag upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det borde finna en termostat i skåpet, kolla om du kan byta den alt om man kan ställa ner effekten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Troligen är det så att Isotermkompressorn ska jobba som en blå så snart den har spänning över 13,5V för att samla kyla i vatten runt kylklumpen. Detta frysta vatten ska sedan avge kyla under perioder då motorgång eller landström saknas.

Därför ska man bygga upp ett islager så stort som möjligt för att få så långa perioder som möjligt då ingen ström behöver tas från batterierna. Då blir det fel om man sätter i en termostat som bryter innan kompressorns egen termostat bryter. Eftersom jag inte har kapsalat in kylelementet så sprider sig kylan i hela boxen och kompressorn går hela tiden i högeffektläge. Med följd att allt blir fruset.

En kul grej hände. Jag tog upp en 1,5 l minerlalvattenflaska med helt ofruset vatten. När den råkade ramla på bridgedäck frös hela innehållet till is! Jag har hört talas om att det kan ske men aldrig råkat ut för det själv.

Om man bygger ett frysfack med plats för ett antal 0,5l mineralvattenflaskor t.ex så kan de bli kylmagasin och man kan tina upp dem allteftersom man vill ha kallt vatten.

Har hört att det finns frysfack att köpa. Ska se om det passar i vår box eller om man kan modifiera det lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

lägg ölen närmare kylelementet, alkohol har lägre fryspunkt än vatten...Tyst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Du skriver Finns det nåt bra sätt att lösa detta eller ska man dra in en termostat som slår från huvudströmmen till kylen?

Känselkroppen (det långa kopparrörsändan) till den sjusterbara termostastaten skall ligga bakom kylelementet innanför Kylboxen. Skall ligga väldigt nära kylelementet ! Själva reglaget kan sitta utanför !

Termostaten slår på och av kompressor, vid behov. Du har ju en elecktronik box som matar kompresson. (Själva kompressorn går på 48 volt växelström som kommer från detta electronikbox, en bla. omvandlare från 12volt DC till 48 volt AC !)

Sånna här kompressore, Danfoss, är slutna system, och växeltröms motor utan kol!

Senast ändrad av Anemos_ | 04 september 2008 | 16:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är termostaten justerbar eller är det avståndet man justerar med?

Det är svårt att se där kylelementet sitter men jag kan ta en titt i bruksanvisningen. Den heter Isoterm 3000.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, givetvis bör en termostat vara sjusterbar, annars skulle man inte kunna ställa in önskad temperatur. Detta som i alla hem kylskåp och frys !

Har du byggt in den själv, det borde ha kommit med en termostat ochså, som kopplas in på ekektronik boxen enl. bild.

Förstora bilden, där ser du Thermostat och capillary sensor tube

Denna sensor tube, är ett tunt kopparrör som skall dras in i kylskåpet och kopparröret monteras vid kylelementet. Själva reglaget kan sitta utanför ! Reglaget kan ochså sitta innanför, högst upp för att vara lätt att nå !

2.12 Thermostat Control Box
The thermostat control box can
be installed either inside or outside
the refrigerator. When locating
the thermostat make sure
it is in a dry area and will not be
subjected to damage. Check that
the thin capillary sensor tube is
long enough so that it may be attached
to the evaporator, either
with a clip or with a special
screw on clamp (fig. 9). Uncoil
the required length of capillary
tubing and secure the excess in a
coil. Avoid bending or twisting
the capillary tube repeatedly to
prevent kinking or cracking the
tube. Connect the thermostat
wiring to the electronic unit connections
“T” and “C” (fig. 10).
The polarity of these connections
is not important. On some models,
the speed of the Danfoss
compressor is set with a resistor
that is part of a three inch
jumper that is connected to the
C terminal. Leave this wire in
place. Connect the free end of
this short wire to one of the thermostat
wires.
After mounting the thermostat
housing, turn the control knob
completely counterclockwise to
the off position.

Senast ändrad av Anemos_ | 04 september 2008 | 19:27

post-10000101-1394235608,8511_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

He, he, jag trodde jag kände min båt men här är en detalj jag inte kollat.

Spännande. Kollar kanske imorgon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var roligt att jag har kunnan ge dig litet hjälp ! Utan att det har kommit in en besserwiser och bråkat !

Tack !

Senast ändrad av Anemos_ | 05 september 2008 | 11:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säg den glädje som varar. Här kommer Besserwisern och bråkar. I gamla Isotherm ASU (tror nr. är 3201) fanns ingen termostat, utan den gick (går) mot fabriksinställda värden. Jag har själv en sådan och med solcell, som jag har, uppstår ett annat problem också. Kompressorn startar när spänningen stiger och går 1-2 min, sedan stoppar den för spänningen har sjunkit. Det tar ca. 3-5 min så är spänningen uppe igen och allt upprepar sig. Jag brukar lösa problemet, problemen, genom att stänga av boxen några timmar, så att gångtiden blir längre när den startar. Slår också ifrån landströmmen, om jag har det, under några timmar för att dra ur batterierna lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan ! (Besserwisser, roligt!)

OK, du har en Isotherm ASU, modell 3201.

Jag är inte expert på alla modeller.

Detta Isotherm ASU, modell 3201, har ett stort kylelement som när det har frusit till, håller kylan kanska länge. Varför det inte finns någon thermostat, vet jag inte !

Där är ett accumalerande kylelement ?!? Det har ett gel innanför detta fryselement, är det någonting NH4..NO3, ja, ammoniumnitrat eller någonting åt det hållet, som fryser till is och tar lång tid att smälta. Håller på det viset kylen kall, 2-5 grader. Ni vet ju att is som fryser blir inte blir mycket kallare, om det inte är i ett frysskåp !

Vet inte om detta är helt riktigt !

Den verkar vara på något vis spänningsstyrt, när generatorn går, och spänningen stiger, så startar kompressorn att frysa ? Vet tyvärr inte dessto mer, SORRY !

Senast ändrad av Anemos_ | 05 september 2008 | 19:56

post-10000101-1394235610,1556_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Forgus 31!

Exakt samma sak hände mig för ett par år sedan. Öppnade en loka som legat i kylen och den frös på direkten. Det viade sig att den lilla känselkroppen, (bulben) som skall ligga direkt mot kylelementet (förångaren) hade lossnat och följden blev att  det blev för kallt i kylen.

Nu har jag inte samma fabrikat på kylen som du men kanske är den byggd på liknande sätt.

Hoppas du får ordning på kylen.Skrattande

Mvh

Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg den här tråden som har lite historia.

Nu har vi fått en vanlig kyl med ett ovalt kylmagasin där man kan ha lite kallare, t.ex frysa is eller ha djupfryst mat några dagar extra. 

Termostat har vi fått också så nu behöver vi inte tina mjölken. Verkar gå strömsnålt också. Solcellerna 150W klarar skåpet även regniga dagar hittills, det är fortfarande kylskåpskallt ute så vi får se hur det går med batterierna tre regniga veckor i juli. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Isotemp själva visar nu kylen med en plexiskiva ca 20 cm från kylelementet och kallar detta utrymme för frys (ca -6). Detta är ju ett bra sätt att komma undan att det blir för kallt i kyldelen och fungerar finfint. Fast glass går inte någon längre tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...