Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
popey7

Blya eller inte?

Rekommendera Poster

Nån som vet om man behöver blya bensinen till en AQ Penta 140 från -79?

Motorn är renoverad förra året.

Jonas O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad då blya . Menar du att du stoppar blytackor till bensinen, eller hur skulle du kunna blya ??

Bly var förr som en ingrediens i bensinen förr för att smörja och ett antinox medel .

Blyet har bortagits för det är mycker giftig !.

Du kanske inte vet detta eller hört talas om detta ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Vet ej om Du blev klokare av svaret från tidigare inlägg men så här har jag uppfattat det hela. Har en Volvo B20 i min båt och enligt Volvos rekomendationer behöver den en skvätt blyersättningsmedel i bensinen. Det gäller tydligen alla gamla motorer. Jag vet också båtägare som kör sin Volvo B23 motor utan tillsats. Det tidigare bly som fanns i bensinen förr var för att ventilerna behövde lite extra smörjning enligt experterna. Din motor är ju renoverad och kanske anpassad för blyfri bensin. Fråga Volvo eller tillsätt en skvätt blyersättning om Du är osäker, kosnaden är försumbar. Vad rekomenderar Volvo för oktantal till din motor? Min B 20 vill gärna ha 98 oktan. Hoppas Du har blivit klokare av detta. M.V.H  Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver inte blyersättning. Alla motorer med aluminiumtoppar har ventilsäten av stål och dessa klarar av blyfri bensin. I äldre gjutjärnstoppar är ventilsätena frästa direkt i gjutgodset och dessa toppar kan behöva blyersättning.

/Björn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bly tillsattes inte för att smörja något, bly tillsattes för att höja oktantalet! Att det blev en beläggning på ventilerna så att man slapp microsvetsning och otäta ventilsäten var en ren sideffekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...