Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
Hussen

hur ställa in tändningen

Rekommendera Poster

JAg har bytt kamaxel , till en d kam. jag har bytt topplockspackning och ställt in ventilerna med ett spel på 0,45.

 

 Sen kommer vimed tändning som jag inte kan.

JAg har kollat in här på forumet men jag kan detta så dåligt. ( jag kan inte meka så bra heller men är ganska stolt över mitt första kam, och topplockspackningsbyte)

 Hur ställer jag in tändningen i grundläge? vad är ÖD?  12 grader i förhållande till vaddå?

Jag har testat att starta motorn, men inget händer förutom en liten poff ibland.

Ändras tändinställningen för att man byter kam?

 

micke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, är det en volvo b18/b20 motor? Nollstälde du motorn innan du bytte kamaxeln? Är det brytarlöst tändsystem, eller har du mekanisk brytare i strömfördelaren? Mvh pejon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en b20 aq 130.

Nej jag nollställde inte vevaxeln, vet inte vad det är om jag skall varaärlig. Jag fick anvisning om at se till att respektive märke på vevaxelns kugghjul skulle stämma mot kamaxeln och dess kugghjul, så har jag gjort.

Hur nollställer man?

 

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man nollställer precis som du gjorde. Grundinställningen ska precis som du skriver vara 12 grader före övre dödpunkt för 1:ans cylinder. Gör så här: Ta av ventilkåpan, vrid runt motorn medurs tills 0-markeringen på remskivan står mot markeringen på transmissionskåpan. Har du nu ventilspel på båda ventilerna på 1:ans cylinder är du på Ö.D. (Har du i stället spel på 4:an vrider du ett varv till.) Vrid tillbaka lite och sen fram till 12 grader före 0. Rotorn i fördelaren ska nu peka mot märket på fördelarhusets kant. Ev. får du lossa fördelaren och ändra drevet för att få det att stämma utan att kondensatorn tar emot motorblocket. Sätt på fördelarlocket, 1:ans tändkabel ska sitta på anslutningen som nu är där rotorn står. Tändföljden är 1-3-4-2 moturs på fördelaren. Nu ska motorn starta, ställ sedan in tändningen med stroboskoplampa på 27-29 grader vid 2000 v/min (för AQ130C om jag minns rätt). Nu har ingen AQ130 D-kam som standard utan C-kam (130A-C) eller P-kam (130D) men det ska nog gå bra ändå. 



Senast ändrad av Stefan_L | 25 augusti 2008 | 22:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack det var en redig och mycket bra förklarat hur jag skall göra, jag återkommer med resultatet i morgon när jag har följt anvisningarna.

Ha de

 

Micke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo nu hände detta!  Jag ställde in rotorn precis som anvisningarna, Motorn startade perfekt, lite ojämn på tomgången men det lär vara tyåiskt för en d kam. på 2000 varv gick den som en klocka. Jag höjde mot 2000 varv då small det till jag drog av gasen och motorn stannade. Jag startade om nu lät den jätte illa, högt ljud och smällde ojämnt, nåt mekaniskt lät det som. Jag stannade och vkollade in motorn. Lyfte ventilkåpan och kollade stötstänger och ventiler. det såg riktigt ut. provade starta motorn igen, den startar men låter illa. nästan som ett skrapljud, mekaniskt smällande.

Nu är jag rådlös  var skall jag börja söka......

 

 

micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag rev och bytte topplock var att det bubblade i expansionskärlet. Efter det så ställde jag ventiler och tändning. Nu undrar jag? Kan det vara så att det inte var topplockspackningen som gjorde att det bubblade i kärlet, utan att det var avgaslimpan som läckte mellan avgaser occ kylvattnet ocg att det var det som gjorde bubblorna. Att det sen small när jag varvade beror kanske på att kanalerna inuti limpan spruckit och ger det höga skjutande ljudet. Jag vet inte annars vad det kan vara? Är det någon som har haft problem med avgaslimpan. Motorn är en b20 aq 130 med martec värmeväxlare. Michael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas att du inte har bränt hål i en kolv p g a för hög förtändning. Det borde i o f sig inte vara så om du har följt instruktionerna ovan. Om det är fallet så får du ner kompression i vevhuset - kolla om det är tryck i vevhusventilationen med motorn igång.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är så men jag har samma komp på alla cylindrar enligt kompprovet och då borde väl cylindrarna vara intakta?

 

Michael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...