Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
rocketeer

uppgifter om djupgående

Rekommendera Poster

anger  fabrikanterna djupgåendet på samma sätt? Exvis Örnvik 630 wa djupgående drygt 30cm jmf Finnmaster 5700WA djupgående ca 70cm.

Kanske finnmaster anger motorns djupgående?

tacksam för svar då min båtplats har begränsat djup.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga, konstigt att ingen vet något om det?

/mossan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

Nej och man får inte reda på det här heller http://www.maringuiden.se/batguiden/ 
men kanske man kan ringa till en handlare och fråga. Jag skulle tro att djupgåendet räknas med drevet. Iaf är ju det det mest intressanta. Annat vore konstigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det borde ju vara drevet som räknas som lägsta punkten. Polarens Bavaria har ett djupgående på 180 cm med kölen och det borde ju bli samma tankesätt på motorbåtar.

En annan sak blir det ju om man avser endast skrovet.

Vår sjöräddningsbåt har ett djupgående på 70 cm men den har vattenjet och alltså inget som sticker ner under skrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Djupgående anges med drevet i normalt gångläge. Vår 2,5 ton 26 amerikanska DC sticker ca 40 cm i skrovet, men med drevet nedfällt ca 90 cm. Fortfarande kan vi gå för motor vid djupgående på 40-50 cm med drevet i trailerläge. Jag har upplevt ett lågvattenstånd inne i vår hamn i Hjälmaren då skrovet tog i botten och fortfarande så kunde jag trycka loss båten med motorn utan att skada propellern.

Sensmoral: Försiktig körning med uppfällt drev är viktigare än djupgående enl spec. Oskyldig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Patrik,

Du får förstås gärna ha en åsikt om hur djupgående borde anges. Men bevisligen räknar olika båttillverkare på olika sätt -- Exemplet i frågan är ju bevis på det.

Ska man vara petig så finns det även djupgående vid toppfart, med drevet max upptrimmat --- då kan en snabb båt sticka ned drevet mindre än kölen når ned när båten ligger vid bryggan.

Allra längst ned når drevet rimligen vid ungefär 10 knop med uttrimmat drev, så att aktern gräver ned sig maximalt -- då kan man nog gå på grund som borde vara säkra... ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...